Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (142 min.) Købefilm / streaming / Warner / SF Film
Anmeldt 27/7 2022, 14:44 af Torben Rølmer Bille

Langhalmen tærskes

Langhalmen tærskes

Med mindre man har levet isoleret i en jungle i over femogtyve år, så er Harry Potters eventyr vist efterhånden allemandseje. Denne kapellan husker tydeligt Rowling love sine læsere, at der efter bog nummer syv ikke kom flere bøger om Harry, selv om det da er blevet til et teaterstykke. Harry Potter and the Cursed Child kører i al fald stadig for fulde huse i Londons West End. Til gengæld lovede Rowling ikke at stoppe med at fortælle andre historier fra Harrys magiske univers.

I 2017 kom den første film, i serien om Fantastiske Skabninger og i 2019 kom nummer to. Den anden film virkede ganske uforløst, idet den lagde så meget op til en fortsættelse, at man som fan godt kunne være noget frustreret idet man nåede til slutningen. Det var ikke en egentlig slutning, det var en ”fortsættelse følger”. Fortsættelsen er nu landet på 4K, Blu, DVD og streaming, men man skal vist være mere end blot en smule bidt af denne fiktive verden og dets indbyggere, for at blive helt vildt begejstret over denne tredje del.

I biografanmeldelsen gav vores anmelder Jannie filmen nogle ganske hårde ord med på vejen og skrev blandt andet;” Efter at have set filmen er man stadig lidt i tvivl om, hvad hemmelighederne er”, her hentydes selvsagt til filmens undertitel Dumbledores hemmeligheder, men nærværende skrivekarl er ikke så meget i tvivl. Disse hemmeligheder handler om [og ja, nu kommer der en mindre spoiler, som du kan undgå ved at springe resten af dette afsnit over – red.] netop de to aspekter Jannie skrev om; dels at skurken Grindlewald og Dumbledore i deres ungdom ikke alene havde et tæt samarbejde, men også at de var tiltrukket af hinanden, dels om hvordan en af historiens centrale karakter er i familie med en anden.

Især kan den første ’ hemmelighed’ måske syntes lidt søgt og strategisk bevidst valgt fra Rowlings side. Forfatteren havnede for et par år siden i en mindre shitstorm på de sociale medier ovenpå udtalelser, der kunne betragtes som alt andet end politisk korrekte. Kunne den virak omkring forfatterens påståede trans- og homofobiske udtalelser muligvis formildnes ved at lade centrale figurer i universet pludseligt åbent erkende en anden seksualitet end hetero? Det er selvsagt et postulat fra Kapellets side, men det virker bare som lidt mere end blot en tilfældighed.

Nuvel, filmen skal ikke bedømmes på hvorvidt forfatteren bag historien har visse motiver i forhold til at få genoprettet sit ry, men på filmens egne præmisser. Den ender desværre med at blive en alt for lang og næsten halvkedelig affære, til trods for både en masse virkelig fine effekter, et hold gode skuespillere og David Yates i instruktørstolen (som en sidebemærkning bør nævnes at han foruden de øvrige Fantastiske Skabninger-film på sit CV også kan blære sig med at have instrueret de sidste fire film i Harry Potter-sagaen - red.). Tilskueren og især Potterheads får naturligt nok leveret endnu flere detaljer om både Grindlewald, Dumbledore og Newt Scamander, men det er desværre ikke helt nok til at holde gang i bålet.

Hvor mange andre eventyrfilm har en klar struktur og videreformidler historier, som man har ganske nemt ved at genfortælle, så bærer denne film præg af at være en del af en længere serie. Tager man et hurtigt kig på David Yates IMDB-profil så kan man se, at der i skrivende stund allerede er planlagt endnu to film i Fantastic Beasts-serien, hvilket vidner om at franchisen fortsætter en rum tid endnu. Modsat Potterfilmene, hvor langt de fleste bød på afrundede fortællinger, der alle var del af et større univers, opleves Fantastic Beasts-serien, som to timer lange afsnit af en føljetonserie, der i sagens natur er langt fra slut. Kapellet anbefaler derfor på det kraftigste, at har du lyst til at se Dumbledores hemmeligheder og har du ikke set de andre film i denne serie, så sørg for at starte med den første.

Der er mange forviklinger og ikke mindst en del politik – der godt kan tolkes som en slags fabulerende analog til virkelighedens valgkampe – i den nye film, og selv om den da drives frem på flere niveauer havde undertegnede svært ved at blive rigtigt engageret i selve handlingen. Det handler ikke om at figurerne ikke er sympatiske eller interessante, men mere om, at deres kamp mod de mørke kræfter ender med at være alt for forvirrende.

Der er dog flere lyspunkter undervejs, heriblandt den fangeflugt Newt orkestrerer på et tidspunkt og så selvfølgelig Mads Mikkelsen, der har overtaget rollen som überskurken Grindlewald fra Johnny Depp. Depp blev i sin tid vraget på grund af de anklager om hustruvold han var sovset ind i før produktionen gik i gang. Mikkelsen gør det faktisk rigtigt godt og er ikke nær så karikeret en Grindlewald, som tilfældet med Depps mere maniske tilgang til rollen.

Et andet lyspunkt er også at filmen står ustyrligt flot i 4K og at den fine udgave som Kapellet har været så heldige at få lov at anmelde også indeholder en BluRay, der byder på en række slettede scener, information om de væsener der optræder i filmen og meget, meget mere. Et fint ekstramateriale og en flot billedside, er desværre ikke nok til at imponere tilstrækkeligt til at denne film skal udråbes til en der bare skal ses.

Kapellet følger selvsagt nysgerrigt med og håber at Rowling og hendes medforfatter er i stand til at finde på en fortælling til de næste film i serien, som kan engagere seeren i langt højere grad, for skal man være lidt hård, så er Dumbledores hemmeligheder desværre ikke synderligt velfungerende. Skru ned for politikken og op for magien!