Castle Rock (500 min.) Købefilm / Warner Bros.
Anmeldt 27/3 2019, 08:30 af Torben Rølmer Bille

I kongens fodspor

I kongens fodspor

Der findes vist ikke mange nulevende forfattere, der er mere berømte end Stephen King. Han har siden debutromanen Carrie fra 1974 skabt en masse fantastiske fortællinger. Nogle af mandens romaner er forholdsvis realistiske, andre der kan betegnes som rene fantasyhistorier, men mest kendt er vist hans gysere. Fælles for de fleste af mandens gyserfortællingerne er, at King er vildt god til at skabe relaterbare figurer og miljøer som han så tilføjer et overnaturligt twist, i et forsøg på at skræmme sin læser.

Er man regulær Stephen King-nørd, så har man sikkert også opdaget, at der er ganske mange af mandens historier der foregår i den fiktive flække Castle Rock i staten Maine. Måske har King fået inspiration til denne by fra H.P. Lovecraft, der på samme måde opdigtede byen Arkham, der var rammen om mange af hans gotiske noveller. Castle Rock er byen der er rammen for handlingen i bøger som Cujo, Needful Things, The Dead Zone og det er også den by drengene i Sammenhold (aka. Stand By Me) bor i. Desuden nævnes byen i en lang række andre King-romaner, bl.a. It, og The Stand så på den måde dannes der en slags forbindelse mellem mandens meget forskellige historier.

I 2018 dukkede der så en tv-serie op på forskellige streamingtjenester (bla. HBO Nordic) og nu er det blevet muligt for alle os, der synes livet er for kort til streaming at få fat i første sæson af Castle Rock hjem på DVD og BluRay. Allerede i selve introen til serien slås det an hvad der er tale om. De enkelte bogstaver der kommer til at forme ordene ”Castle Rock” er nemlig sammensat af noget papir hvorpå man kan læse citater og tekstfragmenter som King-fans med garanti vil kunne genkende. Alle ting der synes at pege i retning af de førnævnte værker.

Det er dog ikke Stephen King, der har skrevet manuskriptet til Castle Rock han fungerer primært som producer på serien sammen med J. J. Abrams, der som bekendt har en række succesfulde film og serier med sig i bagagen. Til gengæld er de der har skrevet serien virkeligt godt inde i Stephen Kings fiktive universer for der leveres utroligt mange intertekstuelle referencer til handlingsforløb, steder og begivenheder som optræder dér. De har endda fået lov til at lege med figurer som vi kender rigtigt godt fra Kings romaner, mest tydelig er tilstedeværelsen af Sherif Alan Pangborn, der gennem et utal af bøger, har spillet en central rolle i Castle Rocks historie. Finurligt er det også at hans kæreste i serien spilles af ingen ringere end Sissy Spacek der spillede hovedrollen som Carrie i Brian DePalmas klassiske filmatisering af Kings debutroman.

Serien, der strækker sig over ti afsnit af en times varighed hver, begynder i Shawshank fængslet (kendt fra En verden udenfor). Den aldrende fængselsdirektør begår selvmord på en ganske spektakulær måde. Den nye fængselsdirektør undrer sig over, at der er en fløj af fængslet som ikke har været i brug i rigtigt mange år, men da de undersøger fløjen, finder de en mystisk mand buret inde i en forseglet kælder. Hvorfor denne mærkværdige person opholder sig her var det tydeligvis kun den forhenværende fængselsdirektør der vidste.

Adspurgt siger denne mystiske mand kun to ord, nemlig ”Henry Deaver”. Da man generelt antager at den mærkværdige mand (der i øvrig spilles af Stellan ”Pennywise” Skarsgaard) på denne måde efterspørger en advokat, ankommer Henry Deaver til Castle Rock. Han er barnefødt i byen og er egentlig kommet til byen for at besøge sin demente mor. Henry var som barn involveret i noget sært, for engang var han forsvundet på mystisk vis i et par uger, uden at han selv havde nogen hukommelse om hvad der var sket i mellemtiden. Deaver tager straks den mystiske mands sag, da han mener at lokalsamfundet i den grad skylder fyren godtgørelse for svie og smerte.

Inden længe er Henry involveret i en masse mystiske sager, der trækker tråde helt tilbage til barndommen. Castle Rock er nemlig ikke en helt almindelig by, det er en by som af uransaglige årsager trækker tragedier og ulykke til sig. Den mystiske knægt i buret, er langt fra den eneste Henry møder på sin vej. Hans gamle genbo Molly, der nu arbejder som ejendomsmægler i byen, har også sine hemmeligheder og det virker om at jo længere tid Henry befinder sig i Castle Rock, jo mere flere mystiske ting sker der.

Seriens syvende afsnit er ikke mindre end spektakulært. Kapellets anmelder er i stand til at skrive lidt om det uden af afsløre for meget, men det kan godt afsløres at afsnit syv er en episode der radikalt vender op og ned på tilskuerens opfattelse af en af seriens helt centrale personer og på samme måde løfter dette afsnit sløret en smule for, hvad det egentlig er som er riv rav ruskende galt med Castle Rock. Afsnit syv løfter ikke sløret alle de mange sidehistoriers indbyrdes sammenhæng, men det kan i al fald slås fast, at lige præcis dette afsnit kræver seerens fulde opmærksomhed. Isoleret set er det et fantastisk afsnit, men det er også et, der kræver at man har fulgt opmærksomt med i de foregående episoder. Afsnit syv er rent visuelt, men også narrativt, et som river sin tilskuer rundt i manegen og leverer information, der gør at denne serie pludselig hæver sig til et helt nyt niveau.

Havde det ikke været for de fortællemæssige (over)greb som man udsættes for i de sidste tre episoder af Castle Rock ville serien blot have været en gedigen og udmærket Twin Peaks pastiche , men takket være det nævnte twist i syvende afsnit, er der åbnet op for en hel del vældigt spændende narrative muligheder. Kapellets udsendte er i al fald overordentlig nysgerrig på hvordan sæson 2 bliver, men det vil med garanti vise sig om et lille års tid, idet serien i skrivende stund er blevet forlænget med endnu en sæson – til stor glæde for alle fans af Stephen King og gode tv-serier.