Ready or Not (95 min.) Købefilm / Fox Searchlight
Anmeldt 18/2 2020, 14:45 af Torben Rølmer Bille

Drabelig gemmeleg

Drabelig gemmeleg

Kapellet har gjort det til en dyd, ikke at afsløre for meget af en films handling, men det er samtidig svært at starte på en anmeldelse af den nye amerikanske gyser-thriller Ready or Not uden at afsløre et element, der i anmelders optik automatisk trækker bedømmelsen mindst to karakterpoint op. Det var ellers fristende at skrive ordene som overskrift til denne anmeldelse, men selvcensuren vandt. Så vil du ikke vide hvad disse ord er, så spring venligst videre til næste afsnit nu. Er du her stadig, så var det altså svært at få armene ned, da vores kvindelige hovedperson i filmens sidste tredjedel pludselig falder ned i en ’corpse pit’ – altså et sted fyldt med med halv- eller helfordærvede lig. Et element denne film kun har til fælles med en ganske lille håndfuld film, som bl.a. Ringo Lams Burning Paradise og Argentos Phenomena (aka. Creepers) m.fl.

Før man når så langt, er Ready or Not en film, der tager sig forholdsvis god tid til at introducere seeren til hovedpersonen Grace og den familie af stenrige mennesker hun er blevet en del af. Hun er nemlig blevet gift med sin Daniel, der er en af de mange børn i en familie der har tjent deres formue på forskellige brætspil. Disse lettere excentriske mennesker har også en tradition, der kan ødelægge enhver god bryllupsnat. Klokken tolv åbnes dørene til det mest private rum i den store, gotiske villa som filmen foregår i. Her skal Grace trække et tilfældigt kort fra en bunke og herefter skal hele familien lege den leg eller spille det spil som kortet angiver.

Når man ser på filmens titel er det næppe en hemmelighed at Grace trækker ’gemmeleg’ og både hun og vi seere fornemmer straks at dette var det mindst heldige kort hun kunne trække. Mens hun finder et skjulested og der bliver talt til hundrede, så bevæbner resten af rigmandsfamilien sig med de traditionelle våben som tydeligvis indgår i denne version af gemmelegen. Herefter starter den vilde jagt efter bruden. Hun skal tydeligvis findes og dræbes inden solen står op, for sker dette ikke… nej, nu må det vist række med genfortællingen. Du bliver selv nødt til at se filmen for at finde ud af hvilke konsekvenser dette har og hvad der dog driver de ellers så civiliserede velhavere til denne brutale menneskejagt.

Ready or not har et plot der er vildt langt ude og som mange sikkert vil finde helt igennem urealistisk. Elsker man til gengæld lamme B-film og holder man mere af underholdningsværdi end af realistiske fortællinger med et nuanceret persongalleri, så er dette en film der leverer varen.

Genremæssigt indskriver den sig som en thriller med gyserelementer tilsat en ganske stor portion sort humor. Der er både voldsomme dødsfald, splatterelementer og som en skærende kontrast til alle de voldsomme scener et stænk af kærlighedsfortælling i skildringen af Grace og Davids forhold. Filmen er fint iscenesat og idet den ret beset er en lang jagtsekvens, hvor rosset forsøger at få fat på Grace, så er det heller ikke svært at opbygge scene efter scene, som primært benytter sig af suspenseelementer (læs: krydsklipning mellem Grace og dem der leder efter hende) som fremdrift.

Det er næppe originalt at lave en film hvor menneskejagt er det bærende element, tænk blot på film som Battle Royale, Surviving the Game eller Hard Target bare for at nævne en håndfuld af slagsen. Omvendt er det vist første gang at denne menneskejagt bliver iscenesat som en traditionel gemmeleg. Det fungerer faktisk ganske fint og Kapellets udsendte var rigtigt fint underholdt.

Med fare for at afsløre for meget, er det også rart at se en ny, amerikansk gyserfilm, der ikke ligefrem lægger op til en eventuel fortsættelse. Det er også svært at se hvordan dette gemmelegskoncept kan strække sig over mere end en film, men kender man til Hollywoods måde at tænke på, så kunne man måske godt omforme Ready or Not til en egentlig franchise, lige som man kender det fra Saw, Insidious og mange andre film. Det synes filmmagerne dog næppe at være interesseret i, hvilket cementeres i filmens vilde klimaks.

Ready or Not er ikke en fantastisk film, men den er underholdende, sjov og holder hvad traileren lover. Den starter ud med en grotesk præmis som den får ført helt til dørs, godt hjulpet på vej med veloplagte skuespilpræstationer, en fed location og ikke mindst elementet, der blev nævnt i første afsnit, der i anmelders optik jo trækker voldsomt op i den samlede bedømmelse.