Aquaman (143 min.) Købefilm / Warner / DC
Anmeldt 9/5 2019, 11:54 af Torben Rølmer Bille

Skabt til 3D

Skabt til 3D

Man kunne næsten tro, at det er blevet en sport på nettet at nedgøre DC for deres spillefilm. Det er dog ret uretfærdigt, for bare fordi mange af filmene ikke er helt lige så vellykkede som Marvels, så betyder det jo ikke at de nødvendigvis stinker. Indrømmet, der har været en håndfuld film, der har været alt andet end gode, men heldigvis har DC også ramt helt plet med hhv. Wonder Woman og ikke mindst Aquaman. Sidstnævnte er i skrivende stund blevet udsendt til din hjemmebiograf.

Efterhånden er udvalget af fysiske medier (dvs. DVD, BluRay , 4K osv.) meget begrænset i de butikker der omgiver os (det er kun i Føtex, Bilka, Elgiganten og få specialforhandlere at disse fås) og desuden er kun yderst sjældent, at disse forretninger ligefrem kan tilbyde den kræsne filmfan en 3D-version af denne film, såfremt en sådan eksisterer. Kapellet vil dog opfordre seeren, der har grejet til at opleve film i 3D hjemme, at finde et sted der sælger filmen i dette format, for som overskriften antyder så er Aquaman en af de film, som ikke blot bruger effekten, en hvor oplevelsen reelt set bliver større.

Det siger sig selv, at når meget af handlingen foregår under vand, så er der rig mulighed for at få kameraet til at bevæge sig frit rundt om de medvirkende, på mere end en akse. Denne gimmick hvor kameraet snurrer rundt om de medvirkende anvendes også når der udkæmpes drabelige slag, enten en mod en, en mod mange, eller som i filmens dramatiske klimaks mange mod mange. Dybdevirkningen er virkelig god, og som yngstesønnen, der fik lov til at se med, sagde flere gange undervejs; ”Hold da op! Det er da lige til at blive rundtosset af, far.” Nogle vil måske mene at det var en kritik, men knægtens stemmen var fuld af begejstring.

Man skal muligvis være lidt af en barnlig sjæl for at nyde en film som denne, for det er i sagens natur endnu en af disse ret generiske oprindelseshistorier, fyldt med kærlighed, svigt, humor, en helt der er splittet mellem to verdener og som samtidig forsøger at finde frem til sin sande identitet. Desuden drives store dele af filmen frem via at subplot der er udformet som en klassisk skattejagt, hvor vandmanden Arthur, med hjælp fra den rødhårede prinsesse Mera, skal finde frem til et mægtigt våben, før den onde kronprins Orm, starter en krig der truer med at udslette menneskeheden. Det er velfungerende og underholdende - også anden gang man er vidne til det.

Der er muligvis ikke så megen grund til at gå i detaljer med handlingen, for det blev vist allerede gjort, da Kapellet skrev om filmen i forbindelse med biografpremieren til gengæld bør filmens visuelle side fremhæves endnu engang. Selvfølgelig er superheltefilm kulørte, men Aquamans undersøiske verdener fremstår som et fantastisk overflødighedshorn af mærkværdige former, sunkne skatte, selvlysende, neonnuancer og meget mere. Dertil kommer de mange fantasifulde undersøiske væsener som optræder i dette fugtige landskab hvor overdimensionerede undersøiske søheste og hvidhajer der benyttes som ridedyr, for slet ikke at tale om Karathen, det kæmpemæssige Cthulhu-lignende bæst, som spiller en vigtig rolle mod filmens slutning.

For genrefans er det selvsagt lækkert at der på denne måde leveres referencer til H. P. Lovecraft - hvilket både sker da Karathen dukker op, men også i den ret skræmmende scene hvor Aquaman og Mera står ansigt til ansigt med de meget glubske horde af fiskemænd, der bor ved The Trench. Allerede i filmens start kan man også lige nå at spotte romanen The Shadow over Innsmouth placeret under et akvarie med en guldfisk i. Det er virker faktisk som om James Wan på den måde forsøger at snige lidt Cthulhu-mytologi ind i superheltefortællingen. Herudover benytter filmen sig også af Arthur-legenden, for lige som den unge kongesøn, skal også Arthur Aquaman få fat i et legendarisk, magisk våben i håbet om at forene de undersøiske riger og undgå den kommende krig.

Får du fat i 3D versionen af filmen, er der to BluRayskiver. Den ene skive indeholder filmen i 3D, den anden præsenterer filmen i 2D format plus det lidt generiske, men også ganske omfattende ekstramateriale, der med garanti vil være guf for alle nørder, der har lyst til at se hvordan filmen er blevet til.

Gik du glip af Aquaman i biografen og hører du til de der tvivler på at DC kan lave gode superheltefilm, så smid dine fordomme overbord og dyk ned i Arthurs verden i et par timer. Det er virkelig god underholdning, men husk, at for at gør oplevelsen det hak bedre, så få fat i 3D-versionen, for det er sådan den bør opleves.