Simon på festival / Afart / 384 sider
Tekst: Simon Petersen, ill: Simon Petersen
Anmeldt 4/8 2023, 09:30 af Torben Rølmer Bille

Tegneseriefestivaller indefra

Tegneseriefestivaller indefra

Simon Petersen, der i 2021 brød gennem Kapellets hvælving med den vildt morsomme Punk Life Crisis, er tilbage med en mursten af en tegneserie, hvor han samler skitser og tegnede observationer fra hans sidste ti års besøg på inden- og udenlandske tegneseriefestivaller.

Hvis du, ærede læser, allerede nu stopper op og undrer dig over hvad en tegneseriefestival er, så er det lige som alle mulige andre festivaller, hvad enten disse byder på musik, vin, frimærker eller noget helt andet; en ofte flerdages begivenhed, der samler tegneserierelaterede ting; alt fra de fysiske tegneserier, over kendte tegneserietegnere, der kigger forbi for at tale med fans eller signere sine sager og endelig alt der på en måde kan minde lidt om noget tegneserierelateret – film, figurer, rollespil, cosplay, osv.

Grænserne er i grunden ikke så tydelige, for selv på årets Copenhell, som mange nok tænker er en ren metalmusikfestival, bød arrangørerne indenfor til en hel sektion af festivalpladsen dedikeret til arkade- og videospil, science fiction og selvfølgelig tegneserier. En del af festivalen som også nærværende Simon Petersen kiggede forbi. Nu kunne man måske tro, at denne form for helsidesillustrationer med hvad der må siges at være Simons personlige observationer, mest af alt ville have karakter af netop meget subjektive skitser, grænsende til det dagbogsagtige og indspiste. Sider, der muligvis kun ville give mening for Simon selv og en snæver kreds af ligesindede. Denne fordom kommer dog hurtigt til skamme når man først begynde at læse. Den ene side tager hurtigt den forrige og inden du får set dig om er du igennem murstenen. Uanset om du aldrig har været til en tegneseriefestival eller hører til de faste gæster, så er der virkelig dømt sjov læsning fordelt på næsten 400 sider.

Som forsiden antyder, så dækker udgivelsen en tiårig periode, der starter i 2012. Med Simon som turguide føres du gennem en række af disse arrangementer i både ind- og udland. Her er man vidne til både opture, som eksempelvis da forfatteren mødte sine helt store helte og nedture, som da Simon og hans kollegaer var blevet placeret et alt andet end hensigtsmæssigt sted på en navngiven festival.

Det er overordnet set et rigtigt fint og meget sympatisk projekt, der ud over Simons personlige oplevelser på de forskellige festivaler, også giver læseren et billede over hvilke af arrangementerne der virkelig fungerer og hvilke der slet ikke gør.

Simon Petersen fortæller også, hvis han vender tilbage til en bestemt festival, om der er sket fremskridt i forhold til planlægningen og udførelsen af den eller ej. Simon er heller ikke bleg for undervejs at levere tips til hvad der potentielt kunne gøres bedre fremadrettet. På den led kan Simon på festival læses som en slags tegnet anmeldelse af de mange forskellige venues han har deltaget i. Af samme grund bør den blive kanonisk læsning af alle de ildsjæle, der er med til at arrangere denne slags begivenheder. I Simon på festival kan der i al fald findes inspiration til at gøre en tegneseriefestival så god som muligt i fremtiden – i al fald set fra tegneseriekunstnernes perspektiv.

Igen kunne ovenstående, ud fra Kapellets beskrivelse, lyde både lidt tørt og trist, men Simon på festival er alt andet end. Selv om der forefindes flere sider, der byder på informativ tekst krydret med en tegning, er det langt oftere helsidestegninger med lidt ledsagende tekst, der mest af alt har karakter af enten vittighedstegning eller en sjov observation om festivalen, andre tegnere eller gæsterne. Alt er sovset ind i en let, humoristisk tone, der er meget smittende. Undervejs i de mange sider bydes der også på gæstetegnere som tæller både flere af Simons danske kollegaer og enkelte af de verdenskendte tegnere han har truffet.

For at få det fulde udbytte af Simon på festival er det klart en fordel at kunne læse og forstå engelsk, for når Simon besøger festivaler i London eller New York, er den ledsagende tekst på engelsk. Sikkert fordi disse sider også er blevet til og har været en del af festivalen.

Ifølge pressematerialet er Simons tegnede reportager nogle man også har kunnet opleve på det fremragende websted www.nummer9.dk, men til trods for at du kan finde mange af disse sider helt gratis, så kan det klart anbefales at få fat i Simon Petersens bog. Ikke alene samles alle sagerne på papir i en lækkert trykt udgivelse, der er også bare noget helt særligt taktilt og dejligt ved at kunne nærstudere tegningerne på denne måde, frem for at se dem på en skærm. Måske kan dette lyde som et nicheprodukt, men lyt til Kapellet og dribl forbi din lokale tegneseriebutik, hvor du kan bladre lidt rundt i Simon på festival for så garanterer undertegnede, at der ikke går længe før du står klar ved kassen med dit udpinte dankort.