Sådan træner du din drage 2 (105 min.) Købsfilm / Fox Paramount
Anmeldt 10/12 2014, 22:14 af Torben Rølmer Bille

Dragende eventyr

Dragende eventyr

En af Dreamworks Aminations største succeser til dato (foruden Kung Fu Panda og Shrek) må utvivlsomt være Sådan træner du din drage fra 2010. Fortsættelsen kom tidligere i 2014 og her, en måneds tid før julen overmander os allesammen, er filmen klar på DVD og Bluray. Det er endda muligt at opleve den på 3D BluRay i hjemmet (hvis man har hardwaren). Uanset hvilket format man vælger, vil man med garanti være rigtigt godt underholdt, for fortsættelsen er ikke bare en flad, halvhjertet to’er, men en varmblodet fortsættelse med både charme, en medrivende historie og ikke mindst blændende flot animation.

Det må nærmest være en gave for animatorerne både at skabe vikinger og fantasifulde drager i alle størrelser og farver. Var man imponeret over detaljerigdomen og opfindsomheden i den første film, vil man med sikkerhed blive blæst bagover to’erens evne til at skabe scener der er så fantastiske, at man har lyst til at se dem igen, så snart filmen er slut.

Hikke, helten fra den første film, der lykkedes at tæmme natskyggedragen Tandløs – og på den måde overbevise vikingerne i hans landsby om at drager ikke var så ondskabsfulde og farlige som de ellers havde troet på i generationer, er blevet en ung mand, komplet med spredte skægstubbe på hagen. Han er også ved at udvikle lidt mere voksne følelser for pigen Astrid.

I landsbyen er dragerne blevet en så tilpas almindelig del af hverdagslivet, at de unge mennesker i byen ligefrem har opfundet et drageræs. Hvordan dette opstod, kan man se på den korfilm (på en lille halv time) som følger med BluRay-udgivelsen. Faktisk optræder figurerne fra dette univers i skrivende stund i flere animationsfilm på forskellige kabel-TV-kanaler, og selv om disse er langt fra lige så flotte som spillefilmen, har de da en ganske høj standard, sammenlignet med meget af den metervareanimation der ellers fylder sendefladerne.

Hikke er dog ikke så interesseret i konkurrencer, for da vi møder ham er han i færd med, sammen med Tandløs naturligvis, at udforske sin verden. Han forsøger at tegne et kort over landene der omgiver ham og ikke mindst de eksotiske drager der muligvis kan findes her. En dag Hikke er kommer vældigt langt væk hjemmefra ser han en mystisk maskeret figur, der flyver på en drage han ikke har set magen tid før. Han følger efter og opdager en kæmpemæssig grotte af is fyldt med drager.

Alt imens er der optræk til en masse ballade, for en ondskabsfuld skurk, som Hikkes far har mødt tidligere i sit liv, er ved at samle en dragehær, som han vil bruge til at erobre verden med. Derfor bliver Hikke, Astrid og alle deres venner og tilhørende drager, nødt til at lave en plan for at få dette standset i tide.

Sådan træner du din drage 2 er episk i alle henseender. Det er en film, der viser drabelige luftdueller og enorme slagscener og så går den heldigvis heller ikke af vejen for at lade helt centrale figurer dø. Ja, du læste rigtigt. Det er ikke bare figurer, der tilsyneladende er livløse, men som heldigvis kommer til live i allersidste øjeblik. Der bydes simpelthen på vikingebegravelse med alt hvad der dertil hører. Af samme grund kan det være at mere sensitive børn skal vente med at se filmen til de har nået den anbefalede aldersgrænse på syv, selv om nogle dog sagtens ville kunne tage udgangspunkt i sådan et spraglet eventyr til at få sig en sund snak om døden med familiens yngste.

Foruden den førnævnte bonusfilm, er der også en række bonusfeatures på BluRay skiven, eksempelvis en gennemgang af alle de dragetyper man ser i filmen, en håndfuld slettede scener i skitseform, information om den fantasyverden som portrætteres, og meget mere som de drageinteresserede ynglinge kan gå i gang med. Indeholdt på 3D udgaven er også den almindelige BluRay skive, for selv om 3D effekterne virker rigtigt godt hér, så er filmen ikke afhængig af den tredje dimension.

Sådan træner du din drage 2 er action, melodrama og sjov for store som små fans af animeret fantasy og i tråd med andre Dreamworks-film, så afbrydes handlingen ikke konstant af sang- og dansenumre, som man ser det hos Disney. Det kan nogle måske savne mens andre foretrækker film som denne, hvor der er gjort plads til en enkelt sang, der til gengæld fungerer så meget stærkere end hvis der synges med fem minutters intervaller.

Filmen skal ses af alle de der vil se, hvor dygtige animatorerne er i 2014 og ikke mindst af de der bare har lyst til at slappe af med et solidt eventyr, der modbeviser ideen om at fortsættelser ikke kan leve op til originalen, for selv om denne film ikke leverer samme baggrundsfortælling som den første, er det faktisk befriende ikke at skule introduceres for alle figurerne en efter en, men i stedet kunne fokusere på at opleve en spændende og imponerende flot fortalt historie med en samling karakterer, som de fleste kender i forvejen.