Percy Jackson og uhyrernes hav (106 min.) Købsfilm / Fox-Paramount
Anmeldt 11/3 2014, 09:57 af Torben Rølmer Bille

Græske monstre i 3D

Græske monstre i 3D

Det er små fire år siden, vi først stiftede bekendtskab med gudesønnen Percy Jackson i filmform. Det skete i filmen Percy Jackson og Lyntyven og for kort tid siden er fortsættelsen landet i de danske hjem, endda med muligheden for – lige som i udvalgte biografer – at opleve Percy Jackson og uhyrernes hav i 3D. Dette kræver naturligvis at man både har en 3D kompatibel BluRay-afspiller, et tv eller en projektor der kan håndtere 3D og ikke mindst at man er villig til at sidde i små to timer med 3D-briller på. Har man mulighed for dette kan det dog klart anbefales, for Percy Jackson og uhyrernes hav er en film der helt bevidst udnytter denne effekt i sin fortælling.

Der er – ganske som i den første film - tale om en helt traditionelt fantasyfortælling henvendt direkte til et tween-publikum og som det blev nævnt i forbindelse med den første film er serien om Percy og hans venner en slags amerikansk pendant til Harry Potter. For i filmen opholder de teenagerne vi følger sig på deres overnaturlige skole langt ude i skoven. Her undervises alle gudernes bastarder i kamp, historie og andre fag af kentaurer, dryader og andre figurer fra den klassiske græske mytologi. Selvfølgelig er de opdateret i en nutidig, popsmart variant.

Skolen omgives af en magisk barriere, der i sin tid blev skabt da en af eleverne ofrede sig selv for de andres skyld i kampen mod ondskaben, og selveste Zeus besluttede at belønne denne uselviske handling med at forvandle pigen til et magisk træ, der i de sidste mange år har sørget for at skabe en usynlig mur mellem ondskaben udenfor og alle eleverne på skolen. Vores hovedperson - Percy – er lettere desillusioneret, for han har ikke rigtigt bevist sit værd siden han reddede verden i den første film, men han og hans nærmeste venner får igen chancen før de aner det – for det førnævnte træ er ved at visne og barrieren brydes også pludselig idet en enorm mekanisk tyr tromler ind gennem skolen.

Der er kun et håb om at redde skolen og det er at få fat i det gyldne skind, der ifølge legenden har helbredende kræfter, men før jagten kan gå i gang må Percy sande at han muligvis ikke er den eneste der kan kalde Poseidon for far, for pludselig dukker der en kyklop ved navn Tyson op, der påstår at også han kan kalde sin far for havgud. Selv om denne nye halvbror naturligvis er i fokus, så handler filmen i langt højere grad om venernes jagt på skindet og alle de ondskabsfulde skabninger, der også forsøger at målet.

Percys rival – den sleske Luke - har sat sig for at vække Titanen Kronos til live med skindet, men det kan vores lille gruppe af helte naturligvis ikke tillade, for sker dette så vil Kronos ødelæge verden.

Selv om det måske ikke er svært at forudsige hvordan dette special-effects tunge drama vil ende, så er det stadig både underholdende og flot at skue mens det står på. Filmens 3D effekter er virkelig gode og der arbejdes både med dybde som med elementer, der peger mod modtageren. Selvfølgelig vil filmen også fungere fint i 2D, men når filmmagerne bevidst har arbejdet med at gøre spektaklet spektakulært, så er dette nok det rette format at opleve løjerne i.

Skuespilpræstationerne er dog ikke værd at skrive hjem om, det handler måske i lige så høj grad om det materiale de enkelte har haft at arbejde med, men figurerne i Percy Jacksons univers virker altså en anelse mere stivbenede og forcerede, end dem vi husker fra Rowlings univers. Dertil kommer at til trods for de mange eventyrlige indslag og fantastiske effekter, så er det som om filmen modarbejdes lidt af sin generiske forudsigelighed.

Denne betragtning er naturligvis farvet af at nærværende anmelder for længst har overskredet sidste salgsdato i forhold til den intenderede målgruppe, for er man en rask pige eller dreng omkring 10 år gammel, så leverer Percy Jackson og uhyrernes hav utvivlsomt varen. Det er en meget flot produktion, der til trods for sin formel, har action nok til at den på intet tidspunkt bliver kedelig - og er man fan af genren eller serien er der en hel del ekstramateriale som Blu-Ray disken også lokker med. Det er bestemt ikke en film der vil få klassikerstatus, den er heller ikke lige så fængende som den første film i serien, men den er bestemt et kig værd, hvis man savner en eventyrfilm der også sagtens kan nydes af de yngre medlemmer i familien.