Fandenivoldsk / Forlaget Fahrenheit / 108 sider
Tekst: Lars Kramhøft, ill: Tom Kristensen, Laura Blicher (farver)
Anmeldt 23/8 2018, 13:27 af Torben Rølmer Bille

Gøgl, gore og græske guder

Gøgl, gore og græske guder

Forfatter Lars Kramhøft og tegner Tom Kristensen var makkerparret bag den glimrende gysertegneserie Fordærvet, som vi kiggede på i 2014. Nu er de tilbage med endnu en fortælling, der er noget mere kulørt både i forhold til historien og helt konkret, idet Fandenivoldsk er rigtigt flot farvelagt af Laura Blicher.
Fandenivoldsk er en udsplattet gyserfortælling, der starter i et gøglermiljø. De, der kender anmelder, vil vide at gøglere og cirkusartister som regel ikke holdes i høj kurs. Heldigvis er det ikke en historie, der fokuserer på gøglere og klovne. Vore to hovedpersoner er begge optrædende i en af disse nye cirkus, som har specialiseret sig i outrerede kunster. Jack og Tia er parret, der ud over at optræde med deres venner er dybt forelskede i hinanden, så derfor beslutter de sig for at blive gift.

Brylluppet udvikler sig dog ikke efter hensigten, for på deres bryllupsdag vælter en samling brutale mandspersoner ind i kirken og forstyrrer ceremonien med fuldautomatiske skydevåben. Alle gæster og brudeparret selv mejes ned, og egentlig kunne fortællingen godt være stoppet der.

Det gør den ikke takket være et par græske guder – krigsguden Ares og kærlighedsguden Afrodite. De to vædder nemlig om, hvad der vil ske hvis Tia og Jack fik en chance til. Ares tror selvfølgelig på at hævnen vil sejre, Afrodite mener derimod, at det vil være kærligheden – så de genopliver parret og nu kan hovedhistorien udfolde sig.

Kapellet vil vanen tro selvsagt undlade at afsløre, hvem af guderne, der vinder væddemålet, men det kan godt afsløres, at det ikke går stille af. De genopstandne undrer sig ikke kun over, at de pludselig er levende igen, men de forbløffes også over at have fået, hvad der kun kan beskrives som overnaturlige kræfter. Hvis de vil kan de således nemt rive en arm af en modstander og slå ham så hårdt i hovedet med sin egen arm, at hans ansigt eksploderer i en sky af blod.

Selv om der sikkert er flere, der holder af både gysere og tegneserier, der vil mene at Fandenivoldsk muligvis har ladet sig inspirere af en række oplagte forlæg, så er det stadigvæk både en vild, voldsom og sorthumoristisk sag, der med garanti vil tiltale de, der knuselsker denne slags excessive voldsfortællinger. Samtidig med den voldsomme hævnhistorie er der dog også blevet plads til at fortælle en fin lille kærlighedshistorie, der netop italesætter, hvordan denne nye, bizarre situation, som parret er endt i, påvirker deres forhold.

Endelig er Fandenivoldsk også en slags road-movie/detektivfortælling i tegnet form, da man i løbet af historien naturligvis også skal finde ud af, hvorfor Tia og Jacks bryllup skulle skydes i sænk og ikke mindst, hvem der gav ordre til massakren. På den led, tilbyder den genremæssigt stort set noget for alle.

Selv om fortællingen umiddelbart kan virke helt ude i hampen med græske guder, gøglere og gore er Fandenivoldsk en både fængslende og ikke mindst meget lækker tegneserie. Selv om folkene bag alle har rødder i det danske, så er det en udgivelse, der helt klart har internationalt format. Vidste man ikke bedre ville den nemt kunne være udkommet på Dark Horse, Image eller en af de andre store amerikanske tegneserieforlag.

Der er nok enkelte, der måske kan savne den originalitet, som Fordærvet bød på, men Fandenivoldsk er endnu et fint eksempel på, at tegneseriekunsten lever og har det godt i Danmark. Den er velfortalt, spændende, flot tegnet og fint farvelagt. Endelig så gør den også det, som tegneserien er bedst til: den holder sig på ingen måde tilbage og sørger for, at læseren bliver udsat for excessiv, fantasifuld ultravold i lange baner. Addendum: Hvis du besøger forlagets hjemmeside , så er det muligt at bestille bogen hjem sammen med en vinylplade, der indeholder fire sange, der kan fungere som et soundtrack til læsningen og på den måde biddrage til den samlede stemning.