Alita: Battle Angel (122 min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 2/9 2019, 11:04 af Torben Rølmer Bille

Masser af ekstralir

Masser af ekstralir

Kapellets udsendte var her i foråret 2019 ganske begejstret efter at have set Robert Rodriguez’ Alita: Battle Angel, hvilket du ved selvsyn kan konstatere hvis du har mod på at (gen)læse biografanmeldelsen. her, et halvt år efter er filmen kommet på såvel fysiske medier som på forskellige streamingtjenester.

Faste læsere vil for længst have opdaget, at Kapellet ikke kun er et sted hvor kulturprodukter bedømmes og opbevares for eftertiden, men også et sted hvor filmanmelderne holder fast i at de fysiske medier (altså DVD, Blu-ray og 4K skiver) er langt mere tilfredsstillende end filer eller webadresser. Selv om visse streamingtjenester og udbydere af digitale download også tilbyder dig ekstramateriale, så er det langt fra standard, så er man interesseret i at opleve de mange småfilm, der er blevet skabt i forbindelse med lancering af hovedfilmen, eller film, der går bag om scenerene, så bør man anskaffe sig filmene på en skive.

En af de mange elementer, der gjorde Alita til en så vellykket filmoplevelse, ud over de flotte effekter og actionsekvenserne, var at det var en science-fictionfilm, der i den grad var god til at skabe en gennemført vision af en dystopisk fremtid. Det virkede virkelig som om der var tænkt over alle aspekter i filmens fremstilling af metropolisen Iron City, som i filmen er en af de sidste byer på Jorden. Dette nok hjulpet ganske godt på vej af den Manga, der ligger til grund for filmen, men også fordi filmmagerne har gjort sig virkelig umage med denne ”world-building”, som det hedder på godt dansk.

På Blu-Ray disken finder man som noget af det første ekstramateriale et indslag der hedder Alita’s World. Dette består af fire små animerede segmenter, hvor seeren får præsenteret dels baggrunden for hvordan det gik til at menneskeheden er endt i denne tragiske situation, herunder Alitas baggrundsfortælling. Dernæst bliver selve byen og de forskellige distrikter i byen præsenteret, det er muligt at få baggrundsinformation om filmens hovedskurk og endelig bliver den mest populære fremtidssport Powerball præsenteret på denne måde.

Dernæst er der en tyve minutter lang film, som fokuserer på arbejdet med at omforme Yukito Kishiros tegneserie til spillefilm. Her får seeren bl.a. mulighed for at møde skaberen af Alita og høre ham fortælle om, hvad der inspirerede ham til at lave sin egen tegneserie, hvordan tegneserien blev modtaget af læserne. Senere hører vi om hvordan James Cameron modtog et tip om den animé-film, baseret på mangaen, fra Guillermo del Toro. Dette var starten på hele filmprojektet. Her får man også at vide hvorfor det var Robert Rodriguez og ikke James Cameron, der endte med at sidde i instruktørstolen.

Hernæst finder man en tyve minutters dokumentar Evolution of Alita der fokuserer på filmens kvindelige hovedperson, fra castingprocessen til de mange forskellige designs og dragter som filmens handlekraftige cyborg bærer undervejs. Ved selvsyn kan man se hvor hårdt Rosa Salazar trænede for at komme i kampform, til filmen.

Motorball er titlen på en seks minutter lang film, der fokuserer på den Rollerball-inspirerede sport, som befolkningen i Iron City dyrker fanatisk. Vil man vide endnu mere er der en optagelse af en lille halv times paneldebat hvor instruktøren, producerne og flere af filmens medvirkende svarer på spørgsmål som fans har sendt ind, i forbindelse med da filmen fik premiere i London.

Når vi nu har med en Robert Rodriguez-film at gøre, så er der som i altid inkluderet en 10-Minute Cooking School-film. Det virker faktisk som om manden er lige så glad for at lave mad, som han er for at lave film. Denne gang fokuseres der på chokolade, idet der er en scene i filmen, hvor Alita smager chokolade for første gang. Dernæst følger en film på et kvarters tid, hvor de mange koncepttegninger der er skabt til filmen blandes med stills fra mangategneserien, sat i en form for narrativ rækkefølge. En række fortællerstemmer, dialoger og lydeffekter kæder så disse billeder sammen til et hele.

Sidst, men ikke mindst, er det muligt at se fire scener fra filmen på tre forskellige måder. Hvilken version man har lyst til at opleve, kan vælges via fjernbetjeningen – forstået på den måde, at man kan se scenen og undervejs skifte mellem de forskellige stadier af den. Man kan se disse fire segmenter helt uden effekter – som den så ud da scenen blev optaget. Man kan skifte over til den animerede version af scenen (brugt som en slags mellemled, hvor den mere rå, ufærdige computergrafik er tilføjet) og endelig kan man skifte til den helt færdige filmversion. Det kan godt være at dette er med til at ødelægge illusionen om Alitas verden en hel del, men giver også den interesserede filmnørd et virkeligt godt indblik i hvor lang vej der faktisk er fra studieoptagelse til den færdig film.

Selv om der ikke er et decideret kommentarlydspor på filmen, så er det heller ikke nødvendigt, for som man kan læse i ovenstående, er ekstramaterialet til BluRay-versionen af Alita ret så omfattende. Er du derfor fan, har folkene bag denne BluRay givet dig en hel del materiale du kan fornøje dig med.

Hovedfilmen selvfølgeligt stadig det som er det vigtigste og det skal siges at Alita fungerer mindst lige så godt i hjemmebiografen. Det er et medrivende actioneventyr, der samtidig fortæller en helt klassisk historie om en ung kvinde (der tilfældigvis også er cyborg), som skal finde ud af hvem hun selv er, hvor hun hører hjemme og ikke mindst hvilke imponerende kræfter hun rent faktisk besidder. Så missede du filmen i biograferne, og holder du af kulørt science-fiction så vil Kapellet varmt anbefale, at du får hentet kampenglen hjem i stuen.