Dead Rising Watchtower (118 min.) Købefilm / Another World Entertainment
Anmeldt 5/1 2016, 09:16 af Torben Rølmer Bille

Vellykket zombiespilfilmatisering

Vellykket zombiespilfilmatisering

Zombier på film er fantastiske. Videospil med zombier er også fantastiske. Til gengæld er det langt fra alle film med zombier, der er baseret på videospil, som er fantastiske. Den Ærede Læser kan sikkert selv komme i tanke om et par titler i den forbindelse, men for alle de, der tænker at det måske er umuligt at lave en god zombiespilfilmatisering, er der heldigvis godt nyt: for Dead Rising: Watchtower er en både en underholdende zombiefilm og en film der fint benytter sig af mange af de elementer man kan huske fra den populære spilserie med samme navn.

Spillene i Dead Rising-serien er lavet af Capcom, det spilfirma der også revolutionerede zombiespilgenren med Resident Evil, men modsat den serie, er Dead Rising-universet noget mere karikeret og overdrevet. Et godt eksempel kan nævnes fra spillets tredje del, hvor spilleren har mulighed for at konstruere et køretøj ved at kombinere en motorcykel med en damptromle. Herefter kan man køre ud af garagen og pløje sig gennem zombiehorden. Spillene kendetegnes også ved at de fokuserer på stoffet Zombrex, der sørger for at de stakler, der er blevet bidt af en zombie ikke selv bliver forvandlet til en. Endelig var det også Dead Rising-serien der som et af de første zombiespil gav spillerens mulighed for at skabe et effektive zombievåben ved at kombinere eksempelvis en lægtehammer og en rundsav.

Selv om filmen ikke byder på ovenstående, groteske køretøjer der pløjer sig gennem titusindvis af zombier, så kan mindre måske også gøre det. Filmen viser til gengæld både dens hovedpersoner skabe deres egen anti-zombievåben og ikke mindst så spiller stoffet Zombrex en væsentlig rolle i handlingen. Dette gør at spillere som ser filmen har ganske nemt ved at genkende de intertekstuelle elementer fra spillene, selv om disse aldrig bliver så tydelige, at de der ikke ved at dette er en spilfilmatisering, vil blive irriteret over det.

Bibeholdt er også den fine blanding af alvor og gak som kendetegner spillene. Dead Rising er nemlig en spilserie, der både dyrker horror-elementer og overdrevne, skæve og ikke mindst letbenede, komiske elementer, der sørger for at spillene får en god balance mellem alvor og humor. Dette kan også ses i filmen, både i forhold til at filmen ofte afbrydes af en tv-udsendelse, hvor en meget plat, flirtende Frank West (som mange sikkert husker som den kække helt fra det første spil) udtaler sig om hans erfaringer med zombier. Det bliver måske en smule anstrængende at overvære i længden, det gør klovne-zombien, som vi møder i filmens start, til gengæld ikke, selv om hans røde næse båtter i mødet med køleren på den varevogn, der senere pløjer ind i ansigtet på ham.

Hovedpersonerne i filmen består af en handlekraftig mandlig helt, der uheldigvis er blevet fanget bag sundhedsstyrelsen og militærets barrikader i en zombieinficeret storby. Gode råd er dyre, for byen er blevet hermetisk lukket af og ydermere er det fra regeringens side blevet besluttet at bombe byen ved daggry, for på den måde at udslette truslen.

Samtidig arbejder en sandhedssøgende, kvindelig journalist på at afdække en historie om netop Zombrex, for noget tyder på at det stof som egentlig burde sørge for at holde virussen i skak, i stedet er med til at skabe nye tilfælde. Om dette er sandt og hvem der kunne have interesse i at distribuere et stof, der gør det stik modsatte af hvad det lover, skal naturligvis ikke afsløres i dette forum.

Hvad historien mangler af originalitet har den til gengæld af både splattereffekter og zombier. Der er rigtigt mange zombier i filmen og de er stort set alle sammen virkeligt flot lavet. Dertil kommer at filmen aldrig bliver kedelig. Der er gang i løjerne hele tiden, hvad enten det handler om hvordan de overlevende inde bag afspærringerne forsøger at holde sig i live, mens de forsøger at finde ud af byen eller om det er journalisten, der søger at afdække sandheden bag Zombrex-medicinen.

Til trods for at Dead Rising: Watchtower umiskendeligt er en B-film, så udkonkurrerer den nemt mange andre zombiefilm på markedet for tiden, selv dem med kolossale budgetter. Det er naturligvis en film, der mest af alt henvender sig til de der holde af spillene, men den kan også sagtens ses og nydes af folk, der intet forhold har til videospil men blot elsker zombier. Man bør blot være opmærksom på at filmen på udsatte steder ikke tager sig selv så højtideligt. Kan man ti gengæld godt lide denne blanding mellem gys og grin, så bør man give Dead Rising: Watchtower et skud.