ADHD - hva er det, og hva gjør du med det? / Øystein Runde / 54 sider
Humanist Forlag. ISBN 978-82-8282-273-2
Anmeldt 15/10 2024, 18:10 af Torben Rølmer Bille

ADHD for børn og deres nærmeste

ADHD for børn og deres nærmeste

En af Kapellets faste gæster, Øystein Runde, har begået en ny fagbog rettet mod primært børn og unge og sekundært deres forældre og andre interesserede. Som faste læsere vil vide, så lærte vi først Øystein at kende gennem vilde og uhæmmede tegneserier som Futen, Berserk og Bjartmann. I de senere år har han dog skruet lidt ned for galskaben og primært skabt lærebøger til folkeskolen, i tæt samarbejde med en række forskellige videnskabsfolk. Det er indtil videre blevet til bøger om Stamceller og Antibiotika.

Rundes seneste bog er også en fagtegneserie, som denne gang stiller skarpt på ADHD. Dette virker også som et oplagt valg, for som der skrives på bagsiden af bogen: ”Cirka 5% af alle børn har ADHD. Det betyder at der findes børn med ADHD i næsten alle skoleklasser” (kapellets oversættelse). Derfor kan der være en del der savner netop en tegneserie, som denne henvendt til netop de børn, der enten selv lever med sygdommen eller med garanti har kammerater der gør.

Som skrevet et utal af gange før, så er tegneserieformatet et utroligt velvalgt informationsmedie. Selv om man sagtens kan forestille sig at ungerne kaster sig over en mere traditionel fagbog om emnet hvor de enkelte aspekter af ADHD bliver beskrevet i detaljer, så vil det næppe være en bog som folkeskoleelever ligefrem ville kæmpe om at få lov til at læse. Rundes ADHD-bog er til gengæld meget indbydende og søger du efter mere information efter du er færdig med selve tegneseriedelen, så er der inkluderet en ret omfattende bibliografi og en række anbefalinger til andre tekster bagerst i bogen.

Når det så er sagt, så virker det indledningsvis måske ikke som verdens allerbedste idé at lave en farvestrålende tegneserie om dette emne, når de som lever med diagnosen har behov for struktur, faste rutiner og at modtage få, klare informationer af gangen, for optimalt at kunne tage stilling til disse. Idet Kapellets anmelder ikke selv (så vidt vides – red.) har ADHD, er det selvfølgelig svært at vurdere hvorvidt en læser med ADHD vil kunne overskue de informationer som formidles.

Til gengæld er størstedelen af siderne i bogen inddelt i fire lige store billedrammer, hvilket gør at der opstår en genkendelig struktur. Desuden er mange af siderne forsynet med en overskrift så læseren nemt kan orientere sig i hvad det er for et emne der helt aktuelt præsenteres nedenfor.

Det skal heller ikke opfattes som om bogen udelukkende er tiltænkt læsere der selv har ADHD, men i lige så høj grad er en udgivelse til de, der blot gerne vil vide mere om emnet. Runde har ligefrem dedikeret bogens sidste ti sider til lidt ældre læsere. I den del af bogen er farvevalget en del mere nedtonet (primært blåtoner) og står som lidt af en kontrast til det man netop har læst.

Selve bogen er i vanlig stil primært meget informativ men samtidig hyggeligt underholdende. Den præsenterer en masse facts om ADHD, om hjernen og det hele er naturligvis krydret med både illustrerende og gakkede tegninger. Eksempelvis tager forfatteren (eller rettere en karikatur af forfatteren) sin hjerne ud og render rundt med den i hånden. En fin lille detalje er den pizzaskærer, som man kan ane være placeret i baggrunden. Vi kan blot gætte på at det den han har brugt til at løsne hovedskallen med.

Lige som i de to andre infotainmentbøger fra Rundes hånd, gør tegningerne at informationen bliver både nemmere at huske og sjovere at lære. Når man skaber en tegneserie om noget der potentielt både forekommer som en byrde eller en sygdom for en del af befolkningen, så handler det jo om at gøre det på en lødig, respektfuld måde og det lykkes i den grad. Lige som i Stamceller og Antibiotika virker ADHD ikke som rene bestillingsopgaver, men derimod con amore-projekter, der forener tegneserie med naturvidenskab på en meget indbydende måde.

Vil du derfor gerne have en hurtigt læst, informativ og morsom tegnet guide til ADHD, så støt Kapellets yndlingsnormand og køb ADHD – hva er det, og hva gjør du med det?. Vær dog opmærksom på, at bogen selvsagt er skrevet på norsk, men har du lige som anmelder blot et basalt kendskab til norsk, så vil du heller ikke have problemer med at forstå indholdet.