Gemini Man (117 min.) Købefilm / 20th Century Fox / Skydance
Anmeldt 17/3 2020, 14:24 af Torben Rølmer Bille

Dit yngre selv

Dit yngre selv

De fleste, der holder af film, forbinder næppe Ang Lee med hårdpumpet action. Sidst Kapellet anmeldte en af hans film var det i 2012 da Life of Pi udkom på DVD og der er sikkert mange der forbinder Lees arbejde med dramaer som Brokeback Mountain eller The Ice Storm. Når det er sagt, er der sikkert mange der glemmer at det også var samme instruktør, der fik opgaven at lave en af de allerførste nyere superheltefilm, nemlig Hulk. En film der rent visuelt og redigeringsteknisk stadig er den tegneseriefilmatisering til dato (muligvis sammen med Into the Spiderverse ), som den film, der ligner oplevelsen af at læse en tegneserie mest.

Selv om Ang Lee muligvis er allerbedst når han skal instruere folk i at vise deres inderste følelser, så har han som kan ses herover også arbejdet med film hvor de visuelle effekter spiller en stor, nærmest bærende rolle. Dette gælder i særdeleshed også for filmen Gemini Man. For at denne film skal kunne fungere, så kræver det faktisk den ganske særlige kombination af personinstruktion og en flair for visuelle effekter og halsbrækkende actionscener for at man kan hale fortællingen i land. Lykkes dette? Ja det er det, som vil blive diskuteret i det følgende.

Gemini Man er primært en actionfilm, der sekundært trækker på en hyppig brugt genrekonversion fra science fiction, nemlig ideen om kloning. Denne idé, der grundliggende leger med ideen om hvordan man som menneske (eller som kunstig skabt menneske eller robot) forsøger at håndtere mødet med en identisk kopi at sig selv, er blevet belyst på mange mulige måder tidligere (læs: Blade Runner , The Island, Oblivion m.fl.) men det er vist første gang at man [og nu kommer en mindre spoiler – red.] på film har oplevet hovedpersonen møde en yngre version af sig selv. Dette kunne måske lyde som en kæmpemæssig spoiler, men som altid er tilfældet så fortæller Kapellet ikke sin læser mere end denne kan se i filmens allerførste trailer. Nåeh ja, og så er ”Gemini” jo også et andet ord for ”tvilling” – så det kan vist ikke være mere tydeligt?

Før seeren og filmens hovedperson dog møder denne klon, så skal banen lige kridtes op. Will Smith spiller Henry Brogan, som i mange år har opbygget et ry som en af verdens allerbedste lejemordere. Han har nu valgt at trække sig tilbage og gå på pension, men som vi ved fra et utal af andre actionfilm, så er dette lettere sagt end gjort. Den regeringsstyrede organisation han arbejder for, har nemlig ikke tænkt sig at lade ham slippe så nemt.

Det første forsøg på at få vores hovedperson dræbt mislykkes selvfølgeligt og derfor iværksættes ”Projekt Gemini.” Organisationen som Henry arbejder for, stjal nemlig Henrys DNA for år tilbage og har i al hemmelighed har skabt en klon af vores hovedperson. Det er egentligt lidt ærgerligt, at stort set alt dette vises i traileren, for filmen tilbageholder informationen om dette kloningsplot så længe, at Henry først lidt over halvvejs i filmen opdager, at den fyr der så ihærdigt forsøger at opspore ham for at slå ham ihjel, er nærmest identisk med ham selv.

Gemini Man er langt hen af vejen en ganske velfungerende actionbasker, der giver seeren præcis det man kan forvente. Dertil kommer at instruktøren ikke er bange for at lave lidt længere, dvælende samtalescener hvor skuespillerne får mulighed for at vise hvad de kan. Dette giver en god balance i fortællingen, selv om den selvsagt bliver mere og mere fokuseret på de spektakulære actionscener jo tættere vi kommer slutningen.

Vore gode samarbejdspartnere på 20th Century Fox har været så rare at sende Kapellet filmen i en version der både indeholder Blu Ray-udgaven og en 4K version af filmen. 4K udgaven er endda en film, der bevidst udnytter 60 FPS (altså 60 billeder i sekundet i stedet for de normale 24). Dette gør dog at billedet får et lidt video-agtigt look, ganske som det anmelder oplevede dengang han anmeldte biografversionen af Hobitten . Selv om det måske kræver lidt tilvænning at se på de meget skarpe billeder, så gør 4K versionen til gengæld effekten af unge digitale Henry er langt mere overbevisende end den man oplever på på BluRay, her bliver det ret tydeligt at se hvor den ”rigtige” Will Smiths krop ophører og den yngre, digitale version af skuespilleren begynder. Så der er altså både fordele og ulemper ved de to forskellige versioner.

Gemini Man er selvsagt et must for de der kan lide Will Smith, og actionscenerne i filmen er rigtigt intense. Især er der en jagt gennem smalle gader på motorcykler der virkelig er fedt og medrivende skruet sammen. Ideen med at lade en figur slås først mod, så med en klon af sig selv er også fin nok, men overordnet set ender filmen med at være en af dem man hurtigt ser og glemmer efterfølgende. Det er glimrende bulder og brag i to timer, perfekt til en søndag med tømmermænd, men så heller ikke meget mere