Pride and Prejudice and Zombies (108 min.) Købefilm / Universal / Sony
Anmeldt 12/9 2016, 14:22 af Jørgen Riber Christensen

Jane Austen og Eros og Thanatos

Jane Austen og Eros og Thanatos

I kampen mellem den britiske hær og den horde af zombier, der er ved at overtage hele landet, er der et ingenmandsområde mellem en høj mur tæt om London, og en dyb voldgrav i en ydre perimeter. Dette område kaldes ”In-Between”. Det er i et sådant område, at filmens genre også foregår, for den lægger sig mellem en nogenlunde traditionel zombie-apokalypse-film og en mere traditionel Jane Austen-filmatisering.

Filmens tid er begyndelsen af 1800-tallet, hvor Storbritannien kæmpede i Napoleonskrigene, som ikke indgår i filmens univers. Til gengæld er der en voldsom zombieinvasion, der truer med at nedbryde hele det britiske samfund. Filmens andet handlingsspor er da også indkapslet i kampen mod zombierne. Dette spor er det romantiske, der drejer sig om Bennet-døtrenes muligheder for at blive gift med en tilpas rig mand.

Filmen indeholder flere genrer. Ud over zombie-apokalypsen og det romantiske melodrama, er det en dobbelt filmatisering. Direkte efter Seth Grahame-Smiths bestseller-roman Pride and Prejudice and Zombies fra 2009, og indirekte efter Jane Austens klassiske Pride and Prejudice fra 1813. Grahame-Smith skrev sin pasticheroman eller travesti på Austens roman på opfordring af en forlægger, der mente, at der var et profitabelt salg i en kombination af zombier og en klassisk roman. Med rette viste det sig. Grahame-Smiths skrivemåde afspejler sig i filmen, hvor der er autentisk Austen til stede. Han pastede simpelthen den originale tekst til Pride and Prejudice ind i et tekstbehandlingsdokument, og med en anden farve skrev han zombie-tilføjelser ind i den med tilpasse mellemrum. Den originale Austen viser sig i filmen ved det romantiske plot, hvor Bennet-døtrene skal finde sig en helst rig ægtemand, ivrigt sekunderet af deres ikke alt for smarte mor.

Skuespillet i filmen er en af dens kvaliteter, og det gælder især i det romantiske plot mellem Darcy (Sam Riley) og Elizabeth Bennet (Lily James). En scene står glimrende frem her, og den forener mere end noget andet sted i filmen dens to handlingstråde, nemlig den voldelige zombiehandling og kærlighedsspillet. Elizabeth Bennet har et opgør med Mr. Darcy, der verbalt kan måle sig med en screwball-komedie, og fysisk med en actionfilms orientalske kampsport, for de to nøjes ikke med verbale angreb på hinanden. I scenen indgår også en flot koreograferet kamp mellem de to, og det er imponerende, at skuespillerne er i stand til at fremsige deres replikker, mens de tæsker løs på hinanden med diverse våben og møblementet, og samtidig kommer deres gensidige kærlighed sødt til syne.

Man kan oplagt spørge om, hvorfor de giftelystne Bennet-døtre i filmen er blevet ændret til zombie-dræbere uden overmænd? De er netop uden overMÆND, for den kønspolitiske holdning, der altid har ligget hos Austen, om at hendes heltinder har meget større kapacitet end til bare at sidde ved et bal og vente på at blive budt op af en tilpas velhavende bejler, er blevet forstærket i filmen, således at døtrene i deres yndige Regency-kjoler fysisk nu er blevet til action-chicks, der kan hamle op mod enhver mand, zombie eller ej. Hvis der bare var tale om, at nutidens kønspolitiske ideologi var sat ind i en tidlig 1800-tals roman, ville filmen være så belærende, at den var blevet uudholdelig; men heldigvis fortælles handlingen med et glimt i øjet, og der er flere komiske karakterer, hvor den sleske kapellan, Mr. Collins, kalder latteren frem.

Efter filmens første fjerdedel, hvor der er gentagelser i form af, at det højere borgerskabs og landadelens selskaber afbrydes af zombieangreb, tager handlingen fart, både hvad angår erotisk og romantisk Eros og zombiernes Thanatos eller dødsdrift.

Filmens produktionsværdi er høj med fængende lokationer, kostumer, rekvisitter og sikre skuespillere, og den kan anbefales i den flotte Blu-ray-udgivelse. Pride and Prejudice and Zombies er udkommet samtidig med, at en anden Jane Austen filmatisering kører i biograferne, nemlig Whit Stillmans Love and Friendship. Denne film er heller ikke en tekstnær filmatisering, men en omarbejdelse af en ufuldendt ungdomsroman. Skal man nu se den ene eller den anden, hvis man kan lide Austen? Svaret er se begge. De har hver deres kvaliteter, og det lader til, i hvert tilfælde hvad angår disse to film, at Jane Austen kan holde til endog rabiate omarbejdelser.

(Denne anmelder har beskrevet og analyseret romanen Pride and Prejudice and Zombies i Akademisk kvarter, hvis du skulle have fået lyst til at læse videre.)