Kriseklar / Astrid Sejersen & Mette Faaborg Legarth Carlsen / 176 sider
Lindhart & Ringhof. ISBN 9788727183367
Anmeldt 22/10 2024, 08:02 af Torben Rølmer Bille

Prepperens grønspættebog

Prepperens grønspættebog

Det er snart Halloween, men én ting er at vi fejrer ting, der ser vildt uhyggelige ud og samtidig forsøger at skræmme livet ud af hinanden en enkelt dag om året, en anden ting er hvis du har lyst til at skræmme dig selv på en mere permanent basis. Hvis du har dette ønske og samtidig ønsker at være klar til at din verden pludselig bliver vendt på hovedet af en krisesituation, så vil Kapellet anbefale at du giver dig i kast med Kriseklar, en bog der er den bog som Prepperens håndbog skulle have været.

I modsætning til Prepperens håndbog er Kriseklar en langt mere saglig, informativ og konkret løsningsorienteret guideline til hvordan du forbereder dig både mentalt, fysisk og helt lavpraktisk, hvis Danmark skulle blive udsat for et såkaldt hybridangreb. Med andre ord, et angreb på vores teknologiske og fysiske infrastruktur. For hvad gør du hvis der pludselig ikke er mere strøm i stikkontakten, intet vand i vandhanen eller varme i dit hjem? Kapellets anmelder har en plan, for han har læst bogen, men hvad med dig?

Som du sikkert ved så sendte regeringen tidligere i år en række retningslinjer ud til alle borgere i landet med en række gode råd og vejledninger, der gerne skulle sikre at alle danskere kan klare sig i tre dage, hvis Danmark skulle befinde sig i en krisesituation, hvad enten dette var forårsaget af ekstremt vejr, fremmede magters indblanden eller et helt tredje scenarie. Hvad nu hvis situationen ikke er vendt om igen efter de tre dage er gået? Hvad hvis der stadig ikke kommer nogen fra myndighederne og tilbyder dig hjælp efter en uge? Hvad så? Det er blandt andet det bogen forsøger at italesætte.

Bogen er skrevet af Astrid Sejersen og Mette Faaborg Legarth Carlsen, men det er ikke kun deres egne ord. Parret har interviewet og bedt om gode råd fra fjorten eksperter på hver deres felt. Der er de praksisorienterede såsom jægersoldaten og den civile borger, der bor i Kyiv, begge to eksperter der har haft krig helt tæt inde på livet og har måtte tilpasse sig situationen. Dertil kommer en række eksperter som militæranalytikere, formanden for Danske Beredskaber og andre forskere, der på hver deres måde har konkret berøring med netop kriser og krisehåndtering.

Bogen kan sagtens læses fra cover til cover, selv om der indimellem forekommer gentagelser, som forfatterne også gør opmærksom på i deres introduktion. Den er inddelt i 13 kapitler, der hver især fokuserer på netop et konkret område. Der er kapitler der handler om Typer af kriser over Mad, Vand, Personlig sikkerhed osv. Det gør at det er en bog der er ganske nem at slå op og orientere sig i, som en slags reel Grønspættebog for de læsere, der gerne vil være så klar som mulig på potentielle katastrofer.

Som nævnt indledningsvis så er de mange forskellige scenarier som tegnes i bogen ganske skræmmende læsning, selv for en læser som undertegnede, der sjældent bruger megen energi på at bekymre sig over udefrakommende, globale trusler. Som en af bogens hovedargumenter er, så er det dog en klar fordel at man har brugt lidt tid på at forestille sig sådan en situation, hvis nu problemet pludselig skulle opstå, frem for at være helt uforberedt. Er det sidste tilfældet, så er der mange ting der tyder på, at folk har en klar tendens til at gå i panik, opføre sig irrationelt eller det der er værre. Så til trods for at tanken om at skulle være en selvforsynende Bear Grylls-agtig type gennem længere tid godt kan virke angstprovokerende på mange, så er det til gengæld bedre at vide lidt om disse ting på forhånd, frem for først at finde anbefalingerne frem når lyset er gået.

Foruden de mange gode og ret fornuftige råd der gives undervejs, så er der også til sidst i bogen en række øvelser og tjeklister du kan benytte dig af, så du eventuelt kan tage forskud på de potentielt kommende rædsler ved at afprøve de tips der bliver givet. Du kan også udfylde nogle af de praktiske informationer som optræder som noget af det første og allersidste i bogen, så disse ting er nedfældet fysisk og ikke skal findes på det internet som muligvis ikke er tilgængeligt.

Som der skrives direkte, så bliver forhåbentlig ingen af de scenarier der beskrives i bogen nogle du kommer til at opleve, men omvendt så er der også meget i både vores kultur (se blot Vinterbergs aktuelle tv-serie Familier som vores – red.) og i den daglige nyhedsformidling, der nemt kan gøre os skræmte. Rådet herfra er dog, at i stedet for at stikke hovedet mellem benene og tro at alt er godt, kan det måske ligefrem hjælpe dig mentalt at sætte dig lidt bedre ind i hvordan du og dine klarer sig bedst gennem en krise. Du er i al fald langt bedre stillet med denne bog i hånden, end hvis du havde trodset Kapellets anbefalinger og anskaffet dig Prepperens håndbog i stedet.

En slutnote til sølvpapirshattene: på side 144 i bogen nævnes ordet zombieapokalypse en enkelt gang. Det er dog næppe det bogen arbejder med som katastrofescenarie – blot skønt at se det nævnt.