Fejl er spændende
- Interview med Trio Mio
« TilbageDen danske-svenske Trio Mio er et af de stærkeste navne på den efterhånden spraglede scene for dansk folkemusik.Trioens kvindelige violinist, Kristine Heebøll, er sønderjyde. Hun er vokset op i fiskerlejet Årøsund ved Haderslev i en familie, hvor alle dyrkede traditionel musik og folkedans. Hun blev som lille slæbt med til alle mulige forskellige musikarrangementer og fik derfor traditionen ind fra kravlestadiet.
I 2002 blev hun som en del af det allerførste hold uddannet på folkemusiklinjen på Det Fynske Musikkonservatorium.Kristine Heebøll er blevet mor, men har alligevel klaret at være på turne sammen med de to andre medlemmer, Peter Rosendal (piano og flugabone) og Jens Ulvsand (bouzouki og guitar).- Det har været hektisk at starte igen, men jeg har faktisk været på farten, siden min datter var to måneder. Der er bestemt ikke så meget tid som tidligere, men det gode er at man nyder det så meget mere, når man endelig kan spille. Jeg er nok blevet bedre til at gå ind i musikken, siger Kristine Heebøll.
Uvurderlig uddannelse i Odense
Trio Mio spiller primært dansk og svensk folkemusik. Trioen blev dannet i 2004 og debuterede med albummet Trio Mio. I 2005 udkom den anden cd, Pigeon Folk Pieces, som vandt to Danish Music Awards i folk-afdelingen som ”Årets artist” og ”Årets komponist”.
I 2006 var Trio Mio sammen med syv andre orkestre med til at repræsentere dansk folkemusik internationalt i projektet Danish Roots. Trio Mio har spillet cirka 150 koncerter i Danmark, Sverige, Irland, England, Tyskland, Holland og i Italien. I 2007 indspillede gruppen sin tredje cd, Stories Around a Holy Goat, som vandt hele fire Danish Music Awards (Folk) i 2008.
Trio Mio har deltaget i flere store projekter og sessions med blandt andre Harald Haugaard med temaet Rasmus Storm, som var en spillemand fra 1700-tallets Fyn.
Hans melodier er fundet i en nodebog, som udgør en perlerække af fin musik. Vi har helliget ham flere koncerter med sæt, hvor vi fortolker hans råmelodier og også bevæger os ud i nykomposition i hans stil. Rasmus Storms musik er anderledes og fordrer et stort samarbejde med de andre musikere, siger Kristine Heebøll.
Når man ser alle de danske navne, der er skudt op inden for den traditionelle folk-musik de seneste 10-15 år, er det jo næsten til at blive helt forpustet af. Hvad har du fået med fra din uddannelse i Odense?
Jeg fik på folkemusiklinjen på konservatoriet en rigtigt god ballast i form af mødet med nogle dygtige lærere og inspirerende medstuderende. Hvis jeg skal fremhæve noget, skal det være tiden i sig selv. Den fede mulighed der er for at fordybe sig i stoffet i flere år i træk og virkelig gå i dybden. Og set i det lys er det fuldstændig uvurderligt, at der i Danmark er kommet en uddannelse med fokus på folkemusikken.
Nærliggende
I har ofte spillet koncerter i Tyskland. Hvordan kan det være, at Tyskland er så interessant for mange danske og nordiske folk-orkestre?
- Tyskland ligger jo lige rundt om hjørnet og har en fantastisk mangfoldighed af festivaler og folkklubber, så det er ret nærliggende at tage rejsen sydpå og udbygge netværket. Et tysk publikum er umiddelbart mere nysgerrigt end et dansk publikum, idet det ikke helt ved, hvad de skal forvente af musikken. Og det er meget positivt, for det giver en meget åben stemning.
Hvordan vil du selv beskrive Trio Mios særkende?
- Vort særkende er lyden. Det er kombinationen af tre instrumenter, som alle er gode både til at spille melodi og være baggrund. Og så har vi en gang for alle besluttet os for aldrig at spille fejl! Hver gang der sker noget i musikken, der ikke er planlagt jubler vi indvendigt, for det giver en ny mulighed i musikken og kan føre os i retninger, vi ikke har været før. Og så elsker vi at spille sammen og har en stor stor glæde ved det! Det kan man forhåbentlig ikke undgå at høre siger Kristine Heebøll.
Mødtes i Tønder
Trio Mios historie kan føres tilbage til Hagge's Musik Pub i Tønder.- Nikolaj Busk og jeg mødtes første gang i august 2002, da jeg spillede på Hagge's. Eller det vil sige: Jeg kan godt huske den der flok unge efterskole-elever med dreadlocks lige foran scenen, hvor Jesper Vinther og jeg spillede, og jeg huskede deres entusiasme og opbakning. Og Nikolaj Busk var altså en af dem. Men Nikolaj Busk skulle spille en eksamen på det rytmiske konservatorium et par måneder senere og syntes lige, han kunne bruge en violinist som mig, så han ringede og bad mig være med. Og det var overraskende og superfedt at spille med ham, husker Krestine Hebøll.Nikolaj Busk er i mellemtiden trådt ud af Trio Mio.
Et sus uden lige
- Sideløbende havde jeg været i Malmø et par gange og jamme med Jens Ulvsand - bare fordi det svingede sindssygt godt. Og da jeg senere på året skulle sammensætte holdet bag min soloplade, tænkte jeg, at de hver især skulle være med på en eller anden måde. Derfor var skridtet til at sætte os tre sammen ikke særlig langt, og det fungerede bare fra allerførste tone. Så det blev denne konstellation, som var den bærende på pladen, og vi optrådte første gang til pladereceptionen februar 2004. Og det var et sus uden lige at spille sammen, og vi besluttede os for at det absolut ikke var sidste gang, fortæller Kristine Heebøll om starten på Trio Mio.Trio Mio er på turné i det danske land i 2013.
Spilledatoerne kan ses på trioens Facebook-side, der løbende bliver opdateret.