Mest læste
[Tegneserieanmeldelse]

1 - Tegneserieanmeldelse
Fimbulvinter
2 - Tegneserieanmeldelse
En dyne af sne
3 - Tegneserieanmeldelse
Batman – Bogen om Nattens Ridder
4 - Tegneserieanmeldelse
Når jeg ikke er til stede
5 - Tegneserieanmeldelse
Det kinesiske værelse
6 - Tegneserieanmeldelse
Goliat
7 - Tegneserieanmeldelse
Einherjar
8 - Tegneserieanmeldelse
Mimbo Jimbo
9 - Tegneserieanmeldelse
Kakofonia
10 - Tegneserieanmeldelse
Flere Post-It monstre

Klodshans / På bunden af koppen / Umpff / 20 / 68 sider
Tekst: Nikolai Hvidberg efter H.C.Andersen, ill: Nikolai Hvidberg
Anmeldt 12/8 2024, 18:32 af Torben Rølmer Bille

Bonusoverraskelse


Bonusoverraskelse

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Som tidligere nævnt i dette forum, bliver vi altid glade for de kunstnere, der selv kontakter os for at høre om Kapellet monstro har mulighed for at skrive en omtale af det, de har lavet.

Da redaktøren modtog en mail fra tegner Nikolai Hvidberg, der spurgte om ikke vi have mod på at skrive en anmeldelse af hans seneste tegneserie – en baseret på H. C. Andersens Klodshans - så blev der nærmest med det samme sagt ja.

Da tegneserien så ankom en håndhuld dage senere, viste det sig, at Klodshans ikke var alene i kuverten, for medsendt var også endnu en af Hr. Hvidgergs kreationer, nærmere bestemt På bunden af koppen fra 2022. Det skulle vise sig, at denne bonus på mange områder var langt mere interessant end den ganske tro tegneserieudgave af eventyret, men mere om det herunder, for dette er en dobbeltanmeldelse, hvor begge tegneserier skal få anmelders ord med på vejen.

Klodshans er som antydet en tegneserieversion af et af H.C. Andersens mest berømte eventyr. Det vurderes derfor, at der næppe er grund til at genfortælle den grundliggende handling i dette forum, idet du allerede formodes at kende historien.

Kapellet ved meget lidt om baggrunden for at lave en tegneserieudgave af dette eventyr, men det til trods er den både ganske fint tegnet og sjovt formidlet. Der står eksplicit en tak til Peder ”Valhalla" Madsen i starten af tegneseriehæftet, men selv hvis dette ikke var inkluderet, så er det nemt at se ligheder mellem Nikolai Hvidbergs streg og Madsens. Det skal bestemt ikke forstås som om, Nikolai blot plagierer, men den måde især figurernes ansigter er skildret på og det bløde schwung i stregen virker som noget, alle vi der har brugt mange timer sammen med Valhalla kender.

Selve udgivelsen er rent formatmæssigt ikke meget større end et Anders And blad, og med sinde små 20 sider er tegneserien nærmest kortere. Historien er som nævnt ganske fint tegnet, men formatet synes også at modarbejde indholdet, da både detaljerne i tegningerne og måske især teksten i talebobler og rammer bliver meget små – og før du mentalt begynder at anklage anmelder for at være så gammel, så hans øjne ikke virker ordentlig længere, så bør du selv tage et kig på udgivelsen for at vurdere, om der ikke kan være noget om snakken.

Envidere så virker det som om, at der ikke er blevet kælet lige så meget om denne tegneserie på trykkeriet, når man sammenligner den med På bunden af koppen, for selv om tegningerne da står ganske pænt, så minder Klodshans mest af alt om en selvudgivet tegneserie (hvilket det også er, idet den startede som et Kickstarter-projekt – red.) , frem for et, der kommer fra et forlag.

Indholdsmæssigt og rent visuelt (især pga. formatet) så bliver det ganske vanskeligt for anmelder at fremtrylle de mest positive superlativer i forhold til Klodshans. Historien er jo den vi kender, men selvsagt fortolket af Nikolaj Hvidberg. Spørgsmålet står dog stadig tilbage, idet man når den lykkelige slutning, hvorfor man har behov fr at få netop en tegneserieversion af Klodshans indrulleret i ens tegneseriesamling?

Den grafiske side er ok, for hele fortællingen er holdt i en meget karikeret streg, hvor de voldsomme, lettere overdrevne ansigtstræk dominerer. Det er bestemt ikke lavet uden talent, men det undrer blot anmelder, hvad baggrunden har været for dels at vælge netop dette eventyr blandt mange andre af H. C. Andersens, der potentielt ville byde på mere fantastiske scenerier, dels, hvad der har motiveret Nikolai Hvidberg til at gå i gang med projektet.

Helt anderledes forholder det sig med den bonustegneserie, som Nikolai havde lagt med. På bunden af koppen er langt mere interessant, både i forhold til tegnestil, indhold og originalitet. Som en slags forklaring på tilblivelsen skriver Hvidbjerg, at den er et resultat af ´Inktober´. Et initiativ startet af Jake Parker. Konceptet består i, at man hver dag i oktober måned finder sin pen frem og laver en tegning, eller en eller flere tegneseriesider, som er inspireret af dagens ´prompt´ - altså et ord, som man på en eller anden måde bør få plads til i dagens tegning/tegneserieside. Når du er færdig med dagens tegning, så lægger du den op online med hashtagget #inktober2022, så andre kan se, hvad du og de øvrige deltagere har lavet.

Denne meget mere løse form i det kreative arbejde med et forløb, har helt bestemt været langt mere inspirerende. Det virker desuden som om tegneren ikke har holdt sig stringent til alle de ord som Inktober i 2022 benyttede sig af. Det er da også vanskeligt at inkorporere prompten ”ørn” når vores hovedperson pludselig befinder sig langt nede under havets overflade. I Kapellet tænker vi også, at de ord der følger med opgaven godt kan tolkes ganske løst.

Slutresultateter i al fald dybt underholdende.

I tegneserien følger læseren en meget søvning mand, der er nærmest desperat efter at starte sin dag med en kop god, sort kaffe. Da han først får hældt op, viser det sig, at han som en anden Alice i Eventyrland på magisk vis suges ned i kaffekoppen til en magisk, undersøisk verden, hvor han oplever en masse udsyrede, skumle og gakkede ting.

Selv selve historien i den meget ordknappe tegneserie måske ikke er rasende original, så er det vanskeligt ikke at blive begejstret for den måde, den er tegnet på. Igen må anmelder påpege at Nikolai Hvidbergs streg minder en hel del om Peder Madsens, men i På bunden af koppen er det blot langt mindre udtalt end det bliver i Klodshans.

Når det er sagt, så bør ovenstående ikke opfattes som en sønderlemmende kritik, når man sammenlignes med så mesterlig en tegner som Madsen, og Kapellets udsendte er da også sikker på, at unge Hvidberg med tiden finder frem til sin helt egen, mere unikke tegnestil.

Det er altid spændende at få muligheden for at læse ting skabt af kreative mennesker, og Kapellet håber i den grad Hr. Hvidberg al mulig held og lykke i fremtiden. Han er en virkelig kompetent tegner, og skal der lyde et råd herfra, så ville det være, at i højere grad stole på sig selv i forhold til at skabe noget mere selvstændigt indhold.

Svaret er næppe endnu engang at deltage i Inktober, for her er dagens ord jo også med til at påvirke processen. I stedet kunne anmelder godt ønske at Hr. Hvidberg udfrodrede sig selv som tegneserieskaber og selv fandt på en fortælling som han synes skal omsættes til tegneserie. For er man så god til at skildre forløb og få ens pen til at makke ret , så må næste logiske skridt være at lave en udgivelse, der er 100% ens egen. Sker dette, så vil vi her i Kapellet se meget frem til endnu engang at modtage spændende ting fra denne lovende kunstner.

Forrige anmeldelse
« Niels Bohr – kvantespring i K... «
Næste anmeldelse
» Hergés oplevelser »