Champignac: Patient A / Cobolt / 48 sider
Tekst: Beka, ill: Etien
Anmeldt 24/3 2021, 17:53 af Torben Rølmer Bille

Letbenet alvor

Letbenet alvor

For et par år tid siden anmeldte undertegnede Den totale rus, en bog, der fokuserede på den ret betydelige rolle som forskellige medikamenter, især det metaamfetaminlignende stof ’Pervitin’, havde på Tyskland under Anden Verdenskrig. Det var et stof som ikke alene blev udleveret i større doser til de menige soldater, som kunne fås som håndkøbsmedicin på alle apoteker, men som også kunne blev brugt i helt almindelige, dagligdagsprodukter som eksempelvis nogle helt særlige opkvikkende chokoladeprallinere. Bogen beskrev også i detaljer den måde, hvorpå Hitlers personlige læge Dr. Morell ordinerede større og større doser af forskellige sindssyge stoffer til Der Führer. Hvem have troet, at der hér fire år senere ville dukke en tegneserie op, der tager udgangspunkt i de selvsamme emner?

Champignac: Patient A, er en fortsættelse af ENIGMA , men den kan sagtens læses uafhængigt af den første tegneserie. Det er det samme dygtige team bestående af tegneren Etien og forfatteren Beka, der også står bag den nye. Som seriens titel antyder, så er hovedpersonen heri ingen ringere end en ungdommelig version af den superintelligente, svampeinteresserede grev Champignac, som langt de fleste sikkert kan huske fra Splint & Co..

I ENIGMA blev han hyret af folkene på Benchley Park i England som kodebryder, og det er også i England, at han møder sin skotske kæreste Blair og hér, at den nye fortælling starter. Læseren kastes ind i de dramatiske begivenheder via en flot orkestreret startside, der i ord og tegninger beretter om nazisternes ’Blitzkrieg’; altså den dramatiske indtagelse af Holland, Belgien, Luxemburg og Frankrig i sommeren 1941. Idet vi møder Champignac, er han ved at blive afhørt at et par engelske agenter om hans nyligt overståede tur til hjertet af Tyskland, og hovedhistorien fortæller netop om dette dramatiske roadtrip langt bag fjendens linjer.

Grunden til at greven, Blair og deres kollega Black mod al sund fornuft tager til Nazityskland er, at man i Benchley Park har opsnappet et budskab, der fortæller, at to af Champignacs gamle forskervenner er blevet taget til fange og nu tvinges til at arbejde for den tyske overmagt. I ly af mørket og udstyret med falske dokumenter, tager trekløveret derfor ind i Tyskland via Schweitz, hvorefter turen går til Berlin. Her skal de forsøge at finde ud af, hvor deres kollegaer mon kan opholde sig.

Patient A er lige så veltegnet og veloplagt fortalt som sin forgænger. Det er en både dramatisk og spændende historie, der udfolder sig samtidig med at læseren også kan hænde at blive lidt klogere undervejs, både på hvordan naziregimet anvendte psykoaktive stoffer som et led i krigsførelsen og undervejs får man gennem de gode illustrationer og den beskrivende tekst forklaret både, hvordan Pervitins aktivt påvirker hjernen, samt hvordan en atombombe rent teoretisk virker. Det er ret vildt at dette kan leveres side om side med en spændingshistorie, uden selve handlingen eller tempoet lider overlast.

Lige som i ENIGMA vil læseren opleve en ganske fin men også lidt finurlig blanding af alvorlige emner, som alle tager udgangspunkt i fakta fra historiebøgerne i en veloplagt tegneserie med fokus på fart og spænding. Det er jo ikke noget nyt, at man i flere forskellige typer medier blander fakta med fiktion. Tænk bare på videospil som Assassins Creed , et utal af film, der foregår under Anden Verdenskrig eller noget helt tredie. Kapellets skribent postulerer i samme åndedrag, at flere af de nyere tegneserier i Splint & Co.s univers (f.eks. denne serie samt Håbets tid) skabes med det dobbelte formål, at de der holder af tegneserier samtidig kan få lidt information om historiske begivenheder, og samtidig appellerer den til de læsere, der er glade for historie og muligvis ligefrem på sigt blive interesseret i tegneseriernes mangfoldige verden.

Lige som i ENIGMA er der i det nye album også kælet meget for detaljerne, så både bymiljøer, klæder, biler og alt andet forekommer tidstypiske for 1941. Dertil kommer, at læseren også i Patient: A undervejs møder en lang række virkelige historiske personager, der foruden førnævnte livlæge også tæller Hermann Göring. Werner von Braun og naturligvis selveste ’Patient A’. Hvem denne mystiske person er, er desværre nok forholdsvis lidt for nemt at gætte.

Hvis man (modsat anmelder) hører til dem, der lægger utrolig stor vægt på. at kildemateriale, fakta og historiske begivenheder ikke bør forvanskes eller benyttes i sådanne letfordøjelige sammenhænge, så bør man selvsagt undgå denne tegneserie og i stedet kaste sig over bogen. der blev nævnt i første afsnit. Kapellet mener dog, at lige som Tintin i anmelders barndom fik undertegnede til at læse bøger om andre kulturer eller anspore en (desværre forbigående) interessere sig for bl.a. kinesiske skrifttegn, så kan det jo også være. at tegneserier som denne kan få en ny generation af tegneseriefans til at få lyst til at dykke ned i historie, for på den måde at selv at opleve, hvad det er, der har inspireret Etien og Beka til serien om Champignac.