Englemageren (93 min.) Biograffilm / SF Film
Anmeldt 8/6 2023, 08:03 af Uffe Stormgaard
En højst ubehagelig film
En højst ubehagelig film
« TilbageAt instruktør, manuskriptforfatter, hovedrolle og producent er samme person, er i dag noget af en sjældenhed. Englemageren er en sådan undtagelse. Kvinden med de mange funktioner er skuespilleren Julie R. Ølgaard, der i sin pressemeddelelse skriver: ”Englemageren er en psykologisk thriller, om destruktiv kærlighed, psykisk sygdom”.
Så er filmen varedeklareret. Og dog. For Englemageren er på mange måder en bevidst afskyelig film, der svælger i nøgne kvindelig, sadisme og grænseløs vold.
Jesper (Roland Møller) er en erfaren kriminalkommissær, lidt tumpet og polititung, langt fra tv-helten Barnaby. Han er den, der med sit opdagerhold, har ansvaret for at opklare en række seriemord på yngre kvinder. Laura (Julie R. Ølgaard), der pt. har sygeorlov fra politietaten, er cyber-ekspert og magter alt det it-tekniske, som i dag er en nødvendig kunnen, for en vellykket efterforskning. Laura bliver overtalt til, tænkt som en kort bemærkning, igen at sætte sig foran it-skærmen. Det er Jesper, den bløde, lidt tunge mand, overfor den kvikke moderne intelligente Laura, vi følger gennem opklaringsforløbet.
Puha, sikke en jagt på en pervers morder – der tilsyneladende nyder at provokere og udfordre politiet med sine bestialske mord. Hvad er fællesnævneren for de mange drab på yngre kvinder? Det er det Laura bl.a. med it-teknik og sit gode hoved, er sat til at udrede.
Men det er (nok) slet ikke det, der er filmens hovedtema. For Laura bærer på en traumatiserende hemmelighed, som langsomt afdækkes, helt parallelt til filmens krimi-plot. Den psykologiske udvikling giver, midt i alle grusomhederne, den ikke al for sandsynlige handling, en næsten menneskelig karakter. Ikke mindst fordi Julie R. Ølgaard formår, at nuancere og udvikle Lauras person i en sådan grad, at det også bliver hende, og ikke kun filmens trang til at svælge i lig og perversiteter, der står tilbage i vores bevidsthed.
Englemageren er teknisk set en meget professionel produktion af en debutfilm at være. Der er kælet for billederne, lyssætningen og kameraarbejdet - imponerende. En barsk film med baggrund i komplicerede fødsler, fødselsdepressioner og aborter. Alt sammen med kvinden af i dag i centrum – sat overfor omverdenens reaktioner.
Et vigtigt emne – men en højst ubehagelig film.