No one lives (83 min.) Købsfilm / Another World Entertainment
Anmeldt 15/9 2014, 20:39 af Torben Rølmer Bille
Tiltrængt twist
Tiltrængt twist
« TilbageI løbet af de seneste år, er der blevet skabt en lang række film, der alle handler om uskyldige folk, der bliver taget til fange, tortureret og dræbt. I flæng kan titler som The Strangers , Funny Games, Wrong Turn og mange andre nævnes, men traditionen går helt tilbage til 70’er film som Last House on the Left, I Spit on your grave, The Hills Have Eyes og mange flere, som alle er kommet i nyere versioner for ny generationer af gyserkonsumerende teenagere.
Stort set alle disse film følger en bestemt formel: de uskyldige ofre møder nogle grumme psykopater og dette møde fører (i langt de fleste tilfælde) til at det sidste overlevende offer planlægger og udfører en grum hævn over de, der dræbte dennes venner og/eller familie.
Den nye voldsomme gyserfilm No One Lives, starter også helt traditionelt med et ungt par, der indlogerer sig på et motel langt ude på bøhlandet i USA. De beslutter sig for at få noget mad, så efter at have talt med motellets ejer, finder de et spisested 20 miles væk. Her støder de tilfældigt ind i en bande lokale, hårdkogte kriminelle, som vi tidligere i filmen har set ikke tøver med at dræbe folk. Situationen på baren afværges, men da parret er på vej tilbage til deres motel, angriber et af bandemedlemmerne, og parrets bil ender i grøften.
Hvad banden dog ikke indser, er at det var det helt forkerte par de har udset sig som deres ofre. For ikke alene finder de noget meget mærkværdigt skjult i mandens bil, det skal også hurtigt vise sig at bilens fører ikke har tænkt sig at underkaste sig. Rent faktisk, så går det hurtigt op for de ellers så barske bandemedlemmer, at de muligvis har bragt alle i fare ved at angribe netop disse to.
Selv om det er en ganske fin idé at lade jagerne blive de jagede, er No One Lives stadig kun endnu en variation over et efterhånden meget velkendt gysertema. Til gengæld er det virkeligt blodigt og grusomt udført, så holder man af at se denne type gyserfilm, så vil man være glimrende underholdt gennem alle skrigene og lemlæstelserne.
Det er den japanske instruktør Ry?hei Kitamura der har omformet No One Lives manuskript til færdig film, og kender man hans bagkatalog vil man også vide at han leverer varen. For de der så ængsteligt tænker, at filmen (som mange af hans øvrige) vil byde på mange computergenererede blodeffekter, kan ånde lettet op, for i No One Lives er stort set alle effekterne lavet analogt.
Der er flere scener i filmen, som gør indtryk, mest af alt nok den hvor den mystiske mand fra bilen, uden at afsløre for mange detaljer, kommer frem fra sit skjul nær bandens tilholdssted. Denne scene bringer glade Hellraiser-minder frem hos undertegnede (uden anden sammenligning i øvrigt).
Filmens dialog er væsentligt mere interessant end gennemsnittet, især i filmens første del, hvor tilskueren stadig undrer sig over sammenhængene og så er det morsomt at se skuespilleren Luke Evans, nok bedst kendt fra hans rolle som Bard (fra Søby) i Hobitten, pludselig spille en rolle der er så radikalt anderledes.
No One Lives er muligvis ikke hverken den mest nyskabende gyser på markedet, men den giver fans det som de ønsker af sådan en film – masser af blod, nøgenhed og vold - og så har den, som nævnt, et tiltrængt plottwist, som andre film i genren godt kunne lære af.