Mest læste
[Filmanmeldelse]

1 - Filmanmeldelse
Homeland – sæson 1, 2 & 3
2 - Filmanmeldelse
Drengen i den stribede pyjamas
3 - Filmanmeldelse
Alting bliver godt igen
4 - Filmanmeldelse
Abraham Lincoln – Vampire Hunter
5 - Filmanmeldelse
Heksen
6 - Filmanmeldelse
Herskab og tjenestefolk: Den komplette samling
7 - Filmanmeldelse
Johan Falk – Gruppen for særlige indsatser
8 - Filmanmeldelse
Krokodillebanden 3 – Alle for en
9 - Filmanmeldelse
Armadillo
10 - Filmanmeldelse
Encounters

Den anden søster (115 min.) Købsfilm / Sandrew Metronome
Anmeldt 6/3 2009, 12:32 af Torben Rølmer Bille

Sex, løgn og snøreliv


Sex, løgn og snøreliv

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Sætter man sig for at lave et engelsk historisk drama, så er det svært at overgå de, der er produceret enten direkte af eller i samarbejde med BBC. Således er også tilfældet med den svulstige opsætning af Philippa Gregorys historiske drama The Other Boelyn Girl, der på trods af de mange amerikanske dollars i ryggen er blevet filmet næsten udelukkende i England og i tæt samarbejde med førnævnte tv-selskab.

Det var BBC, der stod bag serien The Tudors, som for nyligt har været vist på DR2, og fulgte man med her, er det ikke svært at se parallellerne til Den anden søster. For begge har det ærinde at vise en noget mere sprød og sexet version af tudorkongen Henrik den ottende og hans styre. Støvede historieprofessorer vil sige, at England i netop denne periode for alvor begyndte at antage den form, vi kender i dag; primært da kongen midlertidigt trodsede den romersk-katolske kirke, som han elskede for at gifte sig med en protestant, som han tydeligvis elskede højere.

Det gode ved engelsk historie er, at der er så mange dramatiske begivenheder at vælge mellem. Er man i tvivl, så behøver man blot at slå tilfældigt op i Shakespeares samlede. Men uanset udvalget er der vist ingen engelsk konge, der har været lige så berømt og berygtet som Henrik den 8. De fleste opfatter nok Henrik som en stor, svedende hustrumorder, men dette indtryk søger filmen at ændre på, for her er han fremstillet som en meget ung og handlekraftig hug af en konge.

For de, der er velbevandret i engelsk historie, er plottet næppe overraskende, men ligesom det var tilfældet med Marion Zimmer Bradleys genskrivning af Arthur-mytologien i The Mists of Avalon, er fiktionens centrale fokus flyttet væk fra kongen og over på de to kvinder, som kom til at spille en central rolle for hans tidlige regeringsperiode. Henrik har, da filmen starter, været gift i mange år med den spanske prinsesse Catharina, men da hun ikke har været leveringsdygtig og født ham en dreng, søger kongen nye møer, som kan give ham det, hun ikke kan.

I kulissen søger griske embedsmænd og den ærgerrige fader til Boelyn-søstrene at få afsat husets ældste, Anne, til kongen. Planen mislykkes i første omgang, da hun er indirekte skyld i, at kongen kommer ud for en jagtulykke. Hvad værre er, så falder kongen pladask for den yngre søster Mary, som plejer ham efter faldet hesten. Mary bliver meget mod sin vilje tvunget væk fra sin ægtefælde, indlemmet i hoffet og tvunget til at være kongens elskerinde, meget til dronningens fortørnelse. Der går dog ikke længe, før Mary alligevel forelsker sig i den stærke konge og bliver med barn. Mary undgår på et hængende hår en ufrivillig abort, og bliver derfor bundet til sin seng i resten af sin graviditet. Da søstrenes fader insisterer på, at det skal være en Boelyn-søster, som kongen gifter sig med, sørger han for, at Anne også kommer til hoffet. Efter nogle år i eksil i Frankrig har hun lært en masse tricks om forførelse, og der går derfor ikke længe, før hun kan vikle kongen om sin lillefinger – og der opstår et dødeligt jalousidrama mellem søstrene.

Selv om beskrivelsen herover måske fremstår som et arketypisk klassisk kærlighedstrekantsdrama, så er Den anden søster et labert kammerspil, der er så gribende, at selv de mest barkede, kyniske mandlige tilskuere (som på forhånd sikkert vil udråbe værket til rendyrket ”tøsefilm”) må være meget på vagt for ikke at blive revet med i handlingen. Scarlett Johansson er intet mindre end fremragende som Mary, og selv Natalie Portman, som i mange andre henseender spiller med samme energi som en papfigur, er overraskende god som Anne. Desuden er filmen fantastisk flot filmet, som jo nærmest er regelen i denne slags kostumedramaer. Scenografien og alle de mindste detaljer i påklædningen står utroligt flot, især på den Blu-Ray version, som er blevet stillet redaktionen til rådighed. Blu-Ray disken indeholder også en mængde interessant ekstramateriale, men umiddelbart ikke noget som den regulære DVD version mangler.

Men de stramme snøreliv, de flotte kostumer og det glimrende skuespil til trods er Den anden søster altså primært en film, der vælger dramaet frem for den historiske akkuratesse, som man har set det så mange gange før. Det må efterhånden være svært at undervise gymnasieelever i historie, når deres referencerammer gang på gang består af film, der tager sig en hel del friheder i forhold til de faktuelle begivenheder. Er man dog hævet over denne detalje, så er Den anden søster et meget seværdigt historisk drama, der heldigvis er dramatisk nok til at holde tilskueren, uanset køn, underholdt og grebet i de små to timer, den varer.


Forrige anmeldelse
« Hjemstavnsfilm «
Næste anmeldelse
» Otis »


Filmanmeldelser