Skyline (100 min.) Købsfilm / Nordisk Film
Anmeldt 10/10 2011, 20:02 af Torben Rølmer Bille

Skyline

Skyline

En gang imellem er det sundt at give en film en ny chance, for selv om man måske ikke var begejstret for den ved første gennemsyn, kunne det være, at den vinder ved gensynet. Det sker til dels for sci-fi invasionsfilmen Skyline, som undertegnede gav en lidt hård men også retfærdig medfart, da den blev udsendt i de danske biografer i sidst i 2010. Hvis man holder filmen sammenlignende op mod World Invasion: Battle Los Angeles der kom i foråret 2011, virker Skyline ganske stiv og uoriginal, der er dog et aber dabei, som ikke indgik i biografanmeldelsen og det var at Skylines budget var på omkring 10 mio. dollars. Selv om det måske kan lyde som et svimlende beløb, så skal det retfærdigvis siges at World Invasion: Battle Los Angeles kostede estimerede syv gange så meget og Cowboys vs. Aliens svimlende 163 mio. dollars. Kort sagt så har Strausse brødrene virkelig fået en visuelt meget flot film ud af deres budget.

Der er ingen grund til at gå i detaljer med handlingen, idet den allerede foreligger i den anden anmeldelse, men selv om filmen i DVD udgaven ikke har ryddet op i hverken de klichefyldte karakteres indbyrdes forhold, endsige i deres ofte sære replikudvekslinger, så var det som om, at det bedre kunne undskyldes når man nu anså filmen som en veritabel ”low-budget” film – i al fald set med Hollywood-briller.

For i b-filmenes verden er utroværdige karakterer og sære replikker faktisk accepteret, for når man ikke har så mange muligheder for konstant at skabe dramatiske, CGI-tunge scener, bliver man også nødt til at få noget af filmen til at fokusere på handlingsforløb, der hverken kræver dyre sets eller en masse eksotiske locations. Det er muligvis af budgethensyn at der er så store dele af filmen der foregår i en penthouselejlighed, i en parkeringskælder og på taget af skyskraberen – for har man først lejet sig ind i bygningen, er det eneste besværlige for filmholdet stort set kun at flytte udstyret fra etage til etage.

Dertil kommer at de meget imponerende effekter som der også er en overflod af, nemt matcher de i de dyreste Hollywoodfilm, for selv om CGI effekter er blevet langt billigere gennem årene, er det stadigvæk ganske dyrt at lave nogen, der kan klare sig på et stort lærred.

En latent mangel ved DVD-udgivelsen er at den, som mange andre film der kommer fra Nordisk Film, er nærmest klinisk renset for enhver type ekstramateriale. Der er et par trailers for andre film, men ud over dette er der intet. For de der synes at filmproduktion – og måske især filmproduktion på begrænset budget - er spændende, ville det virkelig have lunet med et kommentarspor fra filmens instruktører eller en række featurettes, der kunne give et indblik i hvordan brødrene Strausse har fået de 10 mio. til at slå til og så samtidig levere et resultat som er så imponerende rent visuelt som dette.

For der skal ikke herske nogen tvivl om at der er scener i filmen som fungerer rent visuelt til UG kryds og slange. Både de lammende blå lys, de svævende blækspruttelignende vogtere, de enorme moderskibe, luftkampene og ikke mindst de kolossale monstrøse skabninger, der vælter rundt i bybilledet og kvaser de medvirkende karakterer som var de myrer er alle med til at gøre Skyline til en film der imponerer visuelt, selv om handlingsforløbet og klicheerne trækker vurderingen i en anden retning.

Skyline er på bundlinjen et ujævnt drama, der når dette forlades til fordel for actionsekvenserne bliver interessant. Det er en film der appellerer til alle der kan holder af invasionsfilm og ikke mindst filmens finale peger i den helt rigtige retning og synes at henvende sig til fans af genren. Den kan derfor sagtens nydes som tømmermandsfilm, blot man ikke forventer for meget men svært imponerende er det, at filmen har været så billig som den har – det virker derfor som om Strausse brødrene, selv i disse krisetider – får nemt ved at finansieret deres kommende projekter.