Intruder (88 min.) Købsfilm / Another World Entertainment
Anmeldt 14/7 2010, 07:30 af Torben Rølmer Bille

Firserflæsk efter lukketid

Firserflæsk efter lukketid

I starten af 1980erne var der en flok meget entusiastiske filmnørder i Michigan, der arbejde sammen på kryds og tværs af hinandens projekter, for at få disse til at lykkes. Mest kendt er nok Sam Raimi, der senere har instrueret film som eks. Spiderman, men en af gruppens knap så kendte medlemmer hed Scott Spiegel. Spiegel har blandt andet har skrevet manus til Raimis Evil Dead film, og han optræder også som skuespiller i mange af Raimis øvrige film. På samme måde var både Sam Raimi og dennes bror Ted blandt skuespillerne i Spiegels debutfilm Intruder fra 1989.

Intruder er langt hen af vejen en ganske typisk slasherfilm for perioden, som følger reglerne for denne genre til punkt og prikke. Filmens handling er henlagt til et større amerikansk supermarked omkring lukketid. En af de unge piger ved kassen, føler sig truet af sin ekskæreste, der endda dukker op og kommer i karambolage med de tilstedeværende. Da han er smidt ud, samles medarbejderne idet stedets to ejere har en vigtig besked til dem. Supermarkedet er blevet sat til salg og de skal derfor alle til at se sig om efter nyt arbejde. Medarbejderne er naturligvis nedtrykte, men da der samtidig skal gøres status over inventaret, begynder de på dette.

Inden længe opstår der alvorlige problemer med at gøre dette arbejde færdigt, for en mystisk person sniger sig ind på de ansatte når de er afsides og myrder dem på forskellige opfindsomme måder. Er det monstro den jaloux ekskæreste, der endelig er blevet fuldstændig sindssyg, eller skal gerningsmanden findes blandt medarbejderne?

Som måske kan læses af ovenstående, er plottet et som der er set variationer over mange gange før og selv om Intruder på mange måder er ganske opfindsom i sit kameraarbejde (her minder den ganske meget om de to første Evil Dead film, idet den har en meget legende tilgang til mediet) så ændrer dette ikke på at man som slasher-fan er i stand til at finde langt bedre bud på denne type af film.

Selv om man ikke forventer skuespilpræstationer i verdensklasse i denne type film, så er det altså også ganske svært at tage karaktererne helt seriøst. Den eneste der sådan set leverer varen er Elizabeth Cox, som spiller den storskrigende heltinde. Undertegnede husker faktisk at dengang filmen kunne lejes på VHS havde distributørerne også nævnt B-filmens ubestridte kongeskuespiller Bruce Campbell på omslaget. Men til alle fans bør det slås fast med det samme, at Bruce udelukkende er med i filmens sidste tre minutter, hvor han spiller en politimand, der ankommer til åstedet. Derfor virker det spekulativt og ganske malplaceret at forsøge at sælge Intruder på dette spinkle grundlag.

Selv om filmen langt fra er en klassiker i slasher-genren, så har den stadigvæk et par memorable scener, som sikkert vil kunne tilfredsstille selv den kræsne connaisseur – eksempelvis den scene hvor en af de ansatte havner i en båndskærer, slutresultatet kan beundres på filmens cover, men selv om den ucensurerede version er ganske blodig, så føles det hele også en anelse tamt, især sat op imod de blodige rædsler vi efterhånden er blevet vant til at se på film.

Rådet må derfor være, at har man lyst til at se en ganske jævn slasherfilm der benytter sig af en opfindsom billedside og byder på en håndfuld glimrende mord, så er Intruder et glimrende bud på en sådan, men forventer man en Bruce Campbell film, så bør man i stedet lede efter helt andre titler.