Mest læste
[Filmanmeldelse]

1 - Filmanmeldelse
Homeland – sæson 1, 2 & 3
2 - Filmanmeldelse
Drengen i den stribede pyjamas
3 - Filmanmeldelse
Alting bliver godt igen
4 - Filmanmeldelse
Abraham Lincoln – Vampire Hunter
5 - Filmanmeldelse
Heksen
6 - Filmanmeldelse
Herskab og tjenestefolk: Den komplette samling
7 - Filmanmeldelse
Johan Falk – Gruppen for særlige indsatser
8 - Filmanmeldelse
Krokodillebanden 3 – Alle for en
9 - Filmanmeldelse
Armadillo
10 - Filmanmeldelse
Encounters

Get Out (104 min.) Købefilm / Universal
Anmeldt 24/10 2017, 08:36 af Teddy Tofte

En gyserfilm du ikke kan undslippe


En gyserfilm du ikke kan undslippe

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Chris (Daniel Kaluuya), en sort amerikaner, forventer nærmest, at det ender med at blive ukomfortabelt, da han indvilliger i at følges med sin hvide kæreste, Rose (Allison Williams), for at se hendes barndomshjem og møde hendes forældre, Dean (Bradley Whitford) og Missy (Catherine Keener), samt en række af deres high society venner. Selvom Roses forældre virker til at være okay med deres datters nye kæreste – Dean siger i fortrolighed til Chris, at han ville have stemt på Obama en tredje gang, hvis det var muligt – er der alligevel noget forkert ved hele situationen.

Hans frygt bliver kun forstærket, da han opdager en bizar, næsten zombieagtig opførelse, hos stuepigen (Betty Gabriel) og jordbestyreren (Marcus Henderson), de eneste andre sorte i miles omkreds. Da Missy så tilbyder at hypnotisere Chris for at fjerne hans rygetrang, undrer han sig over, om der er en sammenhæng mellem hendes talent og de underlige ting, som foregår omkring ham.

Get Out er en gyserfilm, som du ikke tilnærmelsesvis har set lignende i meget lang tid. Faktisk vil jeg mene, at du skal helt tilbage til H. P. Lovecraft og hans historier om en mystisk by med mærkværdige beboere og nærmest dæmoniske undertoner, før du finder noget lignende. Der er dog ikke meget blod og vold med i filmen, men der er mange bandeord. Det er kun godt, for det får filmen til at virke meget naturlig. Instruktøren/manuskriptforfatteren Jordan Peele har valgt at bruge de voldelige scener med takt. Ja, med takt.

For der er jo også tonen. Get Out ender ikke med at blive rendyrket satire eller komedie – det er den lidt for seriøs til at være – men der er tider, hvor den kommer tæt på. Peele sørger for, at scenerne er nogenlunde lette, mens skrækken er til stede. Der er nogle enkelt ”bøh”-øjeblikke, men filmen vil gerne minde os om, at gyserfilm ikke behøver at være intense hele vejen igennem.

På en måde er det ikke overraskende, at Peele kunne finde på at lave en film som Get Out. Han er kendt for sin komik (bl.a. med Key & Peele og Keanu) og det er lidt overraskende, hvor godt han balancerer mellem skrækken og de mere bizarre, nærmest komiske, elementer. De fleste instruktører tør ikke dette, og der er endnu færre, hvor det lykkedes for dem.

Get Out har også noget at sige om racerelationer, selvom den specifikke besked nok er op til hver enkelt seer. Nok det mest åbenlyse, vi kan tage med fra filmen, er forskellen mellem den sorte og hvide amerikanske kultur og den underlig blanding af nedladenhed og misundelse, som kan sameksistere hos nogen mennesker. Peele går ikke alt for dybt ind i det minefelt, for filmen skal jo også tilfredsstille så bredt et publikum som muligt. I stedet bruger han kløften mellem det sorte og hvide samfund som en måde at etablere Chris’ følelse af at være en fremmed i et fremmed land.

Filmen er god, dog ikke helt fejlfri. Den sidste del af filmen går mere ind i sci-fi-miljøet, som om det er et afsnit af Twilight Zone, og det gør, at de store twists ikke er så overraskende, som filmskaberne nok havde forestillet sig. Det ødelægger jo ikke noget af morskaben. Mange gyserfilm er per definition helt ude i hampen af overnaturlighed og underlige tilfældigheder, så hvis Get Out ikke havde de elementer med sig, ville den have følt ukomplet.

Get Out har fået mange rosende ord med sig på vejen, og det er også helt velfortjent, fordi det ikke føles, som om den kopierer hver evig eneste gyserfilm, der har eksisteret, og den ligner heller ikke andre film i samme genre, som bliver udgivet nu til dags.

Peeles blik for filmen er skyld i den gode kritik, lige så vel som hans øje for ukonventionelle beslutninger i forhold til de skuespillere, han valgte. Her må det siges, at det er Daniel Kaluuya, som er nøglen. Den britiske tv-veteran viser os den rette mix af empati og normalhed, så publikummet kan relatere til ham. Det fører til nogle meget stærke øjeblikke hen mod slutningen af filmen. Allison Williams, fra serien Girls, er også ganske appellerende i rollen som den farveblinde kvinde, som måske stoler lidt for meget på sin familie.

Det er endnu svært at sige, om Get Out vil blive den bedste gyser, som blev udgivet i 2017, men den er helt klart med i løbet om en af de bedre nye udgivelser. Den kan sagtens ses af dem, som ikke bryder sig om gyserfilm og vold og blod. Det her er en film for kæresteparret, når det bliver Halloween.


Forrige anmeldelse
« Blade Runner 2049 «
Næste anmeldelse
» Crazy Comedy Collecion »


Filmanmeldelser