Free Guy (115 min.) Købefilm / streaming / 20th Century Studios / Disney
Anmeldt 21/10 2021, 10:27 af Torben Rølmer Bille

NPC med fri vilje

NPC med fri vilje

Selv om Burt Reynolds’ søn Ryan, for længst har bevist at han sagtens kan håndtere seriøse roller (er du i tvivl så se Buried eller The Captive ), så er skuespilleren måske allerbedst kendt for sine roller i actionkomedier som eksempelvis Deadpool eller Hitman’s Bodyguard. For de seere, der mest holder af den sidstnævnte genre, så er der godt nyt, for Ryan Reynolds er utrolig veloplagt i rollens som Guy i den nye film Free Guy.

Det grundlæggende koncept i filmen har faktisk en del til fælles med en af Kapellets yndlingsfilm Lego – the Movie, forstået på den måde at Guy faktisk har deler en række træk med hovedpersonen Emmet. Begge er de fastlåst i bestemte rutiner, gennemgår dag efter dag på præcis samme måde uden at være ulykkelige af den grund, men så sker der noget, der med et vender op på ikke kun deres liv, men også på deres verdensopfattelse.

Guy arbejder i en bank sammen med sin bedste ven, sikkerhedsvagten Buddy. Den by Guy bor i minder alt andet lige om en storby fra et Grand Theft Auto, eller Saints Row-spil. Biler er i evig biljagt, helikoptere skyder mod motorcykler, bevæbnede banditter vælter rundt i bybilledet, og der er kæmpeeksplosioner og skuddueller, hver gang du drejer om et hjørne. For de fleste almindelige borgere i byen er dette dagligdag, lige som de alle ved at der er ret stor forskel på deres liv og så de folk der er iført specielle solbriller.

En dag får Guy pludselig fat i en af disse briller og vover at tage dem på. Med det samme er han – i bedste They Live!-stil i stand til at se en masse ting, som hans medborgere ikke kan. Eksempelvis er der en rød førstehjælpskasse, der roterende hopper op og ned på et gadehjørne. Idet Guy rører ved den, forsvinder hans sår og dårligdomme med det samme. Han kan også pludselig se penge som folk har tabt og da han samler nogle op har han endelig nok penge til at købe de kondisko, som han har ønsket sig så langt tid som han kan huske.

Det går i løbet af filmen langsomt op for Guy, at han selvfølgelig ’bare’ er en NPC (Non-player Character – red.) i et ret omfattende online-spil. Spørgsmålet er blot, hvordan kan en spilfigur, som blot er designet til at udføre simple rutineprægede gøremål, pludselig få fri vilje til at bryde med koden og gøre ting, som ligger langt udenfor spillets rammer. Svaret får du selvfølgelig ved at sætte dig godt til rette og se Free Guy.

Filmen kan ses som én lang hyldest til videospillenes verden, samtidig med at den – ganske overfladisk godt nok – forsøger at stille eksistentielle spørgsmål. Hvor slutter kodningen og hvor starter den frie vilje? Plottet skifter selvsagt også mellem Guys digitale, virtuelle verden og så den empiriske virkelighed som spillet også er den del af. Så foruden at opleve Guys nye virkelighed, så følger vi en gruppe spildesignere, der undrer sig over spilfigurens opførsel, samt en kvinde, der påstår at spildesigneren bag det spil som Guy er ’fanget i’ er baseret på noget kode som hun har været med til at lave, uden at hun og hendes kammerat har fået nogen som helst anerkendelse for det.

Free Guy er en ret fjollet, men også flot og vellavet actionkomedie, der selvsagt henvender sig en målgruppe der i forvejen har stor kærlighed til videospil, især den type som blev beskrevet ovenfor (open world/sandbox actionspil – red.). Af samme grund er der masser af referencer til både kendte spil, arketyper og en masse popkultur undervejs. Idet Disney nu har rettigheder til en masse populære filmfranchises, så kan disse intertekstuelle referencer benyttes uden frygt for søgsmål (her tænkes især på en scene tæt på filmens slutning, som ikke skal diskuteres hér - red.).

Free Guy er en film der sikrer sin seer uforpligtende underholdning i et par timer. Den er flot lavet, der sker konstant noget og så er den ikke mindst reelt morsom. Ryan Reynolds har et fint komisk talent og det bliver vitterligt udnyttet til det fulde her. Hele ideen om at også biofigurer i spil muligvis har et indre liv er altså ret godt fundet på og det er i særdeleshed denne idé der driver filmen frem. En ide der er vældigt fint eksekveret. Så næste gang du sætter dig til rette med dit seneste actionspil, så kan det jo være at du ligefrem begynder at tage lidt hensyn til de stakkels NPC’ere som ofte må lade livet, efter at have set Free Guy.