Seventh Son (102 min.) Købsfilm / Universal Sony Pictures Nordic
Anmeldt 22/9 2015, 22:05 af Torben Rølmer Bille
The Dude er The Spook!
The Dude er The Spook!
« TilbageVe den fan af eventyr, fantasy og ungdomslitteratur, der har forpasset chancen for at læse Joseph Delaneys forrygende bøger om Heksemesterens lærling (eller The Wardstone Chronicles som serien hedder på originalsproget). I disse bøger blandes de bedste og mest grusomme aspekter, som man husker fra Brødrene Grimms eventyr, sømløst sammen med fantasyelementer. På denne måde skabes der en både rå, genuint uhyggelig og medrivende fortælling om knægten Tom Ward, der mod sin vilje kommer i Mester Gregorys varetægt. Bogserien henvender sig nok mest til teenagere, men den kan sagtens læses af eventyrlystne voksne.
Man kunne nemt frygte, at når først Delaneys forlæg blev hevet gennem Hollywoods glittermaskine, så ville enhver form for grusomhed, skæve figurer eller dialog blive så udvandet, at slutresultatet ville være nærmest uigenkendeligt i forhold til romanforlægget. Det er nemlig sket så mange gange før. Heldigvis er dette ikke tilfældet med denne film, for selv om der er enkelte dele af historien ,som er blevet gjort lettere fordøjelige, så emmer filmen stadig af eventyr, fortællelyst og ikke mindst en grundtone, der er væsentlig mørkere, end man havde turdet håbe på.
Savner man efter filmen er slut, flere skumle scener, så kan man med fordel se mange af de alternative scener, som BluRaydiskens ekstramateriale tilbyder. Det er, som altid på Universals udgivelser, ganske omfattende. Det er dog en skam, at der ikke er blevet gjort plads til et kommentarspor fra instruktøren, muligvis fordi han er en halvgammel russer (det var Bodrov, der lavede den spændende Mongol – om Djengis Khan – i 2007), men det kunne nu være interessant at høre, hvorfor det var, at disse scener ikke fandt vejen til den færdige film.
Fabelagtigt er det også at opleve Lebowski-stjernerne Jeff Bridges og Julianne Moore spille sammen igen, som henholdsvis Heksejægeren Gregory og hans ærkefjende - overheksen moder Malkin. Bridges er nærmest uigenkendelig, men perfekt castet som Spook’en. Hans figur drives frem af sine personlige årsager, som selvsagt ikke skal afsløres her, men som har gjort, at han har viet sit liv til at kæmpe mod ondskaben. Denne manifesterer sig primært i form af vederstyggelige hekse, men ret beset kæmper Gregory og lærlingen mod ondskaben, uanset hvilken form den manifesterer sig i.
Selv om filmen har fået en aldersgrænse på 11, så holder den sig ikke tilbage, og derfor vil det nok være en god idé som forælder, at man enten ser filmen igennem først eller i al fald ser den sammen med ungerne, især hvis de er let skræmte, idet både uhyrerne og de ting, der foregår i filmen kan virke ganske voldsomme.
Filmens billeder er virkelig labre og dens CGI-effekter er helt i top. Det overbevises man flere gange om i løbet af filmen, hvor det virker som om filmmagerne har forsøgt at omsætte de stemningsfyldte s/h-illustrationer fra bøgerne til levende billeder. Jeff Bridges iklædt sort kutte og stav siddende i regnvejr på en hestevogn er altså topklasse.
Filmen starter med en scene, hvor vi ser Gregory hamre den sidste jernnagle i det bur, som holder Malkin fanget. Da han forlader bjergtinden, skiftes der til et time-lapse skud, der viser årets gang, mens kameraet samtidig bevæger sig rundt om fængslet. Fascinerende og smukt lavet. Et skud, der beviser, at der er nogle der har ofret tid på at få filmen til at se godt ud.
Titlen Seventh son er en henvisning til filmens egentlige hovedperson Tom, der er den syvende søn, af en far, der ligeledes var den syvende søn. Ifølge folketroen besidder disse drengebørn særlige evner, og det er præcis disse evner, der gør Tom velegnet til at være elev hos mester Gregory. Som filmens første kvarter viser seeren, så er lærlingegerningen hos en Spook, noget der med stor sandsynlighed koster en livet på sigt. Det skal også vise sig, idet filmen folder sin fortælling ud, at grænserne mellem godt og ondt måske ikke er så binære som Gregory ellers forsøger at træne sin lærling til at tro.
De der kender Delaneys bøger, vil selvsagt kunne finde en hel række forskelle mellem forlægget og filmen, men holder man af universet vil man sikkert også være begejstret for at se en så fabelagtig figur som selveste The Spook blive levendegjort af Jeff ”the Dude” Bridges. Heldigvis virker det som om manuskriptforfatteren har ladet flere af Delaneys glimrende dialogstykker bliver overført til manuskriptet ganske direkte. Under alle omstændigheder er dialogen lige både så skarp, dyster og morsom, som dragerne og omgivelserne er flot iscenesat.
Selvfølgelig byder filmen på romance, for den introducerer, lige som i The Spooks Apprentice også Alice, den ugen heks, som Tom falder pladask for. Hun er med til at ændre Toms syn på heksene uden at det bliver så klamt og klægt, som man havde kunnet frygtet.
Det er lidt synd at Seventh son er druknet lidt i mængden af teen-sci-fi, Hobitter og andre fantasyfortællinger rettet mod større børn og teenagere, for det er i denne anmelders optik en af de bedste bud på en dark fantasy film på markedet. Det er en film, der har fået mange tæv af anmelderne, men dette finder nærværende skribent fuldstændigt forfejlet. Det er da en film, der har en del fejl, men langt fra nok til at det bliver forstyrrende. Det er en film, der godt nok opruller sin historie på en måde, man har set i flere variationer tidligere, men som gør det på en frisk og yderst veloplagt vis.
Støt derfor Universal ved at købe filmen, for på den måde at sørge for, at dette ikke blive en enlig svale, men blot bliver begyndelsen til en længere serie om Tom og hans læremester. For som dem, der har læst romanerne vil vide, så er dette bare begyndelsen til noget, der på sigt er langt mere episk.