Vilde Rolf smadrer internettet (112 min.) Købefilm / Disney
Anmeldt 2/7 2019, 11:18 af Torben Rølmer Bille

Overraskende solid fortsættelse

Overraskende solid fortsættelse

Det er lidt mystisk, at Kapellet ikke kan byde på en anmeldelse af Vilde Rolf for det er en animationsfilm, der indeholder stort set alt som Kapellets anmeldende redaktør knuselsker. Først og fremmest foregår handlingen inde i en verden af arkadefigurer og derfor er det muligt for den opmærksomme seer at spotte en veritabel overflod af velkendte figurer fra klassiske spil, som eksempelvis Q*Bert, Bowser fra Mario-spillene eller flere figurer fra Street Fighter, for blot at nævne et par stykker. Dernæst er filmen en af Disneys mest vellykkede 3D animationsfilm og endeligt så byder den på en ganske opbyggelig morale, der som vanligt forhåbentlig kan smitte lidt af på de yngste seere.

I skrivende stund er det blevet muligt at opleve fortsættelsen Vilde Rolf smadrer internettet på en masse formater, bla. BluRay og streaming. Denne gang stillede vi os først i køen for at få lov til at anmelde filmen, i håbet om at den ville blive bare nogenlunde lige så fantastisk som etteren. Samtidig var det også forbundet med en snert skepsis, for to’ere har empirisk set dårlige odds, idet mange skuffer fælt. Det er heldigvis ikke tilfældet, for den nye film med Rolf og Vanilje er næsten lige så fantastisk og sjov som etteren.

Vi starter som tidligere i Litwaks arkadehal, hvor spilfigurerne fra alle arkademaskinerne mødes i stikdåsen i væggen når stedet lukker ned. Både Rolf og Vanilje er glade for alle de muligheder deres liv byder dem; friske drinks hos Tapper, hænge ud hos vennerne i de forskellige spil, og meget mere. Livet et godt, men unge Vanilje er blevet lidt rastløs. Hun kender jo alle tre baner på sit spil ”Sugar Rush” ud og ind, og kunne derfor godt tænke sig at der skete noget nyt. Rolf vil gerne gøre sin ven glad, så han forsøger at banke en ny genvej på en af banerne i Vaniljes spil. Dette resulterer desværre i at de to piger, der r i færd med at spille Sugar Rush flår lidt for hårdt i rattet som de styrer spillet med. Resultatet er at rattet falder af og maskinen går i stykker.

Samtidig har Hr. Litwak fået installeret internet. Det er dog forbudt område for spilfigurerne. Idet Rolf hører at der måske kan skaffes et nyt rat til maskinen på nettet, beslutter han og Vanilje sig til at bryde reglerne og sammen tage på eventyr på det store internet. De ved de skal lede efter noget der hedder ”e-Bay”, som muligvis har et nyt rat til salg.

Skaberne af filmen har nok indset, at de ville have svært ved at presse mere fortælling ud af de mere traditionelle arkadespil, som man kunne opleve det i den første film. I stedet har de valgt, på en enorm fantasifuld måde, at skildre internettes verden som det ser ud fra vore to hovedpersoner synspunkt – og det bliver bestemt ikke kedeligt.

I jagten på rattet til Vaniljes spil, laves der sjov med en masse af de elementer som vi kender fra vores daglige surfture på nettet. En af de allerførste ting som vore to venner møder da de ankommer, er pop-up-personer, der tilbyder vores venner alt muligt. Blandt disse figurer er der en, der lover at de kan blive rige på at spille computerspil. Vi ved måske godt, at det er lidt for godt til at være sandt, men Vanilje og Rolf tager selvsagt med fyren.

Når figurerne skal fra et sted på nettet til det næste, transportere de i små kasser lynhurtigt videre til det sted de skal hen. Kort sagt, så er der gjort ret meget ud af at forsøge at fremstille internettet som et slags fysisk rum, så også de alleryngste i familien kan følge med. Det er måske en forsimpling i forhold til virkelighedes internet, men det gør mindre, for det er en fin illustration af hvordan det hele hænger sammen.

Med frygt for at afsløre for meget af handlingen, får seeren undervejs også præsenteret både en masse af de mest velkendte websteder og ikke mindst både de positive og ikke mindst de negative sider ved de internettet. Dette er virkeligt godt lavet, for selv om Vilde Rolf smadrer internettet primært er en underholdningsfilm, så kan den, som andre gode animationsfilm, også bruges som et slags springbræt til at tale med ens børn om, hvordan man bør opføre sig når man er på nettet. Eksempelvis er der mod filmens slutning nogle virkeligt fine pointer om hvordan folk opfører sig på de sociale medier.

Der er masser af både action og grin i den nye film. Måske kan enkelte forældre frygte at en spilletid på lidt over to timer er for meget for deres poder, men filmen er trods alt henvendt til børn over 7, og så er historien, til trods for sin forholdsvis simple præmis, overraskende kompleks i sin skildring af nettet hvor vore to helte møder en masse nye figurer.

Som nævnt er Vilde Rolf smadrer internettet en virkelig vellykket film, der til trods for en virkelig god synkronisering til dansk fungerer optimalt på originalsproget. Så kunne du lide den første film, vil du også have meget let ved at blive henrykt over denne fortsættelse.

Som bonusinformation kan det nævnes at den BluRay, som Kapellet har været så heldige at modtage til anmeldelse, er spækket med ekstramateriale, som den interesserede fan kan dykke ned i. Et godt eksempel på dette materiale, er den minifilm om de såkaldte ”easter eggs” som animatorerne har lagt ind i filmen. Nogle af disse referencer er nogle som er endog meget svære at finde, men det er også blot en fin undskyldning for at gense filmen, for at se om man selv er i stand til at finde flere. Derudover er der slettede scener, en række ”sjove kattevideoer” som animatorerene har skabt til at køre i baggrunden, en masse minidokumentarer der går bag filmen, og meget meget mere. Som i andre tilfælde savner man måske instruktørenenes kommentarspor, men det gør mindre når nu der er så mange andre ting der kan nærstuderes.