Mest læste
[Filmanmeldelse]

1 - Filmanmeldelse
Homeland – sæson 1, 2 & 3
2 - Filmanmeldelse
Drengen i den stribede pyjamas
3 - Filmanmeldelse
Alting bliver godt igen
4 - Filmanmeldelse
Abraham Lincoln – Vampire Hunter
5 - Filmanmeldelse
Heksen
6 - Filmanmeldelse
Herskab og tjenestefolk: Den komplette samling
7 - Filmanmeldelse
Johan Falk – Gruppen for særlige indsatser
8 - Filmanmeldelse
Krokodillebanden 3 – Alle for en
9 - Filmanmeldelse
Armadillo
10 - Filmanmeldelse
Encounters

Mortal Engines (128 min.) Købefilm / Universal / SOny
Anmeldt 9/5 2019, 12:20 af Torben Rølmer Bille

Star Wars steampunk


Star Wars steampunk

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Mortal Engines er en bogserie af Phillip Reve, der til dato tæller hele fire bøger, men det er udelukkende den første bog, der har dannet grundlag for spillefilmen af samme navn. Der er selvsagt forskelle mellem bog og film men for en, der ganske som Kapellets anmelder ikke har læst bogen, er det et ganske interessant, spraglet univers som filmen folder ud.

Filmen er blevet til i Peter Jacksons produktionsselskab Wingnut Films og det er bl.a. hustruen Fran Walsh og Jackson selv, der har skrevet manuskriptet, lige som de gjorde da både Ringenes herre og Hobitten blev lavet. Til gengæld har de denne gang overladt instruktørtjansen til Christian Rivers, der er et forholdsvist ubeskrevet blad rent instruktionsmæssigt. Giver man sig til at nærstudere mandens tidligere virke opdager man hurtigt at han har arbejdet, fortrinsvis i ”the art department” (altså de folk, der designer kulisser og kostumer – red.) på mange af Peter Jacksons film.

Mortal Engines er rent visuelt en anakronistisk og ganske sær størrelse. Som overskriften antyder vil den nok primært falde ind under en af science-fictiongenrens mange undergenrer; steampunk, da den godt nok præsenterer en fremtidsvision af jorden, men samtidig anvender forholdsvis antikveret teknologi. Denne teknologi kommer mest af alt til udtryk i de enorme maskinbyer, som vore hovedpersoner lever i. Forestil dig de mest ikoniske elementer ved London, omformet til et enormt bæltekøretøj, med St. Pauls katedralen øverst, der pløjer gennem landskabet for at indfange mindre byer, og rippe disse for både indbyggere og måske vigtigst materiale til at holde de enorme motorer, der driver byen, kørende.

Denne verden er identisk med vores Jord, dog langt ude i fremtiden. Ifølge overleveringen blev planeten ødelagt på nogle få timer af menneskene, men man får aldrig andet end en antydning om hvordan eller hvorfor. I denne verden møder seeren først den mystiske pige Hester Shaw, der også pryder omslaget på filmen. I filmens start kommer hun ombord på ”London” og efterfølgende forsøger hun at snigmyrde Thaddeus Valentine, der er den øverste chef for byens historiske arkiver. Hvorfor Hester har set sig så sur på Valentine, finder man selvsagt først ud af senere i filmen.

Filmens anden hovedperson er den charmerende, unge arkæologistuderende Tom, der ved mere om fortidens teknologi end nogen anden, selv Valentine. Han er fascineret af den gamle verden, selv om det tilsyneladende også er gået meget viden tabt om den måde vi benyttede elektronik på i denne fremtid. Tom blandes ufrivilligt ind de intriger der foregår på London og selv om det er Hester der er hovedpersonen, er det gennem Tom at vi lærer hende at kende.

En af attraktionerne ved denne type af film, er dog ikke så meget de figurer vi møder, men snarere den meget finurlige post-apokalyptiske verden som er blevet skabt til filmen. Selv om mange dele af denne verden måske ikke tåler nøje granskning, så ser det hele meget flot ud og så er det ikke mindst interessant, den måde teknologien nærmest har udviklet sig baglæns på. De mange forskellige miljøer som Hester og Tom befinder sig i, er ligeledes med til at skabe den samme slags nysgerrighed og fascination i seeren, som eksempelvis de miljøer der optræder i Star Wars-filmene. Her må de undertippede helte på samme måde også står foran en nærmest umulig opgave idet de skal kæmpe mod en meget ondskabsfuld overmagt.

Selv om mange af de karakterer man møder i Mortal Engines er nogle man hurtigt glemmer igen, så er der en af figurerne der gør indtryk. Det er den meget ihærdige dræbercyborg, Shrike, der slippes løs fra et topsikret fængsel så han kan jagte Hester. Selv om figuren låner en del fra The Terminator, så fortælles der også i et længere flashback en ganske rørende historie om det forhold der eksisterer mellem Hester og ham.

Mortal Engines er og bliver en letbenet, effektbåren film, henvendt til et teenagepublikum. Når det er sagt så er filmen også ganske underholdende. Det er ikke en film man bør se, hvis man afskyr film som netop forfalder meget til spektakulære scener eller hvis man holder af science-fiction, der fokuserer meget på realisme. Mortal Engines er nemlig en film, der til trods for dens tydelige steampunk-inspirerede look og dens postapokalyptiske undertone, virker mere som en slags fantasyfilm tilsat en god dosis teknologi.

De filmfans der vil have komplekse karakterer, snørklede plots eller lignende, skal finde andre græsgange, men vil man bare lade sig forføre af flotte billeder, en håndfuld ganske gode actionscener og selvfølgelig den ganske bizarre idé om storbyer, der kommer væltende gennem landskabet, så er dette filmen du skal have fat i. BluRay skiven indeholder også en masse ekstramateriale og måske kan man dér finde flere svar på, hvad det dog var der drev disse fremtidsfolk, til at skabe bevægelige byer og hvorfor dette i det hele taget er nødvendigt, da man i andre scener ser vore hovedpersoner går rundt på jordens overflade uden de helt store problemer. Hovedfilmen giver i al fald ikke rigtigt nogen forklaring på dette.


Forrige anmeldelse
« Reign of the Supermen «
Næste anmeldelse
» Spider-Man: Into the Spider-ver... »


Filmanmeldelser