Terminator Genisys (126 min.) Biografversion / Nordisk Film / Paramount
Anmeldt 25/6 2015, 09:04 af Torben Rølmer Bille

Bedstefar Terminator

Bedstefar Terminator

Glem den fesne 3’er! Glem den computerskabte Arnold-klon fra Terminator: Salvation.Der er kommet en ny Terminator-film, der - sagt uden at blinke (for det gør Terminator’er jo heller ikke) - er den bedste i franchisen, siden James Cameron selv sad i instruktørstolen. Når det så er sagt, er Terminator Genisys en film der forudsætter, at man kender figurerne og fortællingerne fra de andre film i serien. For skal den fungere optimalt, så kræver det, at seeren har både figurerne og ikke mindst de mange tidsrejeparadokser, som de andre film skaber, i nogenlunde frisk erindring.

Terminator Genisys er faktisk alt det, som Terminator: Rise of the machines ikke var: en regulær fortsættelse til de to oprindelige, klassiske film. Dette underbygges tillige af, at seriens skaber James Cameron ifølge bl.a. den engelske avis The Guardian har påstået det samme. Dette fornemmer man hurtigt efter filmens anslag, hvor vi endnu engang møder rebellederen John Connor og Kyle Reese - manden som John vælger at sende tilbage til 1984 for at standse Skynets oprindelige morderiske T-800 (det er den robot, der har en slående lighed med Arnold) fra at myrde Sarah Connor.

Terminator Genisys åbner - meget lig T2 - med at vise jordens undergang, men for første gang i serien leveres dommedag i imponerende 3D. Selv om faste læsere vil vide, at undertegnede er ganske pjattet med at iføre sig plastbriller, så er det altså ret blæret at se gigantiske atomeksplosioner, der slynger biler, mennesker og murbrokker ud mod seeren. I næste øjeblik bliver seeren ført til fremtiden, hvor modstandsbevægelsens laservåben bliver affyret mod robotterne, der beskytter Skynets hemmeligste våben. Laserskud, der naturligvis besvares, idet maskinerne skyder tilbage mod modstandsbevægelsen. Det er lige før, man instinktivt dukker sig.

Det lykkes Skynet, umiddelbart før menneskene får lukket ned for deres centrale server, at sende en af deres menneskelignende dræbermaskiner tilbage i tiden. Derfor bliver John Connor (som altid) nødt til at sende hans bedste soldat (og dermed også sin egen far) tilbage til firserne for at standse robotten.

Her starter løjerne så for alvor, for ikke alene er der ikke kun den ”unge” Schwarzenegger-robot, som vi husker fra den første film. Der forefindes en ældre version af samme (som man husker fra T2), men overraskende nok dukker en T-1000 også op (der i denne film spilles af den koreanske superstjerne Byung Hun-Lee). Begge terminators vil naturligvis gøre alt for at stoppe menneskernes forehavende og udslette den T-800 som hjælper dem.

Starten af Terminator Genisys er en slags intertekstuel slikbutik for alle de, der holder af de to første film, for indenfor den første halve times tid gengives en række ikoniske scener fra den oprindelige Terminator med de væsentlige twist, at de ender ganske anderledes end dem, man husker fra originalerne. Ligesom at det er fedt at opleve den flydende metalmand pludselig dukke op i denne periode.

Sarah Conor er heller ikke udelukkende den bly viol, som man husker fra den første film, for i den nye film møder Sarah allerede som lille pige en menneskevenlig version af T-800. Den har trænet hende, oplyst hende om fremtiden og gjort hende 110% kampklar. Filmen leger altså bevidst med sine egne tidparadokser og præsenterer os for flere alternative tidslinjer. For at gøre det hele endnu mere besværligt, så synes Kyle også at besidde minder, der umuligt kan være hans egne, for de foregår tilsyneladende i en tidsperiode, som han umuligt selv har kunnet opleve.

Forvirret? Det er Kyle også, men bare rolig, den godmodige T-800 giver os seere en underholdende, men lettere forvrøvlet, science-fiction-forklaring på sagernes rette sammenhæng, umiddelbart før han sender Sarah og Kyle frem til 2017. De skal derhen for at forsøge at standse Skynet, før dette bliver dannet. I denne film præsenteres Skynet som en slags mellemting mellem Microsoft, Apple og forsvaret, et styresystem der principielt vil kunne styre al elektronik i vor hverdag. De to hovedpersoner forfølges dog tæt af en ny, hybridrobot, der forekommer både farligere og mere stålsat på at dræbe vore hovedpersoner, end T-1000 gjorde det i sin tid.

Filmen udnytter fint Arnolds ikoniske figur og kommer endda med en ganske fornuftig forklaring på, hvordan det kan være, at T-800 synligt ældes undervejs. Desuden byder den forventeligt på en række hæsblæsende, imponerende og virkeligt flotte actionscener, der river fortællingen frem mod klimaks. En fortælling, som virkelig respekterer de to første, og af samme grund føles langt mere rigtig end de fortsættelser, som nærværende anmeldelse anmodede Dem, kære læser, om at glemme i starten.

Hvis man endelig skal tage de meget kritiske briller på, så er der et par scener undervejs, hvor man måske undres lidt over, at den nye, forbedrede dræbermaskine ikke træder i karakter lidt tidligere. Et eksempel kan være, uden at afsløre for meget, i scenen, hvor Kyle og Sarah er på hospitalet. Men den slags uregelmæssigheder kan man sagtens acceptere, når nu alt andet er så tro mod Camerons originale forlæg.

Er man derfor fan af Terminator-serien, og havde man egentlig besluttet sig for ikke at orke at løse billet til Terminator Genisys, så er rådet herfra: giv den en chance! Den er faktisk både sjov, spændende og i tråd med de bedste film i serien. Har man til gengæld aldrig set en Terminator-film før (eller er man lettere glemsom), så anbefales det varmt at man (gen-)ser The Terminator og Terminator 2, før man dribler i biografen, for ellers vil der med garanti være en masse pointer og handlingstråde, som man ikke forstår.