9 - Lyrikanmeldelse
10 - Lyrikanmeldelse
Husundersøgelser

Din hund rejser på børnebillet / Wilhelm Østergaard / 86 sider
Lindhart & Ringhof. ISBN 9788727182308
Anmeldt 15/10 2024, 18:06 af Torben Rølmer Bille

Digte i dit fjæs!

Du vil opleve noget både enormt følsomt, ærligt og voldsomt i dit møde med Wilhelm Østergaards debutdigte Din hund rejser på børnebillet. Den forholdsvis korte samling af prosadigte har både en spændstighed i sproget, men byder også på et blik ind i en verden, der er præget af modløshed, psykisk ustabilitet og en række meget personlige historier, historier der tager læseren med til situationer, som nok har været vanskelige for forfatteren at befinde sig i, men som måske netop derfor kommer til at virke ekstra dragende.

Idet du begynder læsningen, bliver det meget hurtigt tydeligt, at forfatteren nok har haft et meget anderledes liv end dit, med mindre du da har en bror, som vil have dig til at begå kriminalitet med ham, har været på Ayahuasca-trip i regnskoven eller for den sags skyld spiser antidepressiver, som var det M&Ms. Selv om du ikke har prøvet nogen af ovenstående ting, så vil du også opleve at det ikke er vanskeligt at relatere til de følelser og situationer som bliver beskrevet.

Din hund rejser på børnebillet byder på en samling digte, der godt nok er hurtigt læst, men som til gengæld er så gode, at de næsten tigger om ar blive genlæst . Der er også et enkelt digt, som konkret vil få dig til at genlæse det et par gange – med mindre du da ulig anmelder kan løse gåden ved første gennemlæsning. Det skal også siges, at netop dette digt forekommer ganske atypisk for samlingen, til trods for dets dystre tone;

EN GÅDE
Hvert fjerde år på samme dato
træder en mand ind på byens hospital

Målrettet går han mod trappen
og drejer altid
ind ad døren til stue 5 på tredje sal

Der sidder hans datter og syr kjoler
af aflagte gardiner
til dem
der netop er døde

Kort efter
forlader han igen hospitalet
med kjolens lange slør slæbende efter sig

Hvem er denne mand?
Og hvorfor besøger han byens hospital?

Hvis du efter gennemlæsningen
af dette
endnu ikke kan løse gåden
må jeg bede dig om
at begynde forfra
igen

Wilhelm Østergaard har skabt en ret fremragende digtsamling, som fortjener et stort publikum. Både fordi manden kan skrive, fordi han siger tingene meget direkte og på den vis forekommer meget ærlig. Det er selvsagt svært at sige, hvor digtet slutter og virkeligheden begynder, idet anmelder ikke kender manden personligt, men det forekommer som om at denne samling tekster er udsprunget af en række meget personlige oplevelser. Det er der for sig ikke noget særligt i, idet mange forfattere benytter sig selv som udgangspunkt for deres værker , men hos Østergaard er der virkelig noget på spil, oplevelser han gerne vil dele med os andre, selv om de gør ondt.

En af de mest rørende digte i samlingen er i anmelders øjne Bror, jeg kan huske som er en samling erindringsbilleder, der alle starter med den sætning. Det er meget der huskes, både godt og ondt, men ikke uvedkommende. Digtet ender med at blive en meget fin, kærlig og medrivende erindring, der på samme tid på skabt et tekstligt portræt af såvel broderen som af fortælleren selv, og ikke mindst af det miljø de begge er vokset op i.

Din hund rejser på børnebillet er en af de digtsamlinglinge du trygt kan forære til en du kender som normalt ikke læser meget af lyrik, for selv om der da bestemt forekommer metaforik, analogier og andet billedsprog, så er langt de fleste digte ganske direkte i sproget og umiddelbart tilgængelige og forståelige for langt de fleste.

Selv om det der beskrives er barskt, voldsomt, ofte fyldt med testosteronfyldte fyre og miljøer, hvor hjerte ikke rimer på en skid, så kan man til gengæld både opleve voldsomme ting iblandet skønhed, følsomhed og en stilsikker prosa, som Kapellets anmelder meget gerne vil have mere af.

I følge forlaget blev digtsamlingen til da forfatteren pådrog sig en hjernerystelse efter træning og derfor blev nødt til at holde sig i ro i et halvt års tid. Han købte sig en skrivemaskine og nu kan alle der har lyst læse resultatet. Det ville være decideret fælt at skrive, at man da kunne håbe på at Hr. Østergaard fik besked på at skulle forholde sig i ro i endnu en længere periode, for forhåbentlig er han kommet sig helt oven på sin skade. Det ville være til gengæld være en skam, hvis der ikke kom flere tekster fra ham, da talentet er tydeligt for alle der kaster sig over disse fine tekster.