The LEGO Batman movie (104 min.) Købefilm / Warner Brothers
Anmeldt 4/7 2017, 09:31 af Torben Rølmer Bille

Bat-tastisk!

Bat-tastisk!

Alle anmeldelser starter med ord. Og måske et billede af det der anmeldes, men mest af alt ord. Så kommer der nogle ord om det der bliver anmeldt, måske lige efter en sej overskrift. En overskrift kan ikke være sej med mindre der står ”Bat” i den. Altså ikke ”Bad” som i ”badminton”, men Bat som i Batman”. Har en titel det, er den 110% bedre end dem der ikke har.

Hedder filmen der anmeldes ligefrem LEGO Batman the movie er Batman tilfreds, for det er en film, der både har ’Batman’ i titlen og så er det en film der handler om Batman. Lige som Batman vs. Superman har den film har også Batman først i titlen. Det er vigtigt, for den sejeste bliver altid nævnt først – og fordi det er Batman der i den film sender Supertossen på tidlig pension. Batman kan ikke lide at der står ”LEGO” før Batman, men han er kontraktuelt forpligtet til ikke at måtte sige noget dårligt om det.

Batman kan faktisk godt lide LEGO og folkene på LEGO kan virkelig også godt lide Batman. Det kan man se, hvis man ser den nye film The LEGO Batman Movie. For her kan man se en næsten to timer lang hyldest til, hvor sej Batman er. Man kan se Batman, der viser alle hans seje hule fyldt med verdens vildeste Bat-ting, det vilde liv i Gotham City og man kan også se hvor meget Batman træner, så han kan være i tip-top Bat-form til at kunne knuse alle superskurke og spille rå riffs på sine guitar bagefter.

Filmen kan fås på 3D Bat-Ray. Batman foretrækker at folk ser LEGO Batman Filmen i 3D, for så skal de have 3D-Briller på og så kommer de til at ligne Batman en lille smule. Vel og mærke Batman med en sej natsynskikkert, for Batman bruger ikke solbriller. Det er han alt for sej til. Har du lagt også lagt mærke til at Batman altid omtaler sig selv i 3. person. Det er så sej Batman er! Det må man kun når man er Batman. Batman eller måske Dronningen, men det ville også være dumt, hvis alle begyndte at gøre det. For alle mulige andre er jo ikke Batman.

Den nye film handler om Batman og alle de seje ting Batman laver. Der er også noget i filmen om familie og følelser, men det er de dele af filmen som Batman ikke rigtigt gider at se. Det var scener, som folkene på LEGO og Warner synes skulle være med. ”Det får også pigerne til at kunne li’ filmen”, sagde de. Pah! Som om pigerne ikke allerede er vilde med Batman. For det er de, især Kommissær Gordons smukke datter Barbara. Eller som Batman plejer at kalde hende: ”Bar-ba-ra-Ba.. Bar-ba-ra-ba.. Batman!” Hun vil styre Gotham, uden hjælp fra Batman, hvilket selvfølgelig er en vildt fjollet idé.

For at sikre sig at hun aldrig bliver lige så sej som Batman, sørger Batman for at slippe en masse superskurke ud fra Fantomzonen. Der er dem der vil mene at det er et uheld, men det ved Batman altså at det ikke er. Hvad der derimod er et uheld er at Batman kommer til at adoptere en forældreløs dreng. Held i uheld, for knægten, selv om han er drønirriterende, er han heldigvis slank nok til at kunne komme ind i Supermans fort og låne Fantomzonepistolen. Drengen vil gerne hedde Robin, men Batman synes det er et dumt navn. Det betyder vistnok ”Rødkælk” på dansk. Hvilket sidekick med respekt for sig selv vil opkaldes efter en lille, mærkelig fugl? Nej, så hellere finde et navn der minder om noget der er sort og sejt. Eksempelvis ”Batman”!

I filmen er Jokeren også med. Han er blevet knotten fordi Batman ikke vil indrømme, at de to har en hel del til fælles. For det har de jo ikke. Ingenting. Batman har ingen favoritskurke, eller yndlingsfjender, han har ikke engang familie eller venner. Det er Batman for sej til. LEGO Batman Filmen viser måske hvor ensomt det kan være at være Batman, men det er bare skuespil. Batman har ikke brug for nogen, selv om det da ville være fint, hvis der var nogen der ville klappe når han spiller guitar i Bathulen.

Fik du ikke set LEGO Batman filmen i biografen er du en taber, der ikke fortjener Batman eller nogens andens respekt! Heldigvis giver Batman dig giver dig en chance til. Så hvis du heller ikke får set den på Bluray, DVD eller streamet på din elektroniske Bat-kanal, så er du en evig taber og vil aldrig blive til noget i Batmans øjne.

Den har alt en film skal have. Den har kærlighed – men kun meget lidt, for følelser er ikke særligt seje. Den har til gengæld masser af seje eksplosioner, biler, flyvemaskiner, stunts, superskurke, LEGO-klodser, lyde, farver, Daleks og masser af småting der bevæger sig. Vigtigst af alt er dog at Batman er med.

Til sidst vil Batman lige nævne at der på BluRay-udgaven er en masse fedt ”Ekstra-Bat-riale”, blandt andet en håndfuld kortfilm, der er seje fordi Batman er med, eller bliver nævnt i dem. Så tag dig sammen og gør som Batman befaler – få fat i LEGO Batman Filmen, koste hvad det vil – ellers kommer Batman efter dig!