Noget frygteligt er altid lige ved at ske / Forlaget Fahrenheit / 134 sider
Tekst: Lars Kramhøft, ill: Lars Kramhøft
Anmeldt 2/7 2020, 17:35 af Torben Rølmer Bille

Dannelsestegneserie

Dannelsestegneserie

Da undertegnede for snart mange år siden var i gang med universitetsuddannelsen på det engelskfaglige institut, var der en underviser, der var nærmest besat af at undervise i den type romaner, der klassificeres som bildungsroman - med andre ord, en fortælling, der kredser om et ungt menneskes møde med verden i overgangen fra barn til voksen. Historier om de formative år, hvor mangen en (fiktionel) karakter, enten knækkes af verden, eller gennem masser af modgang finder sin identitet.

I tråd med ovenstående vil man kunne benytte betegnelsen ’dannelsestegneserie’ til at beskrive Lars Kramhøfts Noget frygteligt er altid lige ved at ske, for på samme vis som dannelsesromanen er den en meget personlig fortælling om at forsøge at finde sine egne ben at stå på i en verden, der ikke just folder sig ud, som hovedpersonen drømmer om.

Som titlen antyder, er tegneserien en historie om en ung, lidt genert mand, der bevæger sig dybere og dybere ind i en depression. En tilstand, som først nærmest ikke registreres, men som hurtigt kommer til at fylde mere og mere i vor hovedpersons liv.

Selv om der umiddelbart kan være flere læsere, der måske afskrækkes lidt ved tanken om at opsøge en ’depressionstegneserie’, så skal det vise sig, at mediet fremragende til at skabe en både fin fortælling og ikke mindst få visualiseret en tilstand, der i øvrigt kan være meget svær at omsætte til ord alene.

Apropos billeder så er Kramshøjs streg meget enkel og kan godt sammenlignes lidt med tegnere som Marjane Satrapi eller Daniel Cloves. Tegneserien er primært holdt i sort/hvid og cyan, men indimellem benyttes der også en mørk rød farve, for at læseren skal gøres ekstra opmærksom på enkelte dele af billedet. Dette kombineret med den luftige streg, er med til at give udgivelsen et ret stramt grafisk udtryk.

Man kan ikke undgå, idet man læser løs, at opleve at udgivelsen er vigtig for forfatter & tegner Lars Kramhøft. Ikke forstået på den måde, at tegneserien ender med at blive et personligt terapeutisk værktøj, men snarere at tegneserien forekommer meget velvalgt til formidle en personlig fortælling om depression og det bøvlede ungdomsliv på en måde, der bliver let tilgængelig for læseren og som samtidig rummer masser af elementer, som mange læsere vil kunne relatere til.

Historien starter med at vor unge protagonist flytter hjemmefra til sit helt eget kollegieværelse. Han er kommet ind på tegneskolen i København, men allerede inden skolen overhovedet starter, indser han, at han ikke rigtigt ved, hvem han selv er. En eksistentiel krise, der kun bliver værre og værre. Hans ensomhed forstærkes af at, han har så lidt held med at finde sig en kæreste. Der er flere piger, der godt kan lide ham - som ven, men ikke som kærestemateriale. Idet skolen starter, mødes han også at den benhårde konkurrence mellem eleverne på skolen. Presset stiger, mens desperationen, fremmedgørelsen og weltschmertz’en tager til.

Et gennemgående træk ved fortællingen er, at vor hovedperson har utroligt svært ved at få skabt kontakter til sine medmennesker og derfor også ret hurtigt overmandes af en følelse af ensomhed, en følelse der følger ham gennem årene på skolen.

Til trods for, at det er tunge emner som berøres, så føles Noget frygteligt er altid lige ved at ske ingenlunde tung at læse. Dette skyldes både, at bogen ikke ender med at være en lang, selvudleverende klagesang men derimod en intim, tankevækkende og drypvis morsom skildring af et liv, der ender med at gøre så ondt, at selvmordet lurer lige om hjørnet.

Til trods for at Noget frygteligt er altid lige ved at ske er en fortælling om komplekse følelser, så er den meget interessant og hurtigt læst. Lars Kramhøft er både en god tegner og en dygtig formidler. Endelig er bogen en, som mange ville have gavn af at læse, hvad enten man selv har haft depressionen tæt på livet, eller ej. Tegneserien er meget vedkommende, ikke kun i dens skildring af depression, men også i forhold til at skildre en hverdagsvirkelighed, som omgiver os alle og den måde, vi omgås hverandre på. Der er med andre ord meget på hjerte og meget på spil i denne fine tegneserieudgivelse.