Doctor Strange (115 min.) Købefilm / Disney / Marvel
Anmeldt 30/3 2017, 11:38 af Torben Rølmer Bille

Doktor på hjemmebesøg

Doktor på hjemmebesøg

Sidste efterår bød på en af de bedste Marvel-filmatiseringer til dato og nu er Doctor Strange endelig udkommet i forskellige udgaver, så fans kan nyde den i hjemmebiografen. Der er muligvis ikke så megen grund til at genfortælle handlingsforløbet, for den kan man jo finde ved at opsøge vores omtale af biografversionen , men det kan lige så godt siges med det samme, at fortællingen om den dygtige, sarkastiske læge, der pludselig må indse, at der er mere mellem himmel og jord også fungerer fint på en mindre skærm.

Når det er sagt, så opdager man også ved andet gennemsyn, at det er en film hvor dialogen fylder ganske meget. Derfor er det ikke en film, der er velegnet at se sammen med familiens yngste, da de måske ikke har den store tålmodighed, men foretrækker at se superhelte, der slås med superskurke eller med hinanden. Til gengæld er dialogen overvejende velskrevet og sammen med fortællingen leverer en oprindelseshistorie, der for en gang skyld er værd både at både se og gense. Dernæst er balancen mellem alvorlige meningsudvekslinger og forløsende humoristiske kommentarer så tilpas fin at filmen bliver rigtig underholdende.

Der er selvsagt mange lighedspunkter (som flere skribenter også har gjort opmærksom på) mellem den måde Stephen Strange forvandles fra berømt kirurg til magisk superhelt og så den måde f.eks. Tony Stark forvandles til Iron Man. Begge er involveret i en ulykke, der tvinger dem til at ændre deres liv og så har de også den samme form for ironiske humor, som de konsekvent benytter både som skjold og som bevidst overlegen provokation.

Stephen Strange er til forskel fra Tony Stark ikke en fysisk helt, for som en af bifigurerne siger i filmen, så er Avengers og deres venner dem, der sørger for at passe på den fysiske verden, mens de magikere som Strange bliver en del af forsøger at holde orden i den metafysiske verden. I denne film er fjenden, ud over de skurkagtige mennesker, der tilraner sig en magisk formular, nemlig den kaosdimension som formularen kan åbne op for – en parallelverden som truer med at overtage vores fysiske virkelighed med mindre Strange og hans venner kan sætte en stopper for det.

Det bliver på sigt virkelig spændende at se hvordan fremtidige Marvelfilm vil benytte sig af doktoren, men ind til videre er han i al fald blevet etableret flot i denne film. Cumberbatch er efterhånden vant til at spille højtuddannede, hyperintelligente og arrogante særlige (jvnf. The Fifth Estate , Sherlock eller The Immitation Game .), så selv om man måske kunne mene, at han på denne måde typecaster sig selv ved at medvirke i netop Dr. Strange, så er han altså også ganske overbevisende rutineret i rollen.

Dertil kommer at 3D-effekterne også er ganske overbevisende i hjemmet, såfremt man altså har grejet til at afspille den 3D Blu-ray som Disney har været så søde at sende til Kapellet. Disse kommer naturligvis især til udtryk i de scener hvor Strange bevæger sig rundt i de magiske dimensioner der omgiver os, eller når man ser de medvirkende manipulere, folde, vride og ændre den virkelighed og de bylandskaber som de bevæger sig rundt i, i det de kalder ’spejldimensionen’. Der er sikkert de der vil mene, at effektfolkene har skulet til Nolans Inception, men i realiteten synes disse scener (og dermed også Inception) inspireret af både de oprindelige tegneserieforlæg og ikke mindst den Hollandske billedkunstner M. C. Escher, der bl.a. arbejdede med at skabe billeder der viser umulig arkitektur.

På Blu-ray skiven (den der indeholder filmen i traditionelt format og som også følger med i 3D udgivelsen) er der vanen tro en masse ekstramateriale, som man kan grave sig ned i. Der er et obligatorisk kommentarspor, en masse bag-scenerne- film og et sammenklip af de episoder, hvor skuespillerne ikke ramte helt plet. Mest interessant, for serienørder, er nok den kortfilm der hedder Marvel Studios Phase 3, hvor folkene fortæller om de store planer med at få Marvels filmunivers til at hænge bedre sammen på kryds og tværs af serier og film.

Selv om gensynet med Doctor Strange selvsagt slet ikke er så overraskende som første gang man så filmen, så holder filmen stadig. Selv om den måske ikke er lige så actiontung som mange andre af Marvels produkter, så er det også meget befriende at opleve en figur som er meget anderledes end mange af de mere traditionelle superhelte. For de der ikke kender figuren kan sagtens starte her og de af os som knuselsker ham, vil mene at folkene bag Doctor Strange i den grad har ramt plet.