Ash vs. Evil Dead - sæson 1 (10 x 30 min.) Købefilm / Twentieth Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 17/10 2016, 14:38 af Torben Rølmer Bille

Ash tilbage i topform

Ash tilbage i topform

Sidste gang splatterfilmfans så Ash i aktion – den nærmeste legendariske dæmondræber kendt fra Sam Raimis klassiske Evil Dead-trilogi - kæmpede han sig gennem horder af skeletter i Army of Darkness der kom i biografere i 1993.

Selv om figuren har optrådt i både tegneserier og videospil sidenhen, var det først i 2015, at Bruce Campbell igen fik mulighed for at hægte motorsaven på sin falske armstump, kaste sin ”boom-stick” op i luften og gentage glansrollen som den selvglade, overlegne helt. Denne gang har han fået hovedrollen i en tv-serie, der tager udgangspunkt i mytologierne fra de gamle film. Serien har fået titlen Ash vs. Evil Dead og første sæson, der kunne streames sidste efterår er nu endelig kommet på DVD til de fans, der gerne vil have den permanent stående på hylden, eller siddende i deres afspiller.

Det er lidt mystisk, at serien ikke også er blevet udgivet på BluRay, men det kan jo være at distributører ikke regner med at gyserfans er interesseret i faste medier længere. Det vil kapellet gerne understrege, at det er de - i al fald hvis man skal tro de mange diskussionsfora, som kapellet monitorer. Ej heller i det store udland, er det muligt at få serien på andet format end DVD, men uanset format er der al mulig god grund til at hive den hjem til samlingen, for det er en forrygende morsom og på udsatte steder overdådigt blodig affære.

De ti afsnit er alle af en halv times varighed, hvilket gør at man kan se den i små, nemme bidder, alt efter behov, men da den er så fed, sluger langt de fleste fans den sikkert i én stor mundfuld, for man skal lede længe efter andre helte, der er så gennemførte.

Da seeren møder Ash er der, lige som i virkelighedens verden, gået over tyve år. Han arbejder stadig i supermarkedskæden K-Mart og når han har fri opsøger han barer, hvor han på forskellige måder forsøger at score enlige kvinder, som han kan tage med ud på lokummet til et hurtigt knald, hvis da ikke han er galant og kører dem hjem til sit hjem i den lokale trailerpark.

I Ashs forvoksede campingvogn opbevarer seriens hovedperson selvsagt også den bog, der tidligere har voldt ham så utroligt mange problemer, nærmere bestemt The Necronomicon – ex mortis, bogen der oprindeligt blev skabt af H.P. Lovecraft. Læser man op af dens besværgelser, fremmaner man den ”onde død”, en slags formløs spøgelsesagtig, dæmonisk kraft, der er i stand til både at besætte levende, døde – ja, selv legetøj kan pludselig begynde at angribe.

Man kunne måske tro at Ash takket været sine tidligere møder med dæmoner var blevet klogere, men da det ville være en meget kedelig omgang, hvis ikke der kom nogle dæmoner som kunne give vor hovedperson massiv modstand. Det sker en aften da Ash har taget en ung dame med hjem i traileren. De ryger sig skæve og da hun roder i hans ting, finder de bogen frem og begynder at fnise sig gennem trylleformularerene. Inden længe er helvede i bogstavelig forstand brudt løs. Ash må derfor støve motorsaven af og gøre sig klar til kamp.

Ash får denne gang hjælp fra en uventet kant, for uden at afsløre for meget får han følgeskab af to unge medløbere, der hver i sær har interesse i at indlede kampen mod de mørke kræfter der pludselig truer dem. De onde kræfter som synes at følge Ash uanset hvor han forsøger at flygte hen. En af dem er en medarbejder fra K-Mart og den anden er en ung kvinde, der har haft dæmonerne tæt på livet. Denne heltetrio bliver samtidig forfulgt af en mystisk kvinde (spillet af Lucy ”Xena” Lawless – der jo tidligere har arbejdet sammen med netop Bruce Campbell), der har hendes egne grunde til at komme i kontakt med de dæmoniske kræfter.

Serien vil utvivlsomt få alle de der holdt af den originale filmtrilogi til at smile bredt og være rigtigt godt underholdt. Der er ikke et eneste kedeligt afsnit og de voldsomme konfrontationer mellem mennesker og uhyrer er opfindsomme og veleksekverede.

Det eneste man kunne udsætte på serien er dens brug af CGI-effekter, der til trods for at de overordnet set er ganske fine, indimellem får serien til at fremtræde lidt plastik-agtig. Man kan ønske, at seriens skabere i sæson to, som i skrivende stund kan streames på udvalgte sites, har fået et større budget der har gjort det muligt at hive fat i mange af de gode effektfolk, der stadig arbejder med fysiske special effects.

Det er vist også det eneste, der er at udsætte på en ellers superunderholdende komediegyserserie, hvor der hverken er sparet på afhuggede lemmer, skræmmende dæmoner eller ustyrligt platte one-liners. Selv om Bruce Campbell er blevet lidt ældre, så kan det ikke spores: Ash er helt på toppen, både hvad angår hans evne til at ekspedere besatte, at være en uforbederlig madschauvinist og samtidig slippe afsted med det simpelthen bare fordi han er så fandens cool. Skynd dig derfor ud og invester i Ash vs. Evil Dead ellers begynder kapellets redaktion straks at læse op fra Necronomicon.