50 Shades of Grey (125 min.) Købefilm / Universal
Anmeldt 23/11 2015, 14:51 af Mette Reiks

Fifty Shades of Grey

Fifty Shades of Grey

Med en bog, der er oversat til over 51 sprog og har solgt mere end 100 millioner eksemplarer, er det ikke uden grund, at filmatiseringen af første del af bestseller-serien Fifty Shades of Grey er mødt med næsten urimeligt høje og vidt forskellige forventninger. Noget tyder dog på, at filmen i fankredse verden over har formået at leve op til forventningerne. Filmen tjente i omegnen af $570 millioner på biografindtægter verden over.

Får vi nok erotik?
Filmen handler om den naive og uerfarne college-studerende Anastasia Steele, som møder den mystiske og tiltrækkende forretningsmand Christian Grey.

Anastasia tiltrækkes øjeblikkeligt af hans smukke ydre og hans dunkle sind, og inden hun når at se sig om, har de kastet sig ud i et passioneret forhold, som både afslører Christians dæmoniske seksuelle præferencer og en umættelig side af Anastasias egen seksualitet, som hun ikke vidste eksisterede. Deres forhold bringer dem begge følelsesmæssigt steder hen, hvor de ikke før har været, men spørgsmålet er, om det ukendte bliver for meget?

Når man vælger at filmatisere en erotisk bestseller, hvor over halvdelen af de 533 sider indeholder beskrivelser af hede sexscener, som bevæger sig på et kontinuum mellem ganske almindelig onsdagssex til BDSM, må man også formode, at fans og andre nysgerrige forventer en vis mængde R-ratede scener i filmen. Men skal denne forventning være styrende for filmens modtagelse hos det mere eller mindre kritiske filmpublikum? Det kommer an på, om resten af filmen og dennes plot er stærkt nok.

Har man læst bogen eller blot fulgt med i den megen medietid, som filmen har fået før og efter premieren, ved man, at Fifty Shades of Grey ikke har solgt over 100 millioner kopier på grund af en dybsindig eller udfordrende historie. Det er den typiske og forudsigelige pige-møder-dreng-og–vil-gerne-redde-ham-historie. Den kan også beskrives som en mere voksen udgave af Twilight . En bogserie, som E.L. James er stærkt inspireret af, hvilket for den kyndige fan er mere eller mindre tydeligt igennem filmen.

Grundet en forudsigelig historie er det tydeligt, at det er spændingen over at se de saftige sex-scener fra bogen ført over på det hvide lærred, som er styrende for de forventninger, publikum må have til filmen. Det får mig til at vende tilbage til spørgsmålet ”Får vi nok erotik?”. Svaret på spørgsmålet er selvfølgelig til en start individuelt, og afhænger af, hvorvidt den enkelte biografgænger regnede med at se samtlige erotiske scener bragt til live. Går man mere filmanalytisk til værks, handler det i sidste ende mere om kvalitet frem for kvantitet; fremkalder de erotiske scener i filmen det samme sus i underlivet, som da man læste bogen? Måske endnu vigtigere; virker de troværdige?

Fra en anmelder, som både har læst bogen og set filmen, er svaret herfra ”Ja”. Jeg sad med den samme følelse i kroppen, da jeg i stuens (sommer)mørke så Dakota Johnson og Jamie Dornan bringe de hede scener til live, og jeg havde ikke behov for 1 times længere film for blot at få flere af disse scener med. Ud fra de momenter fra bogen, som Sam Taylor Johnson har valgt at bringe videre til filmen, giver de eksisterende scener et klart og tydeligt billede af, hvilken verden Christian byder Anastasia velkommen til.

Castingens svære kunst
Enhver instruktørs mareridt må være at caste hovedrollerne til at længe ventet film, der er baseret på en bog. Enhver der nogensinde siden udgivelsen har læst bogen, vil have et billede af, hvordan de to hovedrolleindehavere ser ud og opfører sig. Dette gælder ikke mindst Christian Grey.

Jamie Dornan ( The Fall og Once Upon a Time) erstattede Charlie Hunnam Sons of Anarchy i rollen som Christian Grey angiveligt grundet Hunnam’s engagement i SOA og den kommende film Crimson Peak. Denne nyhed blev modtaget med blandede følelser blandt de mange fans, da Jamie Dornan ikke matchede billedet af Mr. Grey. Derudover ville det have været interessant at se nogle af de kvaliteter, Charlie Hunnam bringer i spil i SOA, blive overført til rollen som den kontrollerende og sexede Christian Grey. De første trailers til filmen beviste ikke, at Jamie Dornan var den rigtige erstatning, men hans fortolkning af en fyr, som efter eget udsagn er ”fifty shades of fucked up”, bliver mere og mere overbevisende igennem filmen. Det bliver spændende at se, hvordan han udvikler rollen i de følgende to film.

Perfekt castet i rollen som den generte college-studerende Anastasia Steele ser vi Dakota Johnson, datter af Don Johnson og Melanie Griffith. Med den rette charmerende kækhed portrætterer Dakota Johnson en uerfaren kvinde, som gennem sin seksuelle rejse bliver ufordret til det yderste. Hun gennemskuer og udfordrer dog også Christian Grey. Det er især befriende at se hende gøre nar af Grey, når han på dramatisk vis afviser hende eller kommanderer hende til at spise. Nogle karaktertræk ved vores mandlige hovedperson, som virker mere irriterende på det hvide lærred end i bogen.

Dakota Johnson og Jamie Dornan er med et blevet superstars takket være deres medvirken i 50 Shades-trilogien, men deres forholdsvist ukendte status før denne film medvirker til, at det er nemmere at se dem som Anastasia Steele og Christian Grey og ikke to skuespillere, der påtager sig en rolle. Derudover er deres kemi som efter bogen, og det bliver interessant at følge med i, hvordan denne kemi udvikler sig gennem de næste to film.

En film for og til fans – ikke anmeldere
Har man læst bare 2 eller 3 anmeldelser af 50 Shades of Grey er det tydeligt, at den ikke bliver nomineret til en Oscar eller Bafta; måske snarere en af de lidet eftertragtede Razzie’er. Det er kort sagt ikke en anmelderfavorit. Det er dog blevet et hit blandt bøgernes millioner af fans. Grunden til dette er, at de sætter sig til rette i biografernes bløde sæder med andre forventninger og uden anmeldernes forudindtagelser.

Ja, historien er forudsigelig og set i mange andre film, men det er en troværdig filmatisering af bogen, hvor man grundet skuespillernes kemi og en lyd- og billedside, der forstår at sætte tonen, sidder med de samme følelser, som da man læste bogen. Hvis jeg ikke tager helt fejl, er dét netop det, instruktøren Sam Taylor-Johnson er gået efter.

Lidt ekstra fanpleje – ekstra materiale
Når man ser listen af ekstra materiale på denne BluRay-version af 50 Shades of Grey er det tydeligt, at der er tænkt på den store fanskare. Vi får blandt andet et indgående indblik i Christian Grey og Anastasia Steele; hvad gør ham så tiltrækkende og mystisk og hende så betagende og som én, man kan relatere til. Derudover kommer vi bag scenerne på filmen, vi hører forfatteren E.L. James fortælle om bøgerne. Sidst men ikke mindst kommer vi også tættere på BDSM-verdenen, som fylder så meget i historien.

Er man fan af bogen/filmen er det helt sikkert værd at bruge 1 times tid på at gennemse ekstramaterialet og blive endnu klogere på verdenen omkring fænomenet 50 Shades of Grey.