Luca (95 min.) Købefilm / streaming / Disney/PIXAR
Anmeldt 27/9 2021, 09:05 af Torben Rølmer Bille

Den lille havdreng

Den lille havdreng

Det virker i starten, som om man har set noget lignende før. Her er en kort, overordnet synopse: Et væsen, der bor under vandet med sin familie, har fået strenge ordrer om ikke at begive sig op i menneskenes verden, for som forældrene siger, så er mennesker ”kun interesseret i at dræbe folk som dig”. Til trods for disse formaninger, så kommer vores hovedperson alligevel op på land, hvor en hel ny verden åbenbarer sig.

Nej, der er ikke tale om Den lille havfrue selv om filmen, der er tale om også er lavet af Disney/PIXAR. Der er derimod tale om deres nyeste animationsfilm; Luca. I modsætning til Ariel, er Luca ikke interesseret i hverken den store kærlighed eller prinsen på den hvide hest, men blot meget nysgerrig. I starten af filmen ser man Luca, som havdrengen hedder, samle forskellige sager ind på havbunden. Alle sager som er røget overbord fra menneskernes skibe. Han er meget fascineret af disse objekter og under indsamlingen, møder han pludselig en anden havdreng, Alberto, der deler den interesse.

Det lykkes, forholdsvis nemt Alberto at overtalt Luca til at ledsage ham op på stranden. I mødet med luften, ændrer han sig, lige som sin nye kammerat, fra skællet søuhyre til en charmerende menneskedreng. Han skal naturligvis vænne sig til at gå på to ben og ikke have sin hale til at styre med, men hurtigt får Luca øjnene op for de mange spændende ting der eksisterer i verdenen ovenfor dybet. Luca bruger mere og mere tid på overfladen og en dag beslutter han og Alberto at tage væk fra den lille ø hvor de har indrettet sig i et forladt fyrtårn og ind til den nærmeste menneskeby.

Her møder de to vandede venner pigen Giulia, hvis far er fisker og som resten af byen nærer et indædt had til ”sømonstre”, som de mener er skyld i alle dårligdomme relateret til havet. De møder også drengen Ercole. Han er en arrogant, irriterende og magtsyg knægt, der tillige har et par håndlangere til at gøre sit beskidte arbejde. Luca og Alberto har et mål: De vil have fat i en Vespa. For de tænker, at får de fat i sådan en scooter, kan de få set resten af verden. Det går også op vor vennerne at for at få råd til en sådan må de have fat i penge, og dette gøres selvsagt bedst ved at forsøge at vide det lokale væddeløb, hvor der skal svømmes, spises pasta på tid og cykles.

Filmen emmer af middelhavsstemning og giver man sig til at se ekstramaterialet på BluRay-disken vil man opdage at filmens instruktør, der selv stammer fra Italien, havde lyst til at fortælle en eventyrlig historie, der netop bruger en landsby, der ligner den han selv stammer fra som rammen for historien. Det kan godt være at mange af indbyggerne i byen er middelhavsstereotyper, men det er stadig ganske charmerende iscenesat.

Luca er den enormt flotte, sømløse animation til trods, desværre ikke helt i stand til at leve op til de bedste Disney- eller PIXAR-film der allerede eksisterer. Selv om fortællingen indeholder alle de delelementer som bør være at finde i den slags film, så er det netop også i gentagelsen af moraler og pointer, som man har set langt bedre udført andetsteds, at den ikke helt kan leve op til film som Toy Story eller UP . Bevares, vi får endnu engang at vide at forældre holder af deres børn uanset hvilke ulykker de finder på, vi oplever at venskaber der sættes på prøve godt kan overleve til trods og at folks frygt forsvinder hvis de lærer dem, som de er bange for bedre at kende. Alle gode pointer, men som nævnt, lidt fortærskede.

Fortællinger som disse selvfølgelig følger en helt bestemt formel og barberer man alle detaljerne væk er fortællestrukturerne nogle man har set et utal af gange før. Det er bare lidt ærgerligt at man sidder tilbage med følelsen af at dette er lidt for tydeligt her.

Det betyder dog ikke at Luca ikke er en underholdende eller flot animationsfilm. Man keder sig bestemt ikke undervejs og stort set alle figurerne der er med, lige fra vor hovedperson til den tykke kat som Giulietta har, er fint og morsomt skildret.

Kapellet håber derfor på at de supertalentfulde folk på Disney og Pixar ryster posen lidt før deres næste animationsfilm søsættes. Desværre så er Luca langt fra så vellykket eller originalt tænkt som eksempelvis Inderst Inde eller Raya og den sidste drage, men mindre kan selvfølgelig også gøre det.