Gotham sæson 5 (506 min.) Købefilm / 20th Century Fox
Anmeldt 17/12 2019, 07:57 af Teddy Tofte

Gotham lukker endelig ned!

Gotham lukker endelig ned!

Gotham City – Batmans hjemby – blev introduceret i DC Comics i december 1940. Det har været Batmans by lige siden, og i 2014 blev denne metropol endnu en gang omgangspunktet for en ny tv-serie, som ganske enkelt blev døbt for Gotham. I januar 2019 debuterede den femte og sidste sæson i et forsøg på at afslutte et makværk af kaos og drama, som de foregående sæsoner havde lagt ud til publikum. Der er kun tolv afsnit i denne sæson, i modsætning til toogtyve i de andre sæsoner, så manuskriptforfatterne har måttet være hurtige og kontante med deres afspejlinger og afslutninger af historierne og karaktererne.

Seriens præmis startede ud som en slags Law & Order-udgave i Batmans univers, men det udviklede sig efterhånden til, at alle de figurer vi kender fra tegneserierne og filmene, fik deres egen oprindelseshistorie i serien. Hvad der skulle have været politikommissær Gordons forhistorie, sammen med byens politidepartement og Gordons kollegaer, blev til en overdrevet fortælling om superskurke i en by, der selv var syg helt ind i dens fundament. Gordon (Ben McKenzie) er en politibetjent, som ofte får hjælp af en ung forældreløs milliardærsøn, Bruce Wayne (David Mazouz), før Wayne bliver til den kappeklædte hævner. Serien introducerer også skurke som Pingvinen (Robin Lord Taylor) og Gækkeren (Cory Michael Smith).

I starten af sæson 5 er Gotham City i kaos (men hvornår er Gotham ikke det?). Broerne er blevet bombet i smadder, der er ingen hjælp at hente fra fastlandet, og byen bliver kontrolleret af de kriminelle, som hver især har deres egne områder. Pingvinen arbejder med Gækkeren, og andre allierede arbejder for at bevare freden, mens Gordon opretter et sted for de sårede. Gennem hele sæsonen ser vi, at karaktererne danner hold, kun for at stikke hinanden i ryggen, alt imens militæret nærmer sig Gotham City for at oprette en form for kontrol. Når den historie så er afsluttet, springer vi ti år ud i fremtiden til et Gotham City, vi kender fra tegneserierne, hvor Gordon er blevet politikommissær og Batman er ankommet til byen.

På grund af de færre afsnit i denne sæson er der mere fart på historierne og det virker ikke, som om serien spilder tiden med unødige sidehistorier og karakterer, der er lige til skraldespanden. Eftersom det sidste afsnit foregår ti år ude i fremtiden, betyder det, at skaberne bag serien i princippet kun havde elleve afsnit til at færdiggøre ”Gotham” på en tilfredsstillende måde. Det føles en anelse forhastet, men denne anmelder må indrømme, at oplevelsen af hele sæson 5 var langt mere underholdende end blot nogle af de tidligere afsnit, hvor tres minutter virkede som tres dage i et torturkammer.

Selvom serien har begejstret visse tegneseriefans, er der andre (som undertegnede), som har haft svært ved at blive fanget af serien. I stedet har langt mere af tiden gået med at rulle med øjnene, kaste armene opgivende i vejret og grine højlydt af nogle af de mere bizarre scener. Når det så er sagt, så er det nemt at se tilbage på serien og nikke anerkendende til det faktum, at det er godt, at Gotham slutter nu, inden den skulle have en sprøjte og blive aflivet.