Mest læste
[Filmanmeldelse]

1 - Filmanmeldelse
Homeland – sæson 1, 2 & 3
2 - Filmanmeldelse
Drengen i den stribede pyjamas
3 - Filmanmeldelse
Alting bliver godt igen
4 - Filmanmeldelse
Abraham Lincoln – Vampire Hunter
5 - Filmanmeldelse
Heksen
6 - Filmanmeldelse
Herskab og tjenestefolk: Den komplette samling
7 - Filmanmeldelse
Johan Falk – Gruppen for særlige indsatser
8 - Filmanmeldelse
Krokodillebanden 3 – Alle for en
9 - Filmanmeldelse
Armadillo
10 - Filmanmeldelse
Encounters

The King’s Man (131 min.) Købefilm / streaming / 20th Century Pictures / Disney
Anmeldt 17/3 2022, 18:39 af Torben Rølmer Bille

Seriøs prequel


Seriøs prequel

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Her på Kapellet har vi tidligere omtalt Matthew Vaughns agentfilm The Kingsman: The Secret Service og Kingsman: Golden Circle. Den første film var den i serien, som er ret tæt på Mark Millars ret så fremragende tegneserie, men begge film var veloplagte, ironiske opgør med den ultrabritiske agenttype eksemplificeret ved Agent 007 – James Bond. Hovedpersonen i disse film – gadedrengen Eggsy – er nemlig alt andet end en raffineret gentleman, uanset hvor pænt tøj han ellers ifører sig.

Den prequel til disse film, som dukkede op i januar 2022 i biograferne, er nu udkommet på Blu-Ray, DVD og til streaming og selv om den umiddelbart da har en masse lighedspunkter med de andre film i serien, så er det også en film, der har valgt at slå en langt mere alvorlig tone an. Om denne alvor så fungerer, det vil besvaret mod slutningen af denne anmeldelse.

I The King’s Man får tilskueren indsigt i hvordan den efterretningstjeneste der hyrer Eggsy opstod. Den kan bedst beskrives, ved at du forestiller dig et periodedrama á la Gosford Park tilsat agentaction, spionintriger og forskellige velkendte figurer fra verdenshistorien.

Der er to egentlige hovedpersoner i filmen, nærmere bestemt far og søn, Orlando (Fiennes) og Conrad (Dickinson). Ulig Eggsy kommer de begge fra samfundets absolutte top. Helt i starten af fortællingen, er drengen vidne til at hans mor bliver dræbt af en vildfaren kugle under Boer-krigen i Sydafrika. Faderen bliver nødt til at love sin kone på dødslejet, at deres søn aldrig skal slås eller opleve krig senere i sit liv. Hvis dette løfte skulle overholdes ville The King’s Man næppe udvikle sig til den actionfilm den ender med at være. Kapellet tør derfor godt løfte sløret for, at faderens løfte brydes undervejs.

Rent tidsmæssigt befinder hovedparten af filmen sig tidsmæssigt på det sted i verdenshistorien, hvor Gavrillo Princip har fået til opgave at likvidere ærkehertug Franz Ferdinand. Da hertugen var tæt på Orlando så hinanden giver farmand sig til at undersøge dette snigmord nærmere og kommer således på sporet af en hemmelig organisation kaldet ’Flokken.’ Denne flok har har sat sig for at udspille de daværende supermagter mod hinanden, så gennem rænkespil, intriger og pres på udvalgte spillere, skabes der splid nationerne imellem. Denne flok ledes af en mystisk bagmand, der kun kendes som ’Hyrden’, men hvad formålet er med at destabilisere verden og hvem der gemmer sig bag dette alias, skal man selvsagt selv se filmen for at få svarene på.

Blandt de skumle personager som tilhører denne niddingeorganisation er selveste Rasputin (spillet med ret stor indlevelse af Rhys Ifans), mystiker og influencer ved den russiske zars hof. Da verdenskrigen udbryder vil Conrad selvsagt deltage, opfyldt af både patriotisme og mandsmod. Det går jo ikke, for så trodser han jo moderens sidste ønske. Conrad insisterer dog og får tjeneste ved fronten, selv om faderen stadig forsøger at holde sønnen væk fra krigen.

Som nok kan fornemmes tager denne film sit udgangspunkt i langt mere virkelighedsnære scenarier end de kulørte, overdrevne scenarier man oplever i de andre film i serien. Selv om The King’s Man ikke ligefrem er en dokumentarfilm, så trækker den også på reelle storpolitiske forviklinger i tiden og der er heller ikke plads til så meget tant, fjas og plat humor i denne omgang, og derfor kan filmen godt virke en hel del anderledes for de, der lige som undertegnede måske havde forventet at få mere af det samme.

Til trods for at actionsekvenserne er ganske spektakulære (især nærkampen med Raputin ender med at være en personlig favorit) så er The King’s Man en noget rodet affære, der godt nok formår at samle trådene til sidst, men som også kan anklages for at være lidt forvrøvlet til tider. Det er bestemt ikke fordi man keder sig, for det er da interessant at se hvordan organisationen startede og følge de ’fiktive’ storpolitiske konflikter, men når det så er sagt så er den også isoleret set den svageste af de tre Kingsmanfilm. Så har du ikke set nogle af dem før, anbefaler Kapellet at du selvsagt starter med den her.


Forrige anmeldelse
« Hvidstengrupen II - De efterlad... «
Næste anmeldelse
» Encanto »


Filmanmeldelser