X-Files (4 timer 24 min.) Købefilm / 20th Century Fox
Anmeldt 20/5 2016, 18:07 af Torben Rølmer Bille

Selvbevidste, nye X-Files

Selvbevidste, nye X-Files

Der er ingen tvivl om at Chris Carters tv-serie X-Files, der startede i 1993, er et fænomen. Ikke alene var hybriden mellem episodiske afsnit fyldt med science-fiction, gyser og krimielementer ganske ny, men serien var også den første, der både bød på små, afsluttede fortællinger i hvert afsnit, men som samtidig bød på en sammenhængende historie der blev fortalt i baggrunden i løbet af flere afsnit. Et fænomen der senerehen skulle blive kendt som ”story-arcs”. Et koncept som sidenhen er blevet inkorporeret i en lang række tv-serier.

Af samme grund, har det været mange gamle, trofaste seere, der var meget spændt da seriens skaber sammen med de to ubestridte hovedpersoner fortalte verden, at der ville komme nye afsnit i 2015. De seks nye afsnit er her i foråret 2016 udkommet på DVD, til de der ikke havde mulighed for at se episoderne i TV. Er det mon lykkedes at holde både stilen fra den oprindelige serie intakt, samtidig med at forny serien i sådan en grad, at den ikke føltes håbløst gammeldags her næsten fjorten år (otte år hvis den sidste spillefilm tæller med) siden vi sidst har så Mulder og Scully på tv?.

Indledningsvist er det bare skønt, at opleve David Duchovny og Gillian Anderson spille sammen igen, for de to roller, der kickstartede begge skuespilleres karriere virker, som nogle de har uendeligt let ved at falde tilbage i. Det er i grunden heller ikke underligt, når man tænker på hvor mange timer, uger, måneder og år de har brugt på at spille dem. Det store spørgsmål er så om de seks nye afsnit af X-Files eller Strengt fortroligt som de hed på dansk, holder. Svaret er lige som konspirationerne langt fra enkelt.

Det første afsnit starter rigtigt stærkt ud. I den første episode bliver Mulder nødt til at revurdere stort set hele grundlaget for hans interesse i UFO’er og den gennemgribende sammensværgelse som originalserien præsenterede. Selv om de bagvedliggende sammenhænge efter to spillefilm og 9 sæsoner stadig er fyldt med ubesvarede spørgsmål, havde både Mulder og seeren en ganske god idé om hvordan regeringens og selskabers hemmelighedskræmmere, forsøgte at dække over hvad der virkelig skete i Roswell. Det er da også her i Arizonas ørken at den nye serie starter, men som nævnt viser det sig måske at Mulders verden slet ikke holder stik.

Det næste bemærkelsesværdige afsnit er det letfordøjelige tredje afsnit med titlen Mulder and Scully Meet the Were-monster, der i sin meget humoristiske tone, minder langt mere om de Halloween-afsnit som de ”rigtige” sæsoner tidligere bød på. Det virker også som om at de nye afsnit bevidst er lavet mere morsomme. Scully er i al fald i højere grad end før kommet banen, i forhold til at komme med friske kommentarer og ironiske bemærkninger, noget der jo var nærmest uhørt i serien start hvor hun konsekvent skulle agere den alvorlige del af makkerparret.

I de sidste par afsnit er det som om serien falder mere og mere fra hinanden, ikke mindst idet skaberen Chris Carter introducerer et par unge kloner af vore helte – agent Miller og de rødhårede agent Einstein. Det er ganske morsomt, men det bliver også alt for langt ude, selv om det er noget man ellers ikke ville tro var muligt konceptet taget i betragtning. Det sidste afsnit i denne omgang, tager tråden op fra det første afsnit og uden at afsløre for meget, så får seeren ikke nogen endelig slutning, når rulleteksterne på det sidste afsnit ruller over skærmen.

Rent teknisk er serien virkeligt godt lavet og selv om der er nogle svage episoder blandt de seks, er det alligevel ganske overraskende hvor godt Mulder og Scully klarer sig i den nye tv-virkelighed. Selv om det måske skorter med reel uhygge (med undtagelse af det tredje afsnit Home Again, der byder på et virkeligt væmmeligt monster), så er det ganske underholdende at opleve, at seriens hovedpersoner både bevidst og i overført betydning kommenterer deres egen situation.

I et af afsnittene, lyder eksempelvis følgende meningsudveksling mellem vore to helte idet de er på vej ned i en mørk kælder; ”Mulder, back in the day, I used to do stairs and in three-inch heels” siger Scully. Mulder svarer straks, ”Back in the day, Scully? Back in the day is now.” En direkte kommentar til både seerens forventninger, til de gamle afsnit og endelig til det faktum, at Scully stadig har høje hæle på, idet de to bevæger sig ned af den mørke trappe.

Når det sjette og foreløbigt sidste afsnit ender så uforløst som det gør, kan det være fordi der er lagt op til mere X-Files i 2017, men i skrivende stund er der endnu ikke noget, som er blevet bekræftet fra officiel side. Selv om disse seks nye afsnit kun er en lille, rar snack, sammenlignet med de 15+ afsnit, som de originale sæsoner hver især bød på, så er det svært som gammel fan, ikke at lade sig rive med. Der er bare noget som føles helt rigtigt, når man er i selskab med to gamle tv-venner som disse. Uanset at der også er en række elementer, som sagtens kunne være blevet udnyttet langt mere effektivt, så er gensynet bestemt mere glædeligt end ærgerligt. Om ikke andet får man lyst til straks at bestille den nyrestaurerede Blu-Ray udgave af serien, som har fået virkelig megen ros fra fans verden over.

Som et postscriptum bør det nævnes, at det DVD-sæt som er kommet på gaden nu, er fuldstændigt rippet for ekstramateriale. Er man derfor stor fan af serien og ønsker man også både gag-reels, kommentarspor og mini-dokumentarer, der bringer seeren bag kameraet på de nye afsnit, så bør man vente til midt i juli måned 2016, hvor en 3-disk udgave bliver sendt på gaden. Denne gang både på DVD og Blu-Ray.