I Sell the Dead (85 min.) Købsfilm / Another World Entertainment
Anmeldt 2/6 2010, 20:50 af Torben Rølmer Bille

Gravrøverne og deres hygge-lig

Gravrøverne og deres hygge-lig

Det er svært at undgå den morbide fascination, der ligger i emnet gravrøveri. For selv om det er en beskæftigelse, der måske ikke hører blandt de mest attraktive på ens CV, så er det vel ingen synd, at se en film, der netop handler om et par gæve gravrøvere?

Netop gravrøveri og videreformidlingen af organisk materiale fra lig er udgangspunktet for I Sell the Dead, som er instruktør Glenn McQuaids spillefilmsdebut. McQuaid har tidligere arbejdet med effekter og design af filmintroer hvilket tydelig kan mærkes, for selv om filmen tydeligvis ikke har haft det mest imponerende budget at arbejde med, så er der kommet en utroligt hæderlig B-film ud af anstrengelserne. En film, der nemt kan give baghjul til mange andre B-forsøg på at gøre det samme. I Sell the Dead er en særdeles vellykket og underholdende gyserkomedie, der tegner meget lovende for vores instruktørdebutant.

Selv om filmen måske ikke når op på samme antal lårklaskende grin som norske Død Sne eller er lige så vellavet, som den snart tyve år gamle italienske frænde Dellamore, Dellamorte, så har I Sell the Dead en lang række kvaliteter, som gør den seværdig. For det første er det vist første gang, at et par gravrøvere ligefrem fungerer som protagonister i en spillefilm og dernæst agerer samtlige medvirkende virkeligt veloplagt. Det er som om alle figurerne har en ironisk distance til deres roller og det kan mærkes. Om ikke andet så virker det som om samtlige medvirkende har haft det meget sjovt med at lave filmen og det har en klar, afsmittende effekt på tilskueren.

Da filmen både er en komedie og benytter sig af dæmoner, vampyrer og zombier kan det måske være nærliggende at sammenligne den med film som Shaun of the Dead eller Brain Dead, men det ville samtidig være anelse unfair. Primært fordi disse film har haft væsentlig større budgetter til deres rådighed, dels fordi humoren er ganske anderledes. Den er hverken så buddy-orienteret som Shaun eller så slapstick-splattet som Brain Dead. I Sell the Dead har derimod sin egen, platte charme, der med stor sandsynlighed vil behage alle de, der i forvejen holder af gyserkomedier.

Vi møder vor hovedperson Andrew Blake (spillet af Dominic Monaghan, der tidligere har ageret Hobbiten Merry i Lord of the Rings og Charlie i den enestående tv-serie Lost) i sin celle i fængslet, dagen før han skal have hovedet skilt fra kroppen. Han er blevet fanget af ordensmagten, der desværre ikke tolererer ligskænderi. Blakes kollega og mentor, den noget ældre Willie Grimes, har tidligere på dagen aflagt guillotinen et besøg. Så situationen virker ret trøstesløs.

Mens Blake sidder og kontemplerer døden, får han besøg af en munk, der er interesseret i de historier Blake kan fortælle. Ikke – som man måske kunne tro fordi munken har lyst til at give Blake syndsforladelse, men fordi han er mægtigt interesseret i alle de overnaturlige hændelser, som Blake har været vidne til i sine mange år i gravrøverfaget.

Filmen fungerer derfor som en række flashbacks, der ser tilbage på en lang, besværlig karriere, hvor det største problem aldrig har været politiet. Problemerne for de to gravrøvere består dels i den hårde konkurrence fra Murphy-klanen, dels fra den kyniske arbejdsgiver Quint (der giver August Scrimm en lille cameo-rolle) - som truer at dræbe dem hvis de ikke skaffer ham friske lig - men mest af alt opstår der problemer med alle de lig, som ikke vil ligge stille.

I Sell the Dead er selvsagt en meget fjollet film, der via sine mange overdrivelser og referencer til et utal af genrefilm sørger for at give dens tilskuer præcis det, man kan forvente af denne type morbide komedie. Det bliver dog aldrig overlagt parodisk, så forventer man en Scary Movie kan man godt ærgre sig på forhånd. Filmen er ganske flot lavet og selv om man godt hist og her kan ane lidt overdreven colour grading og blue screen, så fungerer langt de fleste scener upåklageligt. Der er kælet for detaljerne og selv om filmen måske ikke just kan hævde at være total original, så er den et udmærket valg, hvis man føler lyst til at se en gyserkomedie, der for en gang skyld holder præcis hvad den lover.