Deadpool (lige præcis så lang som den bør være min.) Købefilm / 20th Century Fox / Marvel
Anmeldt 5/7 2016, 12:10 af Torben Rølmer Bille

Superhelt version 2.0

Superhelt version 2.0

Som mange fans af superheltefilm allerede ved, så var Deadpool (måske til andres overraskelse) den bedst sælgende film med en ”R”-rating nogensinde (det vil sige at det man skulle være over 17 for at se filmen i USA).

Det var en film, der både bød på en sorthumoristisk tilgang til genren og samtidig kastede den seeren ud i ekstreme, udpenslede voldsscener. Nuvel, publikum har tidligere haft mulighed for at opleve ultravold og superhelte for et mere modent publikum i f.eks. Kick Ass, Spawn eller Watchmen, men idet Deadpool-figuren er en del af Marvel-universet, så har den film en lang større indflydelse på producerne i Hollywood, der i skrivende stund kan se potentiale i at skrue op for sex og vold i denne type film.

Således er der ikke kun blevet planlagt en fortsættelse Deadpool 2, der forventes at komme i biograferne i 2017. Dette er helt fantastiske nyheder, når nu Ryan Reynolds og hans entusiastiske stab bag filmen har måttet kæmpe i næsten et årti for at få den realiseret og endda blev nødt til at skyde filmen på et noget skrabet budget, hvis altså man sammenligner med de andre, lignende film. Deadpools succes har også fået indflydelse på en hel del andre kommende Marvelfilm som selv før deres planlagte premieredato har sat deres aldersgrænser op. For eksempel kommer Wolverine til at gå i Deadpools fodspor i hans kommende film, og mon så ikke vi ser adamantiumkløer flænse og få folk til at styrtbløde mere end nogensinde før? Tydeligvis vil publikum have mere blod, bryster og perfide oneliners. Takket være Deadpools enorme succes, så får vi så nøjagtigt dette!

Tak, Deadpool.

Mens man spændt venter på at superheltefilmene skruer op for vold og sex, kan man i skrivende stund nyde gensynet med Deadpool. Hans debutfilm er nemlig kommet på en lang række formater og man kan lige så godt få det ud af verden: mødet med den voldspsykotiske, spandexklædte standup-helt er virkelig dejligt. Selv om man måske stadig har flere scener og replikskifter fra filmen i nogenlunde frisk erindring fra biografen, er det både sjov og totalt underholdende at invitere ham på endnu en tur i ens hjemmebiograf.

Bare filmens imponerende åbningsscene slår tonen perfekt an. I ultraslow ser vi et veritabelt fastfrosset action-øjeblik. Imens kameraet suser rundt for at vise alle de voldsomme detaljer, knuste glassplinter og uddelte olferter til tonerne af ”Angel in the Morning”, så er det svært ikke allerede her at grine højt over, at filmens tekster fortæller os at filmen f.eks. er produceret af ”røvhatte”. Det er også derfor Kapellet har ladet sig inspirere af denne sekvens til indholdet af faktaboksen øverst til højre.

Deadpool starter jo egentlig som en simpel historie om en stakkels småkriminel, der får en dødsdom af sin læge, men efter han indvilliger i et tophemmeligt forskningsprojekt så helbredes han, forvandles til en klam freak og gør at han stort set bliver udødelig. En evne som han bruger flittigt og naturligvis laver sjov med.

Det er ikke fordi grundhandlingen er meget anderledes end rigtigt mange andre superheltefilm på markedet, for kender man formlen vil man vide hvad der sker med filmens britiske skurk lige før rulleteksterne begynder. Deadpool er dog lige så meget en film, der bevidst gør op med alle klicheerne eller om ikke andet, så italesætter dem overfor sin seer. Som nævnt i biografanmeldelsen, så taler Deadpool nemlig hele tiden til seeren og kommenterer ofte på det som sker. Dette er også en effekt, der er løftet direkte fra tegneserieforlægget, hvor figuren også konstant taler til læseren.

Deadpool-filmen er - i al fald på den BluRay-udgave kapellet har modtaget - fyldt til randen med ekstramateriale, der er rigtigt sjovt at dykke ned i. Der er et kommentarspor med Ryan Reynolds og filmens forfattere. Her kunne man måske godt have ønsket, at Reynolds var forblevet i rollen som Deadpool, men til gengæld er det for en gang skyld et virkeligt veloplagt og reelt sjovt kommentarspor man er vidne til. Desuden kan man finde alle de teasers og småfilm, som blev lavet til internettet før filmens biografpremiere og som blandt andet var med til at sikre at filmen fik så massiv bevågenhed allerede før den fik sin premiere.

Deadpool er mindst lige så morsom anden gang som første, og for de der endnu ikke har set den, så har i noget til gode! Plathederne er mindst lige så platte anden gang, Reynolds mange replikker der gør grin med hans egen karriere er fantastiske og actionscenerne er budgettet til trods rigtigt effektive eksekveret. Kan man ikke lide Deadpool er man enten død, ultrareligiøs, har fået fjernet sin humoristiske sans kirurgisk eller måske er man bare en klam kæmpenar, der fortjener at få besøg af den rødklædte hævner mens man sover.

Deadpool er det bedste bud på den mest underholdende film anno 2016 og der skal virkelig ske noget radikalt, før at der dukker en anden film op, der potentielt kan true dens status.