Krypton sæson 1 (409 min.) Købefilm / Warner Bros.
Anmeldt 18/3 2019, 08:00 af Teddy Tofte

Supermans bedstefar vender tilbage!

Supermans bedstefar vender tilbage!

Alle tv-kanaler ønsker at lave deres egen udgave af Game of Thrones, især nu hvor HBO-serien er ved at være slut, ønsker alle at finde seriens erstatning. I tv-kanalen SyFy’s tilfælde håber de, at Krypton bliver deres GoT, men de skal nok lede lidt længere efter den rette tv-serie.

Vi befinder os to hundrede år tilbage i tiden, lang tid før Superman blev født. I Krypton følger vi hovedrollen, Seg-El, som støder op imod utallige udfordringer midt i en tid, hvor der er politiske optøjer på planeten, imens en mystisk fjende ved navn Brainiac er på vej med dommedagstrusler.

Krypton er en flot tv-serie med en rig og veludført verden. Alle pengene i budgettet bliver brugt for at opbygge Supermans verden ned til den mindste detalje. På den front så er serien utvivlsomt en succes. Desværre bliver betænkeligheden over, hvem der dog skulle have interesse i at se en Superman-serie uden Superman, bekræftet, jo længere frem i serien vi når. I stedet for at fokusere på opbygningen af House of El (som et slags udenjordisk Shakespeare-drama) og have tiltro i den præmis, bliver det besluttet, at serien skal have en ekstern skurk, som i sidste ende er fast bundet til den karakter, som på intet tidspunkt dukker op i serien (Superman).

Det er sandsynligt, at Brainiacs eksterne trussel blev tilføjet for at give serien en fornemmelse af hast og en kommende dommedag. Det eneste problem er, at serien allerede har spænding og intriger implementeret i sit publikum, fordi de venter på at se Seg genindtræde på den eftertragtede trone. Ved også at have Brainiac tvinger det blot karaktererne ud på sidemissioner, som ingen er interesseret i. Vi ved, at skurken ikke vil få succes i sine skumle planer, fordi hvis han gjorde det, ville Krypton ikke eksistere og Superman ville aldrig blive født. Skurkens tilstedeværelse eliminerer truslerne og forvandler et unødigt b-plot til seriens overordnede historie.

Det værste er dog, at det er svært at finde ud af, hvem serien helt præcist er lavet til. Er det for fans af Superman? For der er jo ikke noget Superman i serien. Er det for fans af DC Comics? For der er andre tv-serier derude, som tilbyder bedre inkarnationer af deres superhelte (Arrow, Supergirl, The Flash). Er det for tegneseriefans generelt? Igen: der er bedre muligheder derude.

Måske bliver Krypton bedre hen af vejen, men i den første sæson er det svært at finde ud af, hvad den overhovedet vil.