Legofilmen 2 (106 min.) Biograffilm / Warner Bros.
Anmeldt 17/2 2019, 11:34 af Torben Rølmer Bille

Leg godt

Leg godt

Ideen om at lave en film baseret på legetøj er ikke ny, for lige siden George Lucas fandt ud af at der muligvis var flere penge i at sælge figurer og kaffekrus med Star Wars logoer på i stedet for udelukkende at forsøge at tjene penge på selve filmen, har det ikke skortet på film, der på den ene eller anden måde har hentet deres ideer i populære legetøjsprodukter (tænk bare på film som G. I. Joe, Battleship eller mange andre) og på samme vis har kunnet sikre at børnene fortsætter deres leg længe efter filmen er slut.

Tager man kulturkritiske briller på er endnu en film baseret på Legos produkter, udelukkende en slags udvidet reklame for det brand der blev startet i Billund i 1932. I kølvandet på den nye film kommer endnu flere LEGOprodukter som ungerne efterfølgende kan plage deres forældre om at få. Tager man i stedet lige en dyb indånding og forsøger man i stedet at betragte filmen, som en børnefilm der via animerede klodser og hittepåsomhed vil fortælle en opbyggelig historie om venskab og fantasiens uanede muligheder, så er det pludselig en helt anden film man taler om.

Kapellets anmelder hører nok til den sidste slags, for selv om det ville være naivt at tro, at de folk der har stået bag Legofilmen 2 ikke samtidig er klar over hvordan deres film kan få såvel børn som deres voksne til at ville købe og samle de nye sæt baseret på de figurer og køretøjer som de har set i filmen, så kan filmen, ganske lige som mange af de øvrige LEGOfilm, også sagtens fungere som rendyrket underholdning. Underholdende det er den i al fald! Bemærk dog venligst at for at kunne fortælle lidt om dette, vil der i de følgende tre afsnit kan der forekomme spoilers, så spring lige dem over, hvis du bare vil overraskes over den nye film.

Sidst vi forlod Emmet og hans venner, fandt seeren ud af at stort set alt vi havde set i filmen bundede i en far og en søns meget forskellige tilgang til det at lege med LEGO. Da faderen gav sig og ikke længere insisterede på at lime de enkelte klodser sammen, blev problemet løst og farmand genfandt glæden ved de mange forskellige måder som man kan lege med LEGO på. I starten af den nye film gentages ordene, der sluttede den forrige, ”husk nu at din søster også gerne må lege med.” For søsters indvirkning på legen bliver udgangspunktet for Legofilmen 2.

Den nye film starter nemlig flere år efter den første. Den glade LEGOby er blevet forvandlet til en slags postapokalyptisk ødemark, idet nogle sære væsener, lavet af kæmpemæssige klodser der kommer fra planetsystemet DUPLO konstant invaderer og truer byen. Denne ødemark besøges herefter at et mystisk rumskib, der bortfører alle Emmets nære venner, for at tage dem til en anden galakse, hvor der er planlagt bryllup.

Den opmærksomme seer har nok allerede gættet det som bliver afsløret til sidst i filmen – at det er søster, der har blandet sig i legen og at det er lidt for svært for storebror at acceptere dette. Lige som var tilfældet i den første film, er budskabet om forsoning og ideen om at finde kompromisser, så man kan lege godt sammen, lige til højrebenet. Hvis ikke man kan enes, ja så venter ”Morapokalypsen” (altså at alt skilles ad og alle klodserne kommer i en flyttekasse) lige om hjørnet.

Selv om filmens budskab (som man skal læse de spoilerfyldte afsnit for at få) næppe er nyt, så er det heller ikke hovedårsagen til at holde af filmen, for den skal findes helt andre steder. Det kan være animationen, der er helt forrygende, de mange meget opfindsomme modeller (og her tales ikke udelukkende om de man efterfølgende kan finde i butikkerne) der er bygget til filmen, de rappe replikker, den konstante, selvbevidste leg med stereotyper (f.eks. Batmans figur) men også om hele iscenesættelsen. Det er som i den første film fuldstændigt eminent fundet på. Dertil kommer at en af 2’erens nye figurer, den barske Rex Dangervest, virkeligt er et fedt og finurligt påfund.

Selv om Legofilmen 2 ikke er helt lige så original som etteren, selv om den genanvender flere af de overordnede plotelementer i dens fortælling, så er den stadig utrolig seværdig. Dette fordi, at folkene bag filmen bestemt ikke holdt op med at lege og det kan mærkes. Der er hele filmen igennem en hittepåsomhed og en masse fine detaljer, som virkelig er så smittende, at man får lyst til at lege med LEGO lige så snart rulleteksterne er færdige. Legofilmen 2 er skørt, lækkert lavet og så sidder den danske versionering også lige i skabet. Der er kommet flere rigtig gode bud på en animationsfilm som familien kan tage ind og opleve her i vinterferien 2018, men Legofilmen 2 er efter kapellets bedste overbevisning en af de helt sikre valg for en god oplevelse for hele familien.