The Shawshank Redemption (142 min.) Købefilm / Warner Bros.
Anmeldt 17/3 2020, 12:25 af Torben Rølmer Bille

Fejlfri fængselsfortælling

Fejlfri fængselsfortælling

I rigtig mange år har den højest ratede film på IMDB været En verden udenfor eller som den oprindeligt hedder The Shawshank Redemption. Om dette virkelig gør den til ”verdens bedste film” kan selvfølgelig diskuteres, men her i 25-året for dens biografpremiere er den passende blevet genudgivet på BluRay, komplet med et kommentarspor plus en skålfuld lækkert ekstramateriale. Spørgsmålet er så om filmen stadig holder så mange år efter?

Det korte svar er; Gu’ gør den så! Ikke kun er den utroligt godt fortalt, byder på en masse skarpt skildrede figurer, tonsvis af god dialog, så er den ustyrligt flot filmet af mesterfotografen Roger Deakins. Det er nok kun de færreste af Kapellets læsere der ikke i forvejen kender historien, der i øvrigt er baseret på en længere novelle af Stephen King (helt præcis Rita Haywood and The Shawshank Redemption fra samlingen Different Seasons fra 1982) men for god ordens skyld kommer lige et ultrakort resumé før vi går videre til at se nærmere på ekstramaterialet.

Helt i filmens start er vi vidne til filmens centrale skikkelse Andy Dufresne (Tim Robbins) bliver dømt til livstid i Shawshank-fængslet til trods for at han hårdnakket holder fast i sin uskyld. Det er dog ikke Andy, der fungerer som filmens egentlige fortæller. Det er derimod Red (Morgan Freeman) der er en garvet indsat, som også er en af de personer i fængslet der er i stand til at kunne skaffe ting og sager til de øvrige fanger, mod betaling. Det er Red, der fortæller os historien om hvad der sker med Andy i fængslet på godt og ondt, og ikke mindst hvordan hans medfanges ukuelige væsen og gåpåmod, forvandler en ussel tilværelse bag tremmer til noget der tilnærmelsesvis kan beskrives som et liv der er værd at leve.

Den danske titel og ikke mindst filmens oprindelige cover synes at afsløre for meget for de der endnu ikke har set filmen, for det er også historien om en fangeflugt, men det er egentlig ikke det som er det væsentlige i filmen, det er derimod skildringen af livet bag murene. Fortællingen om det minisamfund der eksisterer blandt fangerne, et liv præget af fængselsinspektørens og fangevogternes brutale og umenneskelige behandling af de indsatte. Selv om det kan lyde som en tungsindig og væmmelig film, så er det faktisk en fortælling om ukuelig optimisme, stålsat vilje og ikke mindst ideen om aldrig at opgive håbet, selv i de mest trøstesløse situationer. Det er faktisk meget svært ikke at blive rørt af denne historie - også 25 år efter præmieren.

Der er en grund til at filmen er blevet så elsket som den er. Ikke udelukkende på grund af selve fortællingen, men også fordi den er så teknisk kompetent lavet. Dette handler ikke kun om skuespillernes evne til at give liv til filmens figurer, men også klipningen, kamerabevægelserne, soundtracket og dialogen, der sammen synes at gå op i en højere enhed. Der er efterhånden lavet mange gode film, der foregår i et fængselsmiljø, men kun få, der som denne formår at holde tidens tand og fortælle en historie der i bund og grund ikke handler ret meget om at være i fængsel, men om det at være menneske. Det er muligvis fordi Shawshanks mikrokosmos på godt og ondt minder seeren om dennes egen verden, at filmen stadig har så bred en appel. Selv om den foregår i 1950’erne, så er der stadig i 2020 brug for at vi får det bedste ud af den situation vi er i, at vi ikke lader os knække af modgang og ikke mindst at vi tør håbe på at det er muligt at bryde fri af de ting der binder os og på den måde finde et bedre liv for os selv og vore nærmeste.

Foruden kommentarsporet, finder man på denne jubilæumsudgave af filmen, to dokumentarfilm der går bag om filmen. Det er også muligt at se et afsnit af talkshowet The Charlie Rose Show hvor filmens hovedpersoner fortæller om deres medvirken i filmen og endda en 25 minutter lang, ganske morsom, kortfilm The Shark tank Redemption der foregår i et kontormiljø, men som titlen antyder er en klar hyldest til hovedfilmen. Desuden er et muligt at downloade storyboards og manus fra skiven. Kort sagt er der i denne nyudsendte BluRay-udgave af filmen, alt det man som fan kan ønske sig af ekstramateriale.

Så hvad enten du kender filmen forvejen og har brug for et gensyn (det viste sig at kapellets anmelder havde det, for den var ikke blevet set siden biografpremieren) eller du aldrig tidligere har set filmen, så er muligheden der nu. Se at få den krydset af listen, for det er en handling som Kapellet vurderer du bestemt ikke vil fortryde!