Outpost (90 min.) Købsfilm / Sony Pictures
Anmeldt 14/9 2008, 08:34 af Torben Rølmer Bille

Mens vi venter på Castle Wolfenstein...

Mens vi venter på Castle Wolfenstein...

Den nye engelske gyserfilm Outpost er ikke det første tilfælde af krigsfilm, der blandes med gysergenren. I flæng kan nævnes Michael Manns stemningsfyldte men alt for tidstypiske 80'erfilm The Keep eller den underspillede, koreanske R-Point. Kombinationen mellem det basalt voldsomme og grusomme i selve krigssituationen og den skræmmende overnaturlig trussel synes også at ligge lige til højrebenet - måske især når den overnaturlige trussel som i Outpost består af udøde nazister.

En gruppe lejesoldater hyres til at ledsage en videnskabsmand ind i en ”hotzone” i et krigshærget østblokland. Her får de til opgave at sikre en bunker fra 2. verdenskrig, mens videnskabsmanden søger efter, hvad han påstår er sjældne mineraler. Soldaterne gætter på, at han i virkeligheden er efter naziguld, men det skal snart vise sig at være noget langt mere farligt.

Soldaterne beskydes pludseligt fra flere sider, mens de forsøger at sikre bunkeren, men de soldater som skyder på dem efterlader ikke hverken blodspor eller patronhylstre, hvilket gør stemningen ret trykket blandt de kæmpende. Da de endelig får undersøgt bunkeren, finder de blandt en bunke lig en tavs overlevende (spillet med uhyggeligt nærvær af Johnny Meres), som soldaterne uden held forsøger at tvinge flere informationer ud af.

Da soldaterne en efter en omkommer på grusomste vis, går videnskabsmanden til bekendelse: han leder ikke efter guld eller mineraler men efter resterne af et kvanteeksperiment, som nazisterne var ved at udvikle i krigens sidste dage. Håbet var, at nazisterne kunne skabe supersoldater, som ville være i stand til at fase ind og ud af vores virkelighed. Dette aspekt af filmen synes at være kraftigt inspireret fra Stuart Gordons fabelagtige, Lovecraft-inspirerede 80’ergyser From Beyond dog uden at plagiere alt for direkte.

Outpost deler også skæbne med film som Dog Soldiers, som i udgangspunktet også tager en gruppe veltrænede soldater og får disse til at gå i kamp med noget overnaturligt. Dermed synes budskabet at være at ligegyldigt, hvor mange automatvåben man har på sig, så er man aldrig sikker, når man pludselig står ansigt til ansigt med det virkeligt monstrøse.

Filmen er derfor hverken nyskabende eller 100% original, men det ændrer ikke ved det faktum at den både er ret så flot eksekveret, især på billedsiden, som virkelig udnytter den skumle bunkers klaustrofobiske, natsorte scene til U.G., men også gennem skuespillernes præstationer, der til trods for at de fleste er fuldstændigt ukendte, alle spiller fint og tager rollerne meget seriøst.

Filmens kobling mellem okkultisme, naturvidenskab og nazier, er lige præcis den kombination, der får rigtige genrefans til at automatsavle, som var de en af Pavlovs hunde. Så selvom man måske havde håbet på deciderede nazi zombies (som i Zombie Lake eller den kommende Stone’s War) eller teknologiske-zombie-übernazier (som vi forhåbentlig kommer til at se masser af i den planlagte filmatisering af det massivt populære computerspil Return to Castle Wolfenstein med Roger ”Silent Hill” Avery i instruktørstolen), så er Outpost stadig en hæderlig, rimelig blodig og stemningsfyldt lille gyserfilm, som sagtens kan tåle både at blive set og genset et par gange.