LEGO Friends – Girlz 4 Life (77 min.) Købefilm / Nordisk Film
Anmeldt 26/9 2016, 09:37 af Kim Toft Hansen

Fem legotøser på film

Fem legotøser på film

Det, der er lykkedes så godt for LEGO, er, at de har fået overbevist os om, at det faktisk er ok at betale penge for reklamefilm for deres LEGO-produkter. Ved siden er deres velkendte klodser har de gennem mange år skabt universer og fortællinger, som knytter sig til produktlinjerne. Det er eksploderet gennem det seneste årti, hvor det århusianske produktionsselskab M2 Productions (med filialer flere steder i verden) har produceret stribevis af film til LEGO. Nu er det tiden til en spillefilmslængde film, der knytter sig til produktlinjen LEGO Friends.

For de, der ikke måtte have mindre piger i familien, kræver LEGO Friends måske en introduktion. Fortællingerne handler om de fem piger Emma, Mia, Stephanie, Olivia og Andrea, som er dygtige til meget – og har hver sine forskellige klare forcer og idealer. De går i skole, hvor de har deres fjender (især Tanya), bor i byen Heartlake City, og bekymrer sig om alt det, børn i skolealderen bekymrer sig om: venskab, tøj og udsmykning - og hver deres særlige interesse. De er alle på hver sin måde dydsmønstre, totalt dygtige til et eller andet, og klarer som regel det hele med kyndighed og eftertænksomhed. .

Produktlinjen fik en hård kritik, da den blevet lanceret som et forsøg på at kapre pigerne (LEGO var meget domineret af knægte). LEGO Friends er blevet kaldt sexistisk, kønsstereotypt og skadende for pigers kønsidentitet. I bedste fald er universet velmenende, men der er ingen tvivl om, at der i dette univers er en række personer, der bekræfter et kommercielt samfundsbillede – også for vores børn. Imidlertid har serien af produkter vist sig at virke dælens godt. Det er lykkedes at kapre tøserne tilbage fra andet legetøj. .

Filmen Girlz 4 Life handler om de fem pigers drøm om at blive popstjerner – en drøm, alle tøser og knægte på et eller andet tidspunkt vel har haft. Da stjernen Livi kommer til byen indser de, at de nu har muligheden for at få hende til at høre deres musik. Det er deres store chance. Imidlertid går det galt, og deres nye nummer ender hos Livis manager, der præsenterer det som sit eget nummer skrevet til Livi. Nu sætter pigerne ud på et kupeventyr, hvor de må igennem mange frustrationer i forsøget på at redde deres musiknummer hjem igen. .

I forhold til de kortere 22-minutters film, der har været sendt på DR og er tilgængelig på forskellige streaming-tjenester, er der foretaget nogle ændringer, selvom der er væsentlige paralleller til universet. Livi har vi mødt før, og nummeret, pigerne mister, har vi også hørt i de korte film. Den vigtigste forandring er dog, at M2 Productions herlige brug af LEGO-figurer i filmen her er blevet erstattet af en regulære, menneskelignende, Barbie-tynde figurer. Det er ret synd, men det er sandsynligvis en strategi for at nå bredere ud med filmen. .

Der er – som der bør være – også nogle nik til forældrene. Mange danske forældreseere vil gnække af flere henvisninger til Olsen Banden, fx genanvendes den berømte scene fra Olsen Banden ser rødt, hvor de bryder ind i Det Kongelige Teater under Elverhøj. I Girlz 4 Life bryder de fem piger ind i koncertsalen til Livis rytme under koncerten. Det er ganske simpelt bare sjovt – og godt tænkt (måske mest til et dansk publikum). Der er flere sjove henvisninger. .

Min datter på fem slugte filmen råt. Hun bad mig skrive, at den er god – og at det bedste ved filmen er musikken (der er skabt et nyt amerikansk teenband til formålet). Ja, jeg har en bette poptøs, og noget tyder på, at målgruppen kan nås med filmen. Hun flyttede sig i hvert ikke fra sofaen i filmens fulde 77 minutter. Faderen er lidt mere loren, fordi filmen her – og universet generelt – er lidt forlorent, lidt idealistisk, og de fem pigers evindelige succes kan måske være noget af det, der kan skabe de småforvirrede tøser, kritikerne henviser til. Imidlertid må jeg give mig og understrege, at der også er nogle venskabsidealer og samfundsidealer i filmene, der kan være sunde nok at lære. Så faderen vælger bevidst at tage det sure med det søde. Helt ringe er det bestemt ikke.