En verden udenfor (142 min.) Købsfilm / Atlantic Film
Anmeldt 13/4 2012, 08:56 af Jørgen Riber Christensen

En af de bedste fængselsfilm

En af de bedste fængselsfilm

Et af de hyppigste temaer i fængselsfilmsgenren er flugt fra fængslet. Et andet hyppigt tema er opgøret med det korrupte straffesystem og den korrupte fængselsinspektør. Disse to temaer forenes i En verden udenfor (The Shawshank Redemption), og begge indgår i et elegant og fortællemæssigt overraskende plot. Denne spændende film er meget lang, 142 minutter, og den er sjovt nok en filmatisering af en af de relativt få tekster af Stephen King, hvor han har kunnet holde måde med længden af sine fortællinger. "Rita Hayworth and the Shawshank Redemption" kan enten kaldes en kort roman eller en meget lang novelle.

Den blev udgivet i 1982 sammen med tre andre tekster af lignende længde i samlingen Different Seasons, hvori også "The Body" er. Den blev også til en af de få vellykkede Stephen King-filmatiseringer, nemlig Stand by Me. Ingen af de to film indeholder noget overnaturligt eller monstrøst, her skal man til en anden af Stephen Kings fængselsfilm, The Green Mile, hvori der er mere mellem himmel og jord.

Fængselssystemet i En verden udenfor har tilsyneladende det formål at skulle forbedre de indsatte og gøre dem til nyttige samfundsborgere efter afsoningen. Det formål viser filmen på flere måder, at det ikke kan opfylde. Fængslet er i sig selv forbryderisk, morderisk og gennemkorrupt, og de løsladte indsatte er ude af stand til at klare sig efter det åndeligt invaliderende ophold. Filmen er på denne måde et opgør med et straffesystem, der ikke fungerer, og selv om den er elementært spændende, forhindrer det ikke, at den er et debatindlæg, og at dens moralske kaliber er i top. Scenen hvor de nye straffefanger ankommer, bliver stillet på række og bliver belært af den selvretfærdige og bibelbevæbnede inspektør og hans sadistiske håndlanger, er uovertruffen i dens afsløring af systemets råddenskab, hvor vilkårlig vold er tilladt, mens bandeord er bandlyste.

Zygmunt Bauman har skrevet om det post-korrektionelle samfund, hvor fængselsvæsnet ikke længere skal være forbedringshuse, men blot opbevare de uduelige samfundsborgere uden håb om, at de kan vende tilbage som samfundsborgere, arbejdskraft og forbrugere. Det er denne umenneskelige og håbløse holdning, som En verden udenfor tager til genmæle imod. Dels ved at forlange reformer af fængslet i filmen, og dels ved at filmens lidt indesluttede og stille hovedperson Andy Dufresne med sin dobbelte livstidsdom rent faktisk bl.a. som bibliotekar med visse ressourcer kan hjælpe og reformere nogle af de indsatte.

De fleste af Stephen Kings romaner og noveller handler om ofre, og ofte er de ofre for næsten uovervindelige og umenneskelige modstandere, hvor alt håb synes forfængeligt; men det er netop her, at Kings humanisme igen og igen sætter sig igennem med en tro på, at almindelige mennesker, som fx bankmanden Andy Dufresne spærret inde i et uhyre fængsel, alligevel besidder overmenneskelige kræfter, når det kommer til stykket. En verden udenfor er et af Kings bedste og mest medrivende eksempler herpå.

Selve BlueRay udgivelsen er smovs med flot, restaureret billede- og lydkvalitet, og på den anden skive i pakken er der en overflod af ekstramateriale, også med et seriøst og informativt indhold.