Us (116 min.) Købefilm / Universal
Anmeldt 5/10 2019, 10:05 af Teddy Tofte

Endnu en Peele-gyser? Nej tak.

Endnu en Peele-gyser? Nej tak.

Tilbage i 2017 overraskede Jordan Peele alle, da han præsenterede os for en gyser, vi aldrig havde set før. Og endnu mere overraskende var det, at hans gyser blev ret så succesfuld hos både publikummet og kritikere. Efter at han vandt en Oscar for det bedste originale manuskript for filmen Get Out , var forventningerne høje for hans næste film, som skulle ende med at blive endnu en psykologisk gyser. Her er vi så: Us har været i biograferne og er nu kommet hjem til fjernsynsskærmen. Men var Us overhovedet ventetiden værd? Tja, det svar er lige så kompleks som filmens handling.

Us har Lupita Nyong’o og Winston Duke i hovedrollerne som parret Adelaide og Gabe Wilson, som beslutter sig for at tage deres unger med på en ferie til den strand, hvor Adelaide voksede op. Tingene bliver dog straks værre, da de bliver angrebet af en familie, som ligner dem uhyggeligt meget og som kopierer deres mindste bevægelser. Fordi Peele har en stor forkærlighed for Twilight Zone- og Hitchcock-historier, er det svært at dykke dybere ned i filmens synopsis, uden at ødelægge den for alle, som ser denne anmeldelse.

Jordan Peeles nye film er ikke noget, man ser; det er en film, man skal opleve. Han skaber en atmosfære, som går ud over skærmen, og det er ikke en nem opgave, når man er en så ny instruktør som Peele. De tekniske aspekter i Us er fremragende, for at sige det mildt. Peele spilder ikke et eneste sekund i filmen, og det er lige fra specifikke reaktioner fra hans karakterer til brugen af aspekter, som er lige ude i kanten af skærmen, som han bruger til at hentyde til senere ting. Han formår at skabe et mørkt, visuelt festmåltid, hvor hvert kameraskud kunne fryses i tiden og laves om til et udsøgt maleri.

Størstedelen af filmen centrerer omkring konflikten mellem hovedkaraktererne og deres dobbeltgængere. Derfor hviler filmens kvalitet helt og holdent på skuespillernes evner til at dykke ned i to meget specifikke roller på én og samme tid. Lupita Nyong’o giver os en hjertevarm præstation som Adelaide og forvandler sig let og elegant til én af de mest skræmmende kvinder, der nogensinde er kommet frem på skærmen. Det samme kan siges om de andre skuespillere, som glimrende leverer den samme energi hele filmen igennem.

Desværre ender Us med at mangle det ekstraordinære, som gjorde Get Out til et hit, og det falder helt sammen med et tvivlsomt plottwist, som mange nok vil mene er antiklimatisk, for forudsigeligt eller blot lidt for dumt. Detaljer må jeg spare jer for, da det vil ødelægge filmen, men forvent endelig ikke at Us er lige så kløgtig som Get Out. Hvorfor Jordan Peele valgte at afslutte en ellers smart historie på denne måde er for mig uforstående. Har vi ikke alle set noget lignende fra Stranger Things, eller eksempelvis fra PC-spillet Phantasmagoria? Us er ikke et mesterværk, men det er i hvert fald en interessant tilføjelse til Peeles filmografi. Kritikere og publikum elsker filmen. Den er trods alt underholdende fra start til slut og kombinerer nemt humor og gyserelementer. Med to film på cv’et har Peele allerede stadfæstet sin tilstedeværelse i Hollywoods instruktørverden og det bliver spændende at se, hvad han finder på næste gang.