Happy Death Day 2 U (100 min.) Købefilm / Sony / Universal
Anmeldt 26/7 2019, 18:55 af Torben Rølmer Bille

På den igen

På den igen

Det var ikke af ond vilje, at Kapellet i 2016 ikke anmeldte Happy Death Day, for selv om filmen måske ikke var årets bedste film, så var ideen i den faktisk rigtig god. De der kender den klassiske komedie Groundhog Day (da: En ny dag truer) kender konceptet. Vores hovedperson må gennemlive den samme dag igen og igen, og humoren opstår idet vi følger hovedpersonen forsøge at tackle de samme situationer igen og igen og igen. I Happy Death Day var denne hovedperson en ung kvinde, der igen og igen vågnede på sin fødselsdag, men med det aber dabei, at en maskeklædt morder dræbte hende om og om igen. Hun kunne tilsyneladende først slippe ud af dette tidsloop, hvis det kunne lykkes hende at afsløre morderens sande identitet.

Happy Death Day 2 U er en direkte fortsættelse af den første film, og umiddelbart starter den med at gentage forgængeren, bare med den forskel at vi nu følger en yngre asiatisk mand, der må lide samme skæbne som Tree fra den første film. Anmelder var allerede hér en smule skeptisk, for ville det virkelig være interessant blot at gentage denne formel?

Heldigvis skulle det vise sig at anmelders fordomme ville blive bragt til skamme, for filmen tager en helt uventet drejning. Det viser sig at fortællingen om den nye hovedperson blot at er en indledning til en langt mere kompleks og ikke mindst langt mere interessant leg med narrativet, end det vi så i den første film.

Hvad disse plottwists går ud på, skal selvsagt ikke afsløres hér, ud over at afsløre at man bliver nødt til at se den første film, for at kunne følge med i den nye. Dette skyldes at historien i Hapy Death Day 2 U er meget tæt knyttet sammen med handlingen i originalen. Selv om der gives korte resumeer undervejs, så ændrer det ikke på at man skal kende og kunne huske Happy Death Day ret godt, for at få det fulde udbytte af to’eren.

Til gengæld kan Kapellet godt afsløre, at filmen både er sjov, underholdende og spændende, men lige som forgængeren er den ikke synderligt uhyggelig. Det er en thrillerkomedie, der er vellykket som både komedie og thriller. De der forventer sig en regulær slashergyser, bør nok lede andetsteds efter en film, der mere effektivt dækker disse behov. Dermed ikke sagt at man kan lade sine børn kigge med, for filmen er på udsatte steder både ret blodigt voldsom og indeholder scener der er ret så spændingsintense.

Det kan også afsløres, at denne nye film forsøger at give en forklaring på, hvordan det er muligt for vore hovedperson at skulle gennemleve den samme dag igen og igen, som de jo tydeligt gør. Det er en forklaring, der muligvis ikke tåler den store (pseudo-)videnskabelige granskning, men indenfor filmens rammer fungerer det rigtigt fint.

Happy Death Day 2 U byder også på et par melodramatiske scener, der grænser det kvalmende sentimentale, men heldigvis fylder de ikke så meget og er mest af alt til stede, for at sætte vores hovedperson i et svært dilemma, der tvinger vedkommende til at træffe et nærmest umuligt valg senere i filmen.

Stort set alle skuespillerne er ukendte (i al fald for anmelder), men de spiller alle veloplagt og tager deres roller så seriøst som det er muligt. Især Jessica Rothe, der gentager sin rolle som Tree fra den første film er virkelig god, for ikke alene overbevises man over hendes enorme frustration, men hun er også en virkelig god ”scream queen” (en ung, kvindelig skuespiller, der er virkelig god til at skrige og (i visse tilfælde) løbe væk fra maskerede mordere – red.). Hun er også modsat mange andre figurer i denne slags teen-slasherfilm, utrolig handlekraftig og god til at tage situationen i egen hånd. Sagt på en lidt anden måde, så bliver man ikke så irriteret på hendes figur, som man indimellem ellers gør på andre, lignende karakterer.

Happy Death Day 2 U er en utroligt veloplagt film, der til trods for at den henvender sig til unge, sagtens kan nydes af ældre filmfans, der holder af gys, komedier og science-fiction. Som nævnt lokker filmen i starten sin tilskuer til at tro, at man blot skal se mere af det som man oplevede i den første film, men der er ikke gået meget mere en 20 minutter før dette bliver vendt helt på hovedet. Derfor; stol på Kapellet og få set Happy Death Day 2 U, men glem nu ikke at se den første film, hvis du ikke allerede har gjort dette. Nægter du at følge vores råd, så vil du opdage at det er endog meget svært af følge med i handlingen i en fortsættelse, der for en gang skyld er bedre end den ellers ret gode forgænger.