Valhalla: Den samlede saga 1 / Carlsen / 220 sider
Tekst: Peter Madsen, ill: Peter Madsen
Anmeldt 18/5 2010, 18:26 af Birgitte Amalie Thorn

Kræs for kendere

Kræs for kendere

I anledning af, at det sidste af i alt femten Valhalla-album udkom september sidste år, har holdet bag serien ønsket at markere tilendebringelsen af den populære saga med fem samlede pragtudgaver, hvoraf den første nu er på gaden. De efterfølgende fire er planlagt til at udkomme løbende frem til august 2011.

Valhalla: Den samlede saga 1 er en lækker sag på 220 sider med nytegnet forside. Albummet henvender sig primært til elskere af serien, hvilket ses ved, at det udover at rumme de tre første bind i serien også er spækket med spændende baggrundsmateriale om, hvordan serien blev til, og hvordan de tre første bind helt konkret blev skabt. Eksempelvis kan man snuse sig frem til underholdende anekdoter, såsom at Fenrisulven er baseret på studier af schnauzer-hunden Mads, der havde sin gang på forlaget dengang i halvfjerdserne, og at holdet bag serien i flere tilfælde har tegnet karikaturer af sig selv ind i serien som en intern joke. Derudover kan man nyde sorthvide fotos af en purung, bebrillet Peter Madsen med afrokrøller og se billederne fra lanceringen af det allerførste bind, der blandt andet involverede et udklædt reklameoptog gennem Københavns gader og spidstegt lam.

For de nysgerrige og for de tegneinteresserede rummer værket også en mængde små og store skitser fra Peter Madsens tredive år lange arbejde med serien. Dermed kan man se, hvordan figurer som Thor og Loke tog form, og kaste et blik på de figurer, der aldrig blev til andet end skitser og således ikke kom med i det færdige album. Her er ingen konkrete råd til, hvordan man skruer en tegneserie sammen og til detaljer i arbejdsprocessen, men det er alligevel muligt at udlede en del om processen fra de mange skitser, fotografier og tekster, ligesom man får en rigtig god fornemmelse for den store og langsommelige proces, som det er at skabe en tegneserie i flere bind.

Endelig kan de, som interesserer sig for seriens baggrundsmateriale – det oldnordiske mytestof – her læse nyoversatte gengivelser af de myter, som de tre første bind er baseret på, ligesom Madsen & Co. gør meget ud af at uddybe, hvor tæt de har holdt sig til kildematerialet, og i hvor stor udstrækning de har gjort brug af digterisk frihed. Sidstnævnte har de gjort i temmelig udstrakt grad (vil kendere af serien vide), for hvilken anden tegneserie ville så komplet uhøjtideligt opkalde deres tegnede jætter efter de mejeriprodukter, der var populære i halvfjerdserne?

De tre første bind, som gengives i dette værk, kender man naturligvis allerede, hvis man tidligere har læst serien, men de er til lejligheden blevet optrykt efter nyrestaureret, digitaliseret materiale. Og selvom Madsens streg her i de første bind endnu ikke er helt så stor en fryd for øjet, som den senere vil blive, er det stadig særdeles underholdende læsning. Med Valhalla: Den samlede saga 1 er der åbnet en dør på klem ind til den hemmelige og fascinerende verden bag tegneserien om de nordiske guder, og man kan næsten ikke andet end glæde sig, til den næste af de fem pragtudgaver udkommer, så man kan stikke sin nysgerrige næse i mere baggrundsmateriale.