Æsketroldene (96 min.) Købsfilm / Universal Sony Pictures Nordic
Anmeldt 1/4 2015, 13:23 af Torben Rølmer Bille

Glædeligt gensyn

Glædeligt gensyn

Gode film kan ikke ses nok gange, og dette gælder i særdeleshed for animationsfilmen Æsketroldende, der næst efter Lego-filmen var den mest vellykkede animationsfilm i 2014, uanset hvad Oscar™komiteen ellers måtte mene. Filmen var faktisk nomineret i kategorien ”bedste animerede spillefilm”, men tabte til Big Hero 6.

Fordelen ved at gense netop animationsfilm er, at man ved andet gennemsyn har tid og mulighed for at studere nogle af de detaljer, som man ikke nåede at opfange, da man sad i biografen, og hvad er endnu bedre så giver DVD og BluRayformatet også den animationsinteresserede seer mulighed for at fryse billedet, gå et par frames frem og tilbage for i ro og mag at blive forbløffet over animatorenes imponerende arbejde. For selv om det muligvis udelukkende er hardcore-animationsfans, der på denne måde nærstuderer den tekniske side af sagen, er Æsketroldene en virkelig imponerende stop-motion film.

Der er vist ikke så megen grund til at gå i detaljer med filmens handling, for den blev beskrevet i forbindelse med biografanmeldelsen, selv om den bizarre verden, som udfolder sig for tilskueren er mindst lige så underholdende anden gang og tredje gang, man ser den. Dette gælder både skildringen af de osteforblændede magthavere i Ostebroby, filmens elegante måde at få skildret æsketroldene på - først som monstre, men siden som godmodige væsener – eller for den sags skyld, hvordan fortællingen om vores hovedpersons udvikling udfolder sig. Faktisk er det ganske imponerende, hvor mange forskellige sidefortællinger, der er blevet plads til på den halvanden time, som filmen varer.

Mere imponerende endnu er måden, filmen er lavet på, og har man som før omtalt, lyst til at dykke ned i tilblivelsesprocessen, er der masser af ekstramateriale, der giver seeren mulighed for dette. Det er eksempelvis muligt at se nogle af de første storyboard-sekvenser sat sammen til en form for animeret film, man kan komme bag om kameraet og se, hvordan dukkerne og scenerierne er skabt, kommentarspor fra filmens instruktører og meget mere. Det er muligvis ikke den animationsudgivelse, der har det mest imponerende eller omfattende ekstramateriale, men der er nok til at tilfredsstille de, der gerne vil vide mere om filmens tilblivelse.

Universal har desuden været så venlige (hvilket i øvrigt nærmest er blevet standard fra selskabet) at udsende Blu Rayudgaven i 3D. Det vil sige, at køber man filmen på Blu Ray, så er både 3D og 2D udgaven inkluderet. Dette giver de, der har mulighed for det, at se filmen i 3D i hjemmet, såfremt man har udstyret til det. Lige som i biografen er dette ikke en mulighed, der tilføjer noget ekstraordinært til filmen, som også fint fungerer uden dette, men 3D effekten er god også i hjemmebiografen. Faktisk kan det ligefrem virke bedre, alt efter hvilket udstyr man har, da 3D teknologien på nyere tv ikke gør billederne mørkere, som ofte er tilfældet når man ser 3D film i biografen. Farverne og billederne står meget klarere, når filmen opleves på hjemmebane, i al fald hos kapellets skrivende 3D-entusiast.

Det korte af det lange er, at man bør se Æsketroldene, hvis man missede den i biografen, man bør se den, hvis man holder af fantasifulde børnefilm, man bør se den, hvis man elsker animationsfilm og ikke mindst bør man se den, hvis man er et barn eller blot kan smide voksen-hammen af sig for et øjeblik. For det er en helt igennem dejlig, fantasifuld film, der hylder alt der er skævt og anderledes.